Home / Interview / Erwin Neutzsky-Wulff

Erwin Neutzsky-Wulff

I anledning af udgivelsen af forfatteren Erwin Neutzsky-Wullfs, og tegneren Jørgen Bitschs, satiretegneserie ”LAWMAN”, som udkommer onsdag d. 3. december, har Serieland fået strikket et lille interview sammen med forfatteren, som har været på banen i snart 40 år, og er manden bag en række både skønlitterære og faglitterære bøger, med filosofiske, etiske og især okkulte emner og motiver. Desuden har han været bidragyder til flere tidsskrifter og været redaktør på et par stykker. Han skrev bl.a. noveller til den berømte hedengangne horrortegneserieantologi GRU, har virket som filmanmelder, og er nu også skribent på Serieland -blandt utallige andre ting.

Serieland har valgt, meget naturligt, at fokusere på forfatterens forhold til tegneserier, som nok er en smule anderledes end den gennemsnitlige moderne danske serielæsers, idet han holder sig udelukkende til serier fra mediets såkaldte guldalder.

Vi håber at Neutzsky-Wullf både kan vække til nysgerrighed omkring et par tegneserieperler, samt gerne også provokere til overvejelse af eventuelle vanetanker omkring seriernes form og indhold. Vi håber naturligvis på respons og diskussion, og på at uenighed i synspunkter ikke BEHØVER føre til skrig og skrål.

Serieland: Jeg kan forstå, at du sætter stor pris på Gray, Gould og Bob Kane’s Batman?

Erwin Neutzsky-Wulff: Jeg synes nok ikke, Kane er i helt samme klasse som Gray og Gould – vi taler trods alt her om tegneseriens Tolstoj og Dostojevskij. Det pudsige er jo, at de værker, der med nogen ret kan kaldes kunstværker, alle sammen stammer fra perioden før 1960, altså før nogen kom på den tanke at kalde serier kunst.
Det er naturligvis ikke så underligt – når Shakespeare og Michelangelo er kunst, skyldes det netop, at de opfattede sig selv som håndværkere. Du kan ikke nå højere end til at være en dygtig håndværker, hvad enten du er snedker eller forfatter, og jeg er da også ganske ligeglad med, om min glarmester har visioner.
Indholdet er uden betydning for bedømmelsen af et kunstværk. Men selvfølgelig ikke for fru Larsen, der nu i demokratiets navn er blevet kunstanmelder.

Dick Tracy af Chester Gould. 1968.

Gray og Gould forstod, at det er bedøvende uinteressant, hvad du har på hjerte, hvis du ikke er en god håndværker og kan fortælle en god historie. Det, der karakteriserer folk uden skygge af smag, er, at de føler sig forpligtet til at kede sig. Du kan ikke slippe en Dick Tracy-historie. Det er det eneste kvalitetskriterium.

Jeg synes også, det kunne være interessant at få fremhævet nogle kvaliteter ved ”Little Orphan Annie”, en serie, jeg tror, de fleste moderne danske serielæsere vil føle sig noget fremmede over for. Mens jeg for eksempel sagtens kan se kompromisløse kvaliteter i både tegnestil (blandt andet meget elegant brug af talebobler) sprog og personkarakteristik med mere, er den reaktionære agitation dog noget meget karakteristisk for serien.Du skriver et sted, at serien er en af de bedste, SELV OM den er reaktionær. Hvad betyder det ideologiske i et værk for din bedømmelse af dets kvalitet?

Little Orphan Annie af Harold Gray. 1944.

