Home / Interview / Thomas Berger – tyve år med øjne på serierne

Thomas Berger – tyve år med øjne på serierne

De sidste tyve år har Thomas Berger bevæget sig på den danske tegneseriescene. Ikke som tegner, og kun i minimal udstrækning forfatter, men mere som journalistisk skribent og iværksætter på flere projekter. Serieland tager en lille snak med manden om slutningen af firserne hvor fanzinen Fantasy så dagens lys, afløseren STRIP! i slutningen af halvfemserne og om tegneseriefestivalen Komiks.

Serieland: Kan du fortælle lidt om din baggrundsinteresse for tegneserier?

Thomas Berger: Jeg kan ikke
specifikt huske, hvornår jeg faldt i gryden med tegneserier som barn – de har bare ligesom altid været der, og jeg har aldrig fået at vide, at jeg burde læse rigtige bøger – jeg læste alt hvad biblioteket havde af serier og hovedparten af deres science fiction-bøger.
Jeg ved til gengæld godt, hvordan der kom form på tingene.
Jeg er vokset op i Høng på Vestsjælland, hvor man havde valget mellem at være til fodbold og knallerter eller bare være mærkelig. Jeg gik efter sidstnævnte, og begyndte i det små at samle tegneserier. Gennem venner og bekendte lærte jeg Asger Pedersen at kende. Han ejede det lokale antikvariat, og så havde han været en af de drivende kræfter bag det hedengangne amatørtegneserieforlag Balder & Brage.
Jeg syntes, at de der små mærkelige udgivelser, hæfter om tegneserier, antologier med videre var fantastiske. Og nok så vigtigt kunne jeg gennemskue, at det var praktisk muligt at udgive sådanne blade. Jeg lavede i forvejen lokalradio, og begyndte så at lave et program om tegneserier, som så forplantede sig over i udgivelsen af mit fanzine Fantasy i 1989.

Så vidt jeg ved har du aldrig selv været involveret i den kreative proces med at lave tegneserier? (Jeg husker dog et eller andet fotomanipuleret copy/paste ting med en bodybuilder og Ricky Lake)

Kaptajn Kraft, som han så ud i Fahrenheit 64.4 (1998)

Det er nok ikke så mange, der husker min Kaptajn Kraft fototegneserie, og det tror jeg et eller andet sted verden har det rigtig godt med. Om end jeg gennem lang tid har haft planer om at søsætte noget lignende under mere fast rammer – men igen et projekt jeg ender med at lave for egen fornøjelses skyld, og som verden ganske givet vil være et bedre sted foruden. Generelt vil jeg ikke udsætte andre for mine tegninger – det blev jeg aldrig særlig god til.
Men jeg har da skrevet nogle få ting. Lige nok til at jeg i en periode med god samvittighed var medlem af Foreningen af Danske Serieskabere. Jeg skrev en enkelt side som Tore Olsen tegnede til Norsk Python, så jeg har jo rent faktisk fået noget ud sådan rent professionelt. Men jeg skabte og skrev også i samarbejde med Poul Petersen og Thomas Nøhr figuren Gerner Schmidt til Gale Streger, og har siden skrevet flere afsnit af serien såvel publicerede og upublicerede.
Men når tingene sættes på spidsen, er det ikke det helt store, jeg har skrevet. Det skyldes flere ting. Jeg har ikke rigtig mødt en tegner, som jeg har kunnet arbejde sammen med, og som jeg synes jeg har kunnet levere en historie til, som er god nok til at retfærdiggøre, at han skal bruge så meget tid på det.
Og så er der det med tid, penge, børn og alt det der meget satte – det smager af dårlig undskyldning. Men der ligger diverse historier og plots i skuffen, som jeg påtænker at tage hul på en dag. Om det så bliver som tegneserier eller romaner ved jeg ikke endnu.

For snart 20 år siden, tilbage i 1989, startede du det fotokopierede fanzine “Fantasy”. Hvad var grunden til at du tog initiativet til netop dette projekt?

