Home / Anmeldelser / Siegfried

Siegfried

Siegfried_1Skru lidt ned, er De så venlig?

Du er ikke i operaen, og heller ikke i teater. Du sidder i en lænestol og der er helt ro. Nå ja, det er der jo ikke, for du lytter til Wagner og er godt i gang med første akt. Den får ikke for lidt, musikken og især førstetenoren brager flot igennem. Og så banker det på døren. Virkeligheden melder sig.

Zoom har travlt i år, og udover en masse standardalbum, metervarer om man vil, med velkendte figurer, så popper der af og til noget op, som går lidt imod strømmen og er anderledes. Ikke anderledes anderledes, for Siegfried er skam et helt almindeligt album med lydord, ruder og den slags.

Det er bare noget andet og dette ’andet’ tager sit udgangspunkt i Wagners opera, den tredje af de samlede fire som udgør Der Ring des Nibelungen.

Jeg er skam ikke nogen kender udi opera, men har skam både lyttet og set mere end gennemsnittet. Wagner har jeg nu aldrig nydt. Eller for alvor stukket hovedet ind i. Lidt for voldsomt og for mystisk, siger mine fordomme og min uvidenhed. Mit knowhow begrænser sig til hvad Google kan fortælle mig, og så har jeg selvfølgelig hørt så meget, at jeg kan genkalde fx gåsehuden da vietcong’erne fik napalm og morgenild i Francis Ford Coppolas Dommedag nu fra sluthalvfjerdserne.

Siegfried er titlen på Zooms udgivelse. En helt og aldeles fri fortolkning af Wagners opera, Nibelungens ring. Jeg tænker, at man kan gå til albummet på to gode måder. Enten googler du en pokkers masse om Wagner og får dermed en ret fed indføring i tankegangen bag den frie fortolkning. Eller også kaster du alt bort og kun har albummet blankt foran dig. Og lader dig føre ind i et spændende fantastisk univers. Jeg tænker, at begge metoder har sine fordele og ulemper.

Nu er fantasy ikke umiddelbart min favoritgenre og jeg har notorisk vanskeligt ved at sætte mig ud over realismens rammer.

Men altså – en ganske fascinerende beretning der jo også klart sparker tanker i gang. Jeg endte både i den nordiske mytologi og hos Tolkien alt imens jeg sikkert blev suget ind i et særdeles flot og virkefuldt album. Illustrationerne er voldsomt flotte, ja helt i spitzenklasse. Der er dystre passager med ulvelignende sorte skygger, der er totalt mørke kun afbrudt af enkelte talebobler, der er vandløb, der er is, der er rødt ragnarok og alt sat sammen med skiftende vinkler, brudte ruder, nogle gange få andre gange flere og til sammen bringer det en grundstemning af evig frygt/flugt/kamp.

Som i litteraturens verden, i gysergenren, hvor få korte sætninger bringer grundstemninger af fare og angst, således også her blot visuelt. Det er flot og medrivende og gjort i et tempo der aldrig stikker af. Det hjælper dialogen med til, hvor ord og sætninger aldrig bliver for forklarende, for lange eller for tunge. Balancen mellem billeder og ord er fin, overvægten hos det illustrative og det er godt set. Plottet er sådan lidt plidderpladder, dare I say it, men det hele sluges råt netop fordi illustrationerne bærer så fremragende.

Alex Alice (et navn der skriger af rock snarere end opera) har både skrevet og tegnet, og det gør han fermt. Han er fransk og et navn der, men Siegfried er dog første danske album. Og med dette anslag, så kommer vi klart også til at høre og nyde mere fra hans pen.

Genren er langtfra min, men gode tegninger sparker røv og jeg glemte hurtigt mine fordomme.

Det ender sort i en herlig åben slutning og så vidt jeg kan bedømme, er der planlagt yderligere to bind.

Spoiler alert – Handlinger følger nu meget godt Wagner, og kender du ikke noget til ham eller Nibelungen, så kan du snyde lidt og tænke på Ringenes Herre. Er vi på et øvre plan handler fortællingen om menneskets hunger efter magt, om længsel efter kærlighed og om at finde sine rødder, og lidt længere lavpraktisk nede om en nysgerrig forældreløs dreng som drager eller forføres ud i en dyster ond junglelovsverden. Måske som en stakkels skakbrik i et større spil. Og så ikke mere.

Jo – det ER lidt af en opgave at holde fat og fast i handlingen. Det er sådan en slags metahistoriefortælling hvor der er lag på lag. Albummet surfer flot rent visuelt, men har man læsebrillerne på, skal der ikke være mørkt i rummet, og man skal være klar i bøtten. Ellers misser man for meget.

Nap du gerne dette album, episk i sin fortælling fyldt med drabelige sekvenser i en verden hvor alt er muligt. Tegningerne er til topkarakter, plottet underlagt genren og for en realist som undertegnede kan det sagtens hurtigt blive for langhåret og for underligt og bizart.

Men fuck da det, for alt sammen går op i en højere enhed og jeg nød hver eneste side.

Og jeg fik lyst til Wagner, og til at vide mere. En tegneserie der ikke bare lukkes og proppes på hylden. Det giver en god 5’er.

Titel: Siegfried