Hvad ”Little Orphan Annie” savner i elementær spænding i forhold til ”Dick Tracy”, kompenserer den for med fantasi, psykologi og filosofi. Man er måske ikke enig i filosofien, men den er konsistent og dybfølt.
Dumme mennesker ser på ideerne, de intelligente på følelserne bag dem. Der findes bigotte, åndsforsnottede socialister, og der var sikkert også fascister i trediverne, der selvudslettende ønskede at befri masserne. Når nogen kalder sig nazist, må du altså straks spørge: Hvad slags nazist? Ellers er du et nedrigt, ondsindet menneske. Gray var ikke propagandist, han var idealist. Han troede virkelig, at finansfyrsterne var solidariske med arbejderne. Vi ved, det ikke forholder sig sådan. Men det var ikke mere naivt end mange venstreorienteredes tillid til den sovjetiske magtelite.

Har du andre favoritter blandt guldalderserierne?

Captain Marvel.

Jeg har aldrig været vild med superhelteserier, men ”Captain Marvel” er ikke desto mindre en af mine klare favoritter – især tegnemæssigt er den Batman og Superman vidt overlegen. Og selv om det humoristiske element fylder meget, er også historierne fænomenale med et langt mere varieret persongalleri, hvilket især skurkene nyder godt af.

Hvad med Eisner og graphic novels generelt?

Selv om den værste tegner, jeg umiddelbart kan komme i tanker om, er Hal Foster, er Eisner nok den, jeg helst så hængt. Ikke så meget på grund af hans skabsagtige stil som hans smitsomme storhedsvanvid.
Fra nu af skulle tegneserier være grafik og romaner, og dermed holdt de op med at være tegneserier. Hvad Stan Lee gjorde mod tegneserien af ren og skær uformåenhed, gjorde Eisner bevidst.

Batman og Superman?

Bob Kanes Batman.

Endnu i halvtredserne leverede de af og til en god historie, og de var i reglen håndværksmæssigt tegnet. Elementerne af detektivhistorie og science fiction var naturligvis til en vis grad underordnet de imbecile slagsmål, men slet ikke som i Marvel-serierne, hvor de fuldstændig erstattede plottet.

Har du virkelig INTET godt at sige om Marvel-æraen og den nye superhelt? Du har skrevet et sted, at heromkring begyndte det at henvende sig udelukkende til børn, men det var vel hele tiden målgruppen for seriehæfterne i modsætning til avisserierne?

Naturligvis henvender en avisserie sig ikke nødvendigvis til børn, fordi søndagstillægget sælges uafhængigt af avisen. Det er vel vanskeligt at komme i tanker om mere ”voksne” eller litterære serier end dem, EC udgav – jeg ved ikke, om man mener, ”Mad” henvender sig til otteårige.
Pointen er, at Marvel-serierne ingen interesse kan have for et voksent publikum. De er simpelt hen for dårlige. Prøv at sammenligne STRANGE TALES med TALES FROM THE CRYPT. I rest my case.

Så er der EC – her må du have nogle holdninger til forholdet mellem tekst og tegninger og tekstnærhed i forhold til adaptioner, Bradbury for eksempel?

Fra WEIRD FANTASY #17, 1952. Bradbury adaption. Tegnet af Wally Wood.

EC er tegneseriehistoriens ubestridelige højdepunkt. Her fandt litteraturen og tegnekunsten en fælles form og et niveau, som tegneserien aldrig siden blot har nærmet sig. At seriøse forfattere som Bradbury trygt kunne overlade sine værker i disse hænder, siger vel i grunden alt. EC er også det nærmeste, tegneserien er kommet til at være subversiv. Hvad forlaget som bekendt betalte dyrt for.

Er der nyere og nutidige ting, du sætter pris på?

Det nyeste, jeg kan overtales til at læse, er Tintin. Hergé er på mange måder en fortæller af den gamle skole. At seriens succes i Danmark førte til, at bibliotekerne blev oversvømmet af Asterix og det øvrige belgiske bras, kan han vel næppe gøres ansvarlig for. Endnu i tresserne var tegneserier uhyre upopulære blandt bibliotekarer, så man kan vel ikke undre sig over, at de savner enhver kulturbaggrund i den retning.