Cover til det første nummer (#0) af Fantasy (1989)

Det var givet for at formidle tegneserier, og jeg var meget inspireret af Balder & Brage tingene samt Mads Staumann og Paw Mathiasens blade. Med Fantasy havde jeg helt sikkert en ambition om, at andre end blot de nærmeste skulle læse. Jeg har et problem med at skrive ting uden publikum, og kan fx ikke se pointen i skoleopgaver, som kun en lærer skal læse. Det virker simpelthen dumt på mig, når nu man kan skrive til flere.
Men Fantasy har selvfølgelig haft et snævert publikum. Jeg tror det har solgt maksimalt et par hundrede eksemplarer pr. nummer, og det var vel og mærke da jeg gik over til at få det trykt rigtigt. Men det hænder da jeg møder folk der har købt og læst bladet, og som ikke er en del af branchen – og det er altid enormt fedt.
Jeg lærte jo en masse af at lave bladet, lærte noget om logistik, tryk, layout og ikke mindst at skrive – jeg fik aldrig lært at skrive og stave ordentligt i skolen. Det kom først med Fantasy.

Fantasy var en blanding af interviews med folk i branchen og amatørtegneserier, tilføjet lidt nyheder m.m. – Hvordan fungerede denne blanding, og hvad var responsen på magasinet dengang?

Jeg husker det som, at folk generelt var lidt forvirrede, fordi bladet ville det hele på en gang. Men jeg har da aldrig fået at vide, at det var et lorteblad jeg lavede – så jeg håber da at læserne var tilfredse nok. Jeg synes jo selv, at bladet fungerede godt. Hvis jeg pudsede konceptet lidt af i dag og strammede op på det, så ville det være et godt sted at fortsætte en bladudgivelse fra.
Men det kommer ikke til at ske – ikke medmindre jeg vinder i Lotto. Jeg finansierede jo primært bladet og efterfølgende udgivelser med egne penge, annoncer og så på et tidspunkt tilskud fra seriefonden. Det er dyrt at lave fanzines.

Fantasy kørte i omkring syv år, og lederen i det sidste blad startede med ordene: “Jeg er træt af amatørtegneserier, rigtig træt … de hænger mig ud af halsen, og jeg er ved at kaste op, når der dumper noget nyt ind af døren.” Din kærlighed til amatørtegneserier led et alvorligt knæk i de syv år. Hvad skete der?

Et af problemerne ved amatørtegneserier på det tidspunkt var i mine øjne, at de ikke rigtig bevægede sig nogen steder hen. Jeg så alt for mange serier uden formål, retning, ambition eller historie. Det er nemt at lave frådetegneserier eller lignende klicheer, og jeg havde fået nok på det tidspunkt. Ambitionen med at lave tegneserier må være at lave noget, som andre almindelige mennesker gider læse – eller som i det mindste er interessant set med mere kunstneriske øjne.
I dag får jeg ikke fulgt så godt med jeg burde, men der ligger tydeligvis et nyt vækstlag og ulmer – blot er det ærgerligt at se, at unge serieskabere i dag har om muligt endnu ringere betingelser end for syv år siden. Og som dengang er det de fleste amatørtegnere mangler ikke som sådan en forfatter men en redaktionel tilstedeværelse at spille bold med.

Du har sidenhen været med til at opstarte STRIP! Hvad gjorde at du fik lyst til at forsøge dig med et tegneserierelateret magasin igen?

Nærmest Søvnig: Peter Snejbjerg havde et mængde ufærdige sider liggende til en efterfølger til Hybernauten, som aldrig var blevet til noget. For sjov udfordrede han Thomas Berger til at tage siderne og klippe billederne sammen til en ny handling med ny tekst. Resultatet blev trykt i Fahrenheit.

STRIP! er et eller andet sted en udløber af den trykte udgave af Seriejournalen. Forstået på den måde at jeg sad i Seriejournalens redaktion sammen med blandt andet Frank Madsen, Mårdøn Smet, Paw Mathiasen, Poul Petersen og Benni Bødker. Da det blad lukkede, havde vi jo besluttet, at nu måtte det være på tide at andre tog handsken op.
Da handsken så havde ligget der nogen tid, så kunne vi alligevel ikke lade den være, og Paw, Poul, Benni, Mårdøn, jeg og så Lasse Holm besluttede os for at starte et tegneserietidskrift op igen for nu ti år siden.
STRIP! har vi defineret som et mainstreamblad. Det er tanken, at folk der ikke kender branchen, eller som har et meget afslappet forhold til mediet, også skal kunne læse bladet med udbytte. Og vi gider ikke artikler om tegneseriefrimærker og den slags.
I forhold til Fantasy er STRIP! et langt mere professionelt blad, ikke mindst fordi medlemmerne af redaktionsgruppen alle jo rent faktisk arbejder professionelt med de elementer, som bladet består af. Men for mit vedkommende er ambitionen stadig at skrive artikler og begå interviews om serier, jeg bilder mig blot ind at de er lidt mere velskrevne i dag.

