Home / Nyheder / Unge Pædagoger Tema: Tegneserie-didaktik

Unge Pædagoger Tema: Tegneserie-didaktik

Kvartalsmagasinet UP (Unge Pædagoger) er netop udkommet, og denne gang er det tegneseriens potentialer der er det gennemgående tema.

“Med dette nummer af UP sætter vi fokus på tegneseiens potentiale ift. læreprocesser og undervisning i folkeskolen og gymnasieskolen samt de videregående uddannelser. Artiklerne er skrevet af danske og internationale tegneserieforskere og fælles for dem er, at tegneserie-mediet forstås; analyseres, diskuteres og anvendes i forhold til en didaktisk logik.”

I magasinet kan man læse lange og dybdegående artikler som: “Film, tegneserier og tegneseriefilmatiseringer – en introduktion til analyse.”, “Hvordan man læser Nancy?”, “Hvad kan visuelle formsprog – fx tegneserier – gøre for videnskaben?”, “Tegneserien som kilde, som politisk aktør og som kulturel refleksion.”, “Pædagogiske tegneserier fra Senegal.”, “Meget mere manga. Medier, litteratur og læsefærdigheder.”, “Fra det kritiske til det nydende blik. Undervisning i tegneserier i dansk og billedkunst.”, “Snoberi eller nødvendighed? – fra tegneserie til grafisk roman.” og “Grafiske romaner på dansk.”

UP er på godt 100 sider og koster 96 kr. Det kan bestilles HER.

… eller læses gratis her:

[issuu width=420 height=287 backgroundColor=%23222222 documentId=120622200427-e03e8c36873e4cce857b83d58ac51fb1 name=up_nr._2_2012 username=hvidhverdag tag=tegneserier unit=px v=2]