20 comments

  • Dostoyevsky Comics: http://againwiththecomics.blogspot.com/2007/08/batman-by-dostoyevsky.html

    Undskyld det ironiske indslag, men jeg synes faktisk denne lille….parodi? er ganske morsom og stilsikker.

    Ellers vil jeg, i første omgang, nøjes med at gi Erwin ret i at Fawcett comics, som udgav “Captain Marvel” havde nogle knaldgode håndværkere igang. Kunne være spændende med en artikel om de forskellige “Marvel Family” figurer og deres tegnere og forfattere!!
    Også hele den turbulente historie om Captain Marvel..Ja, det må vi ha!!

  • Jeg vil iøvrigt tilføje; hvis noget virker indforstået, så spørg ind og få uddybet..dette er IKKE et site for de indviede, det er et site for de nysgerrige…Vi følger gerne op…
    Indviede skal selvfølgelig ikke føle sig udelukkede!

    Jeg vil fx lægge ud med et (flere skal nok følge) spørgsmål til Erwin; Bob Kanes rolle i skabelsen af Batman er jo omdiskuteret,, han brugte jo utallige ghosttegnere/ forfattere i de år hvor han var den eneste der blev krediteret. Vil du fremhæve nogen bidragydere? Bill Finger? etc.

  • Batman was the result of the cooperation between Bill Finger and Bob Kane. Thus it was Finger, who introduced the more verbal version, discussing the cases with his sidekick Robin. (BATHOS #82, p. 42)

    I dag ville seriens by-line nok have lydt: SKREVET AF BILL FINGER TEGNET AF BOB KANE (som i LAWMAN). Men dengang, hvor udgiverne ofte ejede rettighederne til serierne, ansås det nok for fuldt tilstrækkeligt, at tegneren blev nævnt.

    Ikke desto mindre er jeg ikke i tvivl om, at alt, hvad der fascinerede mig ved serien – de gækkende superskurke ikke mindst, som ofte var lige så fantasifulde som Goulds – var Fingers værk. Når jeg siger “Bob Kane’s Batman”, mener jeg således egentlig blot “den rigtige Batman”.

  • Ja..nu skal det jo ikke blive til Batmanhistorik det hele(så kommer Kim og slår os i hovedet..det her er jo for voksne)..men anledningen til mit spårgsmål var sådan set også at komme lidt nærmere ind på noget generelt omkring dine holdninger til håndværk og kunstnerisk vision.
    Som forfatter vurderer du så Fingers håndværk højt, forstår jeg. men jeg synes at netop spårgsmålet om håndværk vs. vision er centralt i forhold til Bob Kane som tegner!! Han er jo ikke, hvad man i traditionel forstand, vil kalde en fremragende tegner. Det er vel snarere netop de visionære visualiseringer og hans “ekspresive” kamp med/mod tegnehåndværktøjerne; perspektiv, anatomi etc..man kunde måske kalde det en form for stiliseret naivisme, der er med til at gi serien dens atmosfære af myte og mystik..og så er det vel mere kunstnerisk vision end håndværk (selv om jeg ikke er i tvivl om at han gerne ville ha været en bedre tegner, i traditionel forstand, hvis han havde haft evnerne).

    Men altså; er det trods alt ikke en sprudlende skaberlyst/ fantasi og en slags vision, altså en slags indre kerne, der er vigtigere end tophånværk…Altså, det er jo ikke sådan at de bedste håndværkere og tegnere nødvendigvis laver noget læseværdigt?

    Selvfølgelig er det allervigtigste vel, at publikum virkelig blir ramt…”Little Orphan Annie” havde jo heller aldrig fået lov at køre så mange år, trods avisredaktørers politiske modvilje, hvis den ikke havde været oprindeligt elsket (og betød øgede oplag).

    og her er vel forskellen til mange grafiske romaners tilgang; at det FØRST OG FREMMEST er “kunstnerens” vision der gælder.
    Hvor den gode tegnseriens naturlige domæne vel er masseappeal…med noget på hjerte? (ikke BARE flad underholdning..men dog underholdning).

