Home / Anmeldelser / Wonder Woman – Ægte amazone

Wonder Woman – Ægte amazone

Ægte_amazoneWONDER WOMAN: ÆGTE AMAZONE

Der er endelig (igen) kommet hul igennem til forlaget RWs udgivelser af DC superhelte med Forlaget Fahrenheit som medspiller på det danske marked. Tak for det! Det har været stærkt savnet. Der lægges i denne omgang ud med en lidt atypisk Wonder Woman historie af virkelig-mange-gange Eisner nominerede og vinder Jill Thompson, mindst 9 Eisners, så vidt jeg kan tælle. Jill Thomson vandt Eisner Award for Ægte Amazone i 2017. Hun har bl. a. arbejdet med Neil Gaiman på Sandman og egenhændigt skabt Scary Godmother, som også er blevet hædret. Meget klogt i mine øjne måske at ride med på den velvilje, som Wonder Woman filmen afstedkom. Den var bestemt et trin op ad kvalitetsstigen indenfor DC superheltefilmatiseringer.

Nærværende udgivelse er også i top!
Kort fortalt får vi historien om ønskebarnet Diana, der i bedste curlingbarn-stil slet ikke kan klare den megen positive opmærksomhed hun får fra alle sider på øen Themyscira, hvor amazonerne, som nogle vil vide, har slået sig ned. Diana bliver skabt af hendes mor ud af sandet på stranden, hvor Dronning Hippolyta vandrer ture om natten i sorg over ikke at have en datter.
Det er således Jill Thompsons version af Wonder Womans oprindelse, og den giver ganske god mening, men den må du selv læse i detaljer. Vi har gennem årene fået en del bud på WW’s oprindelse af bl. a. George Perez, J. Michael Straczynski (ikke Stravonski :-)) samt Brian Azzarello, som i parentes bemærket er Jill Thompsons ægtefælle.
Jill Thompson både fortæller og tegner og dette sidste i en for superheltegenren atypisk, men forfriskende og til denne fortælling meget passende stil. Jeg kom både til at mindes den gamle danske bladserie Eventyr Serien og Elfquest/Elverfolket. Det har noget med akvarelfarvelægningen og de ikke så vildt overdrevne persontegninger mht. kropsbygning samt de flotte maleriske baggrunde at gøre.
Wonder Woman: Ægte amazone forgår således inden WW tager afsted til vores verden, og denne forhistorie giver god mening som forløber for senere heltegerninger.
Sproget i den danske oversættelse er fint. Der er lidt småtterier, såsom bytten rundt på bogstaverne i navne eller udtrykket barnets ” spinkle gråd”, som jeg gerne ville have var ”spæde”, men det er småtterier. Historien flyder og er fint fortalt og oversættelsen stiller ingen hindringer i vejen for læseoplevelsen.
Ekstramaterialet er en introduktion af Mariko Tamaki, som nogle kender for SKIM og Den her sommer. Endvidere er der en side med to skitser og samme skitser farvelagt samt en halv sides penge om Jill Thompson.Jeg ville godt binde an med at præsentere denne fortælling for så forskellige læsergrupper som 9 – 10 årige børn, forskellige unge af begge køn under videreuddannelse eller en voksen tegneserielæser som undertegnede med en forholdsvis konservativ smag, og de ville alle, med et åbent sind, kunne finde noget i denne flotte udgivelse, der ville tale til dem, er jeg overbevist om. Som ”graphic novel” vil jeg nok være tilbøjelig til at gå amok med 6 ud af 6 flotte lassoer, men som superhelteudgivelse, går jeg lige ned på 5, også flotte, Wonder Woman lassoer. Der mangler lige det sidste superheltetouch i fortællingen.

Anmeldt af Henning Braunstein

Titel: Wonder Woman – ÆGTE AMAZONE (Er udkommet)
Forfatter: Jill Thompson