I en tid hvor man kan finde alle informationer på nettet, er det så et spørgsmål om tid før der heller ikke er plads til et trykt magasin som STRIP!? Eller vil der altid være plads?

Jeg elsker personligt ting på tryk meget højt – og jeg skal blankt indrømme, at jeg elsker at se mit navn på tryk. Jeg får ikke samme kick af at se min byline på en webside. Jeg tror stadig trykte magasiner har en funktion i forhold til læsere, der godt kan lidt overblikket. Som nyder, at en redaktør har sørget for at sortere støj fra og vinkle stoffet på en måske uventet måde – eller ligefrem præsenterer læseren for noget helt nyt. Det er funktioner websider har svært ved.
Om der altid vil være plads til trykte magasiner ved jeg ikke, men jeg tror der altid vil være behov for redaktører, fordi ingen orker selv at grave sig gennem overfloden af information og underholdning.

Du har også kørt dit eget forlag, og har bl.a. udgivet antologien Gale Streger. Kan du fortælle lidt om det?

Det at udgive serier på eget forlag lå jo i naturlig forlængelse af Fantasy. Der var serier som bladet ikke kunne klare eller som fortjente noget andet – en anden form. At Gale Streger endte hos mig skyldes, at jeg overtog redaktørtjansen fra Frank Madsen, og samtidig begyndte at tilrettelægge udgivelser for forlaget Ultima.
Da Ultima så gik ned, tog jeg Gale Streger med, og lavede et enkelt nummer på mit eget forlag. Men tanken om et regulært tegneserieblad i kioskdistribution var dødfødt, og jeg burde aldrig have brugt energi på at overtale Stig Ultima til det. Vi skulle hellere have holdt fast i den oprindelige antologi i albumformat. Den var der i det mindste et vist bibliotekssalg i.

Som skribent omkring tegneserier igennem næsten tyve år, har du fulgt med i hvad der er sket – hvordan ser den danske scene ud i dag, i forhold til for tyve år siden?

Indian Summer: Siden er tegnet af Tore Olsen, som Thomas Berger sad på Tegnestuen Gimle med i en kort periode, og trykt i Norsk Python.

Selvfølgelig har det hele udviklet sig – i såvel gode som dårlige retninger. Da vi begyndte at udgive STRIP! var det aktuelle udvalg på det danske marked jo pinligt, siden er udkommet en perlerække at gode serier. Jeg var jo selv med til at få udgivet Alan Moores Det Hemmelighedsfulde Selskab på dansk, og det er jeg meget stolt af.
Men der er også blevet foretaget en lang række for mediet uansvarlige dispositioner af redaktører og forlag, som forståeligt nok er bundet af krav om økonomisk overskud og den slags fornuftige virksomhedsting – i det felt hvor den sunde forretning kommer først.
Jeg har blot den holdning, at selvom forretningen kommer først, så har man som redaktør og udgiver af tegneserier også et ansvar for at holde mediet ved lige. Man skal ikke underminere et skrøbeligt marked med kortsigtede løsninger, og man skal have respekt om kvalitet og formater.

Mener du at tegneserien er et accepteret/stuerent medie i dag?

Der er stadig masser af fordomme, men Carlsen Comics, Thomas Thorhauge og Matthias Wivel skal have stor ros for at gennemtrumfe begrebet Graphic Novel på dansk. Spaden er stadig en spade, men det mere bogagtige image gør det simpelthen nemmere at sælge tegneserier som historie til fx aviser, og det åbner op for en målgruppe, der er til den gode historie – den gode oplevelse.
Der har klart manglet en umiddelbar indikation af kvalitet i form og udstråling, som flytter den slags tegneserier væk fra superheltene på samlebånd, ænder i pocketbøger og mudrede soldater uden humor. Nu skal forlagene blot passe på det image, så det ikke lider samme kranke skæbne som albumformatet.
Men det svære ved tegneserier er jo at få dem i de rette hænder. Jeg oplever at folk gerne vil læse serier, men de ved ikke hvilke eller hvordan. Vi skal opdrage læserne til serier igen.

I din mening, hvad er det bedste og værste der er sket for tegneseriemiljøet de seneste år?