  • Rent personligt vurderer jeg, at BATMAN og SUPERMAN nåede deres tegnemæssige højdepunkt i halvtredserne (det var RAKETSERIEN, der fangede mig) og på det tidspunkt var det sikkert for længst ghost artists, der havde overtaget. Disse serier mener jeg ikke, man kan sætte en finger (no pun intended) på rent teknisk.

    Vist var en figur som Pingvinen et genialt indfald (utvivlsomt Fingers) men det var tegneren, der gjorde ham til et ikon. Med naivisme havde det ikke noget at gøre, men derimod en klar og tydelig tegnestil, hvor der ikke kunne snydes (i modsætning til så mange “graphic novels”, der ikke er andet end skygger og raster).

    Efter min mening er hele diskussionen omkring håndværk og inspiration (eller vision) forfejlet – og efter en snes romaner taler jeg dog trods alt ud fra en vis erfaring. Budskabet (det vil sige den nye synsvinkel) og den originale ide hører alt sammen med til HÅNDVÆRKET.

    Ideer får man ikke, dem arbejder man sig frem til ligesom alt andet. Den rutinerede, men ligegyldige kunstner og ham med noget på hjerte, han ikke er i stand til at udtrykke, er fabeldyr – de hører ikke til i virkelighedens verden.

    Du kan TRO, at du har noget at sige, men hvis du ikke kan sige det, er det der ikke. Hvis vi bare kunne slippe af med de visionære kunstnere og deres sprudlende skaberlyst, kunne det være, at folk kunne komme til, som kan skrive og tegne!

  • Nå ja, det var vist også Eisner der sagde at skygger var gode til at skjule de ting man ikke gad eller kunne tegne..ha.
    Når jeg bruger ordet “naivisme” (som selvfølgelig ER forfejlet) er det bestemt heller ikke i den egentlige betydning..og ja, jeg tænker kun på de tidlige ting Kane tegnede, ikke den MEGET bevidste stil det udviklede sig til…men det er jo også et spørgsmål om at udvikle håndværket hen af vejen..Det var jo MEGET unge mennesker der udviklede de første superhelte (Superman, Batman).

  • Mener faktisk heller ikke at den tidlige Kane er en dårlg håndværker..snarere en fantastisk (men mange som dyrker en realistisk/ illustrativ tegnestil vil næppe være enige)..

    Håber andre vil hoppe ind og kommentere!!..Ikke nødvendigvis på Batman.

    Vær ikke BANGE for at få et gok i nøden..eller meningerne!!!

  • Nej, her holder man kammertonen. Hvilket desværre er ret ualmindeligt på Nettet.

    Åbenbart opfatter folk enhver kritik af deres yndlingslekture som et personligt angreb. Ikke, at jeg har den mindste smule imod at få at vide, at jeg har en dårlig eller barnlig smag (hvilket sikkert er tilfældet med mange ting) men der skal dog gerne være lidt mening med galskaben.

    På et tidspunkt kom jeg for skade på horror.dk at kalde en antologi, jeg havde bidraget til, for en ungdomsbog. Ganske uagtet, at den også figurerede som en sådan i bibliotekernes lektørudtalelse, faldt det åbenbart en af de andre bidragydere for brystet.

    Det får så være, hvad det være vil, men jeg undrede mig dog lidt over følgende salut: ”Vi ser – når vi skimmer Wulffs makværk – alle de sprogfejl, han laver, den elendige disponering af romanstoffet (hvis der er et sådant), stavefejlene, den knapt nok studentikose brug af det engelske sprog, etc. Wulffs livsværk – so far – er en række klepperttykke bøger, som igen er sprogelendige manifester af misforstået filosofi, religionshad og yderst slet formuleret dumhed.

    Mere end én gang, når jeg har læst Wulff, er jeg kommet til at tænke på Mein Kampf.” (Det var i øvrigt omtrent samtidig med, at Politiken havde udnævnt min nyeste roman til ”et hovedværk i dansk litteratur” – så nu var den pågældende anmelder OGSÅ idiot.)

    Ikke, at tonen på fanzine.dk er stort anderledes. Her var min brøde, at jeg havde foreslået FANTASTICON at indbyde nogle kendte navne som æresgæster (hvad de da også gjorde – mig blandt andet).

    Det resulterede i følgende ”svar”: ”Du, hr. Erwin Neutzsky-Wulff efterlader dig intet andet end et eftermæle som en forsmået, halvpervers, ynkelig landsbytosse!” Det siger naturligvis en del om det sorteringsarbejde, der foregår på avisredaktionerne. En vis irritation over personer, som man mener, er anerkendte med urette, er vel forståelig, men ofte har man dog indtrykket af, at mange af dem, der frekventerer Nettet, har svare psykologiske problemer, eller i det mindste er MEGET frustrerede …

  • William Blake skriver, at “den skabende fantasi har håndværkets krav i sig, og håndværket har fantasiens natur i sig, noget skel gives ikke”, hvilket må siges at være i tråd med dine ovenfor udtrykte synspunkter.

    Men hvis jeg husker korrekt, har du før også agiteret for, at al kunst er “destruktiv”, altså subversiv. Hvordan (og jeg spørger ud af oprigtig interesse) hænger det sammen med, at Indholdet skulle være uden betydning for bedømmelsen af et kunstværk?

    Enhver dygtig håndværker er altså kunstner?

  • Al kunst er destruktiv i den forstand, at den bryder med de vedtagne regler for, hvad der er kunst. Den er naturliugvis dermed også kreativ, noget, der ganske ligesom andre historiske begivenheder søger sin potente aktualisator.

    Det lyder måske abstrakt, men vi ser det konkretiseret på den kulturelle scene hver eneste dag. Der er således generelt to slags kunstnere.

    Der er dem, der gerne vil være det og måske også kan blive accepteret som sådan af andre would-be artists. Derfor færdes de også gerne i grupper.

    Men når de sætter sig til arbejdsbordet, svigter “inspirationen”, og skrivekrampen sætter ind. Som regel udgiver de to digtsamlinger og bliver skolelærere eller anmeldere.

    I modsætning til disse dryppende vandhaner er geniet en tsunami, han på samme tid tilintetgør og skaber kulturen. Han er med andre ord uden for den, og selv om hans samtidige så op, ville de kun få øje på hans skræv. Derfor er han også mindre i slægt med kronikører og posører end med snedkeren, der skaber et bord af træ, blot skaber han allting ud af ingenting …

  • Jeg skulle måske lige tilføje, at jeg med “geni” ikke nødvendigvis mener Shakespeare og Leonardo, men i lige grad Gould, Gray, Kane, Finger – og Eisner og Lee for den sags skyld. Med andre ord enhver, der med utrættelig flid skaber et nyt univers – hvad man så end mener om det.

  • Hej

    Jeg er enig i beskrivelsen af Gray som idealist. Det er det element, der gør Little Orphan Annie værd at læse. Han er en stemme fra et individualistisk Amerika med frie og dog konservative værdier – et Amerika som nok aldrig helt har eksisteret, men som dog er et væsentligt element i det mytologiske Amerika og rugbrød i den grød, der er den amerikanske drøm.