Det bedste er klart Komiks. Vi har virkelig haft behov for en festival af det format, og jeg synes folkene bag har gjort et virkeligt flot stykke arbejde. Specielt fordi der både er fokus på salg og gedemarked, men også på formidling overfor publikum.
At pege på det værste er straks langt sværere – der er ikke som sådan en ting at pege på. Men en række omstændigheder i branchen både nationalt og internationalt gør det meget tungt at flytte mediet et fornuftigt sted hen. Men med små stædige skridt skal vi nok få udgivet de ting der bør udgives, og samtidig sikret en fornuftig dækning i medierne.

Hvordan ser Thomas Bergers fremtid ud?

Indtil videre arbejder jeg jo som journalist på en række medier, og det trives jeg ganske udmærket med – skriver jo om alt fra tegneserier til spil, IT, film med videre. Et rent drengerøvsjob på så mange måder.
På længere sigt er der så nogle litterære ambitioner, der skal indfris – både hvad angår at skrive romaner og faglitteratur. Men der er lige det der med tiden.

12 comments

  • Interessant interview – god idé at hive nogle folk ‘bag scenen’ frem i rampelyset. Berger har gjort en uvurderlig indsats for danske tegneserier, både som udgiver og formidler. Da jeg selv i sin tid nørklede med at udgive virkelig grimme og elendige (hjemmelavede) tegneserier, var Berger overrumplende hjælpsom og tog som en af de få godt imod, tjah, i hvert fald ånden i projektet. Det var på foranledning af hans kritik, at nr. 2 af bladet (hvis navn vi glemmer) ændrede pointsystem i anmeldelsessektionen; et af Johan F. Krarups første hæfter fik således 1 (eller var det 0?) ud af 100 i første nummer!

  • Jeg har altid syntes, at begrebet “graphic novel” var hat og briller, al den stund at det hele ER og BLIVER tegneserier, hvordan man end vender og drejer det. -Og hvis vi pinedød skal gradbøje tegneserie-begrebet, hvorfor så ikke komme op med et dansk udtryk i stedet for “graphic novel”?!

  • Jeg synes ikke jeg er stødt på titler markedsført som “grafiske romaner”, men det kan være, jeg tager fejl. Kan du pege på nogle?
    Mht. “gradbøje”, så misforstår du mig: jeg taler ikke om genrer (“grahic novel” er jo ikke en genrebetegnelse, det er bare tegneserier for voksne) men jeg hasselerer derimod over at det skal være nødvendigt i salgsøjemed at lægge distance til begrebet “tegneserie” ved i stedet at benytte “graphic novel”.

  • Jeg synes faktisk også det er lidt pjattet ikke at bruge det glimrende danske bredtfavnende ord tegneserier…hvorimod jeg udemærket kan se at engelsksprogede tegneserieskabere kan føle behov for at markedsføre deres ting som noget andet end comics.

  • For min egen del ville jeg ønske, jeg kunne avancere fra et “album”, der kun kan erhverves hos Arnold Busck, i Boghallen og slige steder for hundrede kroner, til et rigtigt godt gammeldags serieHÆFTE, der kan fås til en tier i den nærmeste kiosk …

  • http://comicwiki.dk/wiki/Grafisk_roman

    Det er klart at amerikanerne har et større behov for at skille sig af med comic-stigmataen, ved at opfinde et nyt begreb der stort set dækker over det samme, altså “graphic novel”, end vi dansker har, da vores “tegneserie” er et forholdsvis neutralt og, som Morten siger, bredfavnende ord. Problemet er bare at “tegneserie”, selvom det blot betyder en “tegnet serie”, har det samme stigmata som amerikanernes “comic”, hvis man spørger dem der ikke på den ene eller anden måde har et forhold til tegneserier.

    Og Erwin, så er det jo “bare” et spørgsmål om at smøge ærmerne op, og lave det arbejde der skal til, for at kunne komme til at ligge i kioskerne. Men hvis det skal sælges for en tier, skal det nok enten være 90% reklamer, være på fire sider, eller være udkommet i slutningen af halvfjerserne! 😉

  • Så 29,95 da! Desværre tror jeg, problemet er et andet.

    Tegneserien er død. Den stortrivedes i halvtredserne, da jeg var barn, skrantede i min ungdom i tresserne og udåndede omsider i halvfjerdserne, da jeg skrev for Gru og Seriemagasinet.