    Jeg synes nok til gengæld, at karakteristikken “[h]an troede virkelig, at finansfyrsterne var solidariske med arbejderne” gør ham lidt uret. Det er i hvert fald en meget forsimplet udgave af et verdensbillede, der skam har rigeligt med skruppelløse kapitalister og arbejdsgivere (Annies vist nok første arbejdsgiver snyder hende for hendes løn, hvor efter hun går i strejke og truer manden med mursten i hånd). Jeg vil gå så langt som at medgive, at der nok findes et ideal om kapitalisten, der er ramt af samme arbejds- og pligtetik, som Grays ideelle arbejder, men der er intet naivt håb om at mennesker er gode mod hinanden. Ej heller er LOA et propagandaskrift for en korporatisk tanke hvor arbejdere og industris interesser kan samordnes. Faktisk er det en verden, hvor de onde (som kommer fra alle lag hos Gray) som regel får lov at sætte dagsordnen. Som et godt eventyr får det gode lov til at vinde, men det tror jeg ikke man skal læse som et særligt kulturoptimistisk sindelag. Daddy Warbucks er i den sammenhæng nok snarere at betegne som seriens superhelt fremfor et reelt billede på virkeligheden.

  • Mener også at der er lidt flere nuancer i Gray end som så. De områder hvor hen er mest ubøjelig i sit syn på menneskers lødighed er vel hæderlighed og (viljen til) selvhulpenhed..og manglen på/ besidelsen af på disse karakteristika er vidt samfundsfordelte..Hans forsvar for kapitalismen går vel også mest på retten til at tjene og beholde ærligt tjente penge..og skurkene er forskellige former for parasitter.
    Daddy Warbucks må jo også flere gange udtale sig i retning af at han ikke skammer sig over de penge an tjente på at lave våben under krigen..selv om han ikke rigtigt VED om det var forkert..det er da en nuance!! Og ærlig er manden jo.

    Fint med nogle indlæg der kan få os tættere ind på de centrale værdier i serierne..skyd endelltgt mere af!!!

  • Som kapitalist er Warbucks den gode gangster – og det er ham, der frem for nogen er seriens ræsonnør. Gray tror ikke som Gould på LAW AND ORDER FIRST.

    Hans kulturoptimisme manifesterer sig som en tro på, at de gode også er de stærke, fordi deres lidenskabelige menneskekærlighed gør dem absolut hensynsløse som alle elskende. Gould er således i bund og grund hverken socialist eller liberalist – jævnfør hans svaghed for undergivne med ubegrænset loyalitet, med andre ord slaver – han er feudalist. Hvilket nok er en del af forklaringen på min sympati …

  • Ja!!..men så må man jo igen se på hvilken slags feudalist..og når du selv sir gangster, blir det menneskekærlige/ gode element jo så meget vigtigere; Mafiaen er jo den mest rendyrkede form for feudalisme.
    Tror at en grund til at Gray,s idealisme ka være svær at sluge er, at “feudale” relationer i et meget lov/centralreguleret moderne samfund er forbundet med begreber som korruption og lignende..(Gray ville jo så nok mene at overdreven centralregulering er nok så..ikke mindst menneskeligt.. korrumperende…jvf. “new deal” etc).
    En ideologisk modstand mod Gray kan baseres på den opfattelse at det er politikere der skal sikre reguleringen i samfund i konstant forandring..altså sikre hurtige og smertemilde overgange i udviklingen.

    Nå, det var jo ikke meningen det sku bli politisk!! Jeg har ingen meninger!!
    Men så vil det vel være her det er på sin plads at pege på erwins fremhævelse af lidenskaben i følelserne i et værk, fremfor ideologien. Syns det er vigtigt!! Ikke at et værk på nogen måde kvalificerer sig på følelsesindhold og intensitet. Det synspunkt har også sine fortalere.

    Warbucks har feudale træk..men tror jo på at et ordentligt menneske der får “an even break” nok skal klare sig..altså på social bevægelighed..at den bevægelighed så baserer sig på relationer..og at en loyal “bondesoldat” ka stige til tops …er jo ikke uforeneligt med feudalisme…
    Og ordentlige mennesker hos Gray er; gode, loyale og stærke..de klarer sig selvom det er hårdt og gør ondt.