    Asterix & Co. var vittighedsblade, ikke tegneserier, den type “albums”, der gjorde bibliotekernes krybber til en ørkenvandring. Hvis du vil vide, hvad der skete, kan du spørge de antikvarer, der levede af at sælge serier til børnene og krimier til de voksne.

    Det, der skete, var tv og videospil, der leverede en form for underholdning, der krævede en langt mindre indsats af brugerne. Med disse vise ord vil jeg ønske alle tegneserieelskere et godt, men ikke nødvendigvis håbefuldt nytår.

    Hvad enten vi er til Kane eller Lee, Gray eller Eisner, vil vi komme til at betale det hvide ud af øjnene for optræk – undskyld optryk – og forklaringen er simpel. Vi er dinosaurer.

  • Dit link åbenbarede ikke rigtigt nogle titler, der har fået tildelt “grafisk roman”-prædikatet. Maus, som nævnes i wiki-linket, bliver netop makedsført som “graphic novel”: http://www.saxo.com/dk/item/art-spiegelman-maus-12-min-fars-lidelseshistorie-og-her-begyndte-mine-problemer-indbundet.aspx.

    Jeg synes det er at skyde LANGT over mål, at begynde at kalde tegneserier for “graphic novels”, fordi man tror de så sælger bedre. Tænk hvis bøger lige pludseligt fik et dårligt ry – skulle forlæggerne så til at kalde dem for… “mind-movies”??

    For øvrigt tror jeg slet ikke tegneserier er “stigmatiserede” eller har et dårligt ry.

  • Ja ja, Erwin … tegneserien er død! 😉

    Der er ingen der betvivler at al ting var meget bedre i gamle dage, og jo længere tilbage man kan huske, desto bedre var det. Jeg har det handicap at være født i midten af halvfjerdserne, så mine minder rækker knap så langt. Dog har jeg ladet mig selv fortælle at tegneserieren havde sin kommercielle storhedstid i Danmark i 70-80erne, hvorefter den krakkede i 90erne, men jeg tror faktisk på at “vi” så småt er ved at få vækket dyret til live igen – bl.a. i kraft af den succesbølge “hat-og-briller”-fænomenet “grafiske romaner” køre på. Tegneserien er så småt ved at blive set, af “folk udefra” som andet end kulørte letlæselig hæfter om ænder og spandex.

    Og Bjarne, så skal jeg ærligt erkende at jeg ikke lige har en titel i hovedet, der er blevet promoveret som værende en “grafisk roman” (Sortmund blev vist kaldt “Danmarks første Graphic Novel?), men linket var for at vise at begrebet “grafisk roman” ikke er nyt.
    Og så giver jeg dig ret i at det er at skyde over målet, at kalde en tegneserie for en grafisk roman, hvis det bare er for at man tror det sælger bedre. Jeg vil endda gå så vidt som at kalde det forkasteligt, når f.eks. trade paperbacks fra de amerikanske forlag sælges som værende “graphic novels”, når det bare er en opsamling af ældre blade. Jeg har ikke en definitiv definition på hvad der er “tegneserie” og hvad der er “grafisk roman”, men jeg mener af hele mit hjerte at GR har sin rettige plads.

  • Ja det er lidt noget hat og briller at benytte et udtryk som Graphic Novel eller Grafisk Roman… Men for mig betyder det ikke alverden hvad man vælger at kalde tingene, læseoplevelsen for mig personligt bliver hverken bedre eller ringere af det. Det er retorik som ganske enkelt ikke er værd at hidse sig op over… Hvis det at kalde en tegneserie for Graphic Novel kan tiltrække et eller tegneserieforskrækket publikum eller skaffe spalteplads i aviserne – jamen så er det jo i sidste ende det vi ønsker for mediet.
    Eneste pointe omkring Graphic Novel og for den sags skyld også de lækre formater med hardcover osv er, at udgiverne bør værne om det. Det nytter ikke noget at udgive alt for meget skidt i pæne indpakninger, for så fjernes læsernes tiltro til formaterne igen, som det tidligere skete med albums.
    Personligt er jeg træt af at høre om at tegneserien er død, at det var bedre i gamle dage og så den her glorificering af såvel albumformat som seriehæftet – det er et bagudrettet udsyn som ikke bringer mediet videre overhovedet, og som primært synes dyrket af gamle mænd, der husker dengang de i smug læste tegneserier under dynen til lyset af en lommelygte. Tegneserien er bare noget andet i dag, og det er herfra fremtiden går…

Leave a Reply