    Men det er ikke MÆRKELIGT at Gould er lettere at fordøje.

  • Ps.
    Det er bevidst at indlæget ikke direkte, kun voldsomt implicit, bringer demokratiopfattelsen på banen i denne omgang!

    Du nævner psykologi hos Gray..Det spiller jo også en central rolle hos Gould; du nævner selv Dostoyevsky…og man ku ta Poe med…og peger dermed på den “dårlige samvittighed”..”Guilty concience” er sådan set bedre..; selvom ikke ALLE Goulds skurke afslører en sådan, er det interessante så ikke netop at det er skurkenes personlighed og psykologi der træder frem? Jeg tænker på Thomas’ indlæg, hvor han skriver at “de onde…får lov at sætte dagsordenen” hos Gray….men jeg fortsætter så med at tænke at de gode er talerør for de bærende værdier…
    “Law and order” er selvfølgelig grundliggende værdier hos Gould..men Tracy håber jo altid (og blir til tider bekræftet i sit håb) på muligheden for forbrydernes reform..selvom deres ondskab jo fysisk manifesterer sig i deres træk..og man dermed sku tro på determinisme…Spørgsmål (eller omform det selv til et sådant); det moderne menneskes NATURLIGE EKSISTENTIELLE retning mod identifikationen..eller facinationen af forbryderen/ forbrydelsen.. ? Batman og de første superhelte er jo også forbrydere?(og for at det ikke skal virke akademisk, vil jeg understrege, at jeg tror det er der MIN egen facination har sin rod..selvom jeg også elsker heltene…og så taler jeg naturligvis ikke om de rent håndværksmæssige ting, der gør det til en fremragende stribe ).

  • En sigende stribe for denne diskussion er den 10. april 1937. Warbucks ligger på sengen og læser en bog:

    “Humph! Hard boiled cynicism seems to be this author’s main stock in trade – sneers at every good human motive – he must have been nursed on a pickle. He says “Suppose a man devotes his whole life to the unselfish service of his fellow men; who cares?” He claims such man is a sap.”
    Warbucks smider bogen ind i væggen.
    “Well, that’s HIS opninion, is it? After all, what’s his opinion worth? Who is he? An author – and his opinion is worth just what his royalities amount to on that book – “who cares”, eh? Well, I care – and it’s part of MY life and it’s MY FORTUNE that I propose to spend in an effort to help mankind – if that’s being a sap, I’m proud to be a sap.”

    Striben indeholder for så vidt Grays grundlæggende filosofi – at vi skal hjælpe hinanden, og det er det, vi er sat på jorden for. Gode mennesker klarer sig, selv om det gør ondt, synes jeg er en fin opsummering, Morten.

    Og jeg forstår godt, at I bringer den feudale tanke på banen. Jeg synes ikke, Warbucks er feudalist – hvis han er, er det i hvert fald i den tradition, hvor herskeren er folkets tjener, ikke omvendt. Men der er mere feudale figurer med. Også i 1937 kommer den mærkelige evigtlevende Am ind i billedet. Han HAR slaver. Annie protesterer, men får dels at vide, at det er en ære at tjene Am, og at mennesket jo alligevel lever for at arbejde. Og vi ser også Am true nogle af sine slaver med grumme ting for at få dem til at makke ret. Gray placerer tilsyneladende Am på det godes side, selv om han er en mystisk mand. Jeg ved ikke, hvor meget man skal lægge i det; han er trods alt et overnaturligt væsen, det er en eventyrserie, Gray lader Annie protestere mod det at have slaver og der er vel i øvrigt ingen tvivl om, at Gray foretrækker et samfund med free enterprise. Men jeg vil gerne gå med så langt som at der et sted i serien er visse længsler mod visse feudale elementer eller en idé om den naturlige (og retfærdige) hersker.

Leave a Reply