Home / Anmeldelser / Justice League bog 1 : Samling

Justice League bog 1 : Samling

Velkommen tilbage til Justice League på det danske marked! Serien er langt fra ukendt, den har over flere omgange haft sit eget blad, og har også kørt som bi-serie i andre blade. Første optræden på dansk var helt tilbage i 1966.

Justice League bog 1Med New 52 titlen af Justice League er der tale om et totalt reboot, serien starter helt forfra med at fortælle hvordan gruppen blev dannet. Cyborg er den eneste der får en ny oprindelseshistorie, ellers er det udelukkende oprindelseshistorien til selve gruppen der er fokus på.

Forfatteren er Geoff Johns og tegneren er Jim Lee, og det er umiddelbart et makkerpar der går rigtigt godt i spænd. Geoff Johns sætter fuld knald på handlingen lige fra første side, og Jim Lee’s tegnestil passer perfekt til dette. Der er massevis af Splash-pages og billeder der er tegnet så de fylder to sider. Der er tale om en flot, detaljeret og dynamisk tegnestil hele vejen igennem – Imponerende!

Historien handler selvfølgelig om at hovedpersonerne møder hinanden for første gang, hvilket ikke altid går lige stille for sig. Batman og Superman har kæmpet imod hinanden før i ”Nattens Ridder vender tilbage”, men dette var en fremtidshistorie, og de har også mødt hinanden i ”Superman: Red Son” som er en ”Elseworld” historie – Men her får vi for en sjælden gangs skyld Batman Vs Superman i det rigtige DC univers.

I historien møder vi Batman, Green Lantern, Superman, Flash, Cyborg, Wonder Woman og til sidst Aquaman der mener han er den fødte leder – der er så andre der har en anden mening.

Derudover er nogle mystiske små firkanter, der udsender ”Ping” lyde, dukket op rundt omkring, og massevis af ikke-jordiske skabninger, faktisk en større hær, er dukket op ud af det blå, og skaber store problemer. Det viser sig at Darkseid er involveret, og problemerne bliver naturligvis ikke mindre, da han dukker op. Cyborg viser sig at være en god spiller at have på holdet i forbindelse med dette.

Justice League bog 1 klipHeltene har haft problemer med at blive accepteret af befolkningen, men efter dette eventyr er anerkendelsen der, også fra regeringens side, og de bliver enige om at stå til rådighed som en gruppe, hvis tilsvarende problemer skulle opstå. De bliver spurgt om de har et navn, til hvilket Flash svarer Ja, og nok kommer med det ringeste navn til en gruppe nogensinde. Jeg gætter på det i løbet af kort tid bliver ændret til Justice League!

Alt i alt et okay plot for en ny oprindelseshistorie, mixet med en ordentlig omgang blockbuster action. Jim Lee er netop kendt for at være rigtig god til at tegne denne slags ”skralde-bang” historier, og det virker til at Geoff Johns har tilrettelagt historierne netop efter dette. Du kommer ikke til at kede dig når du læser denne bog, da der sker noget på hver side. Dette er en fin indgangsvinkel både til Justice League, men også til hele DC universet generelt, på grund af de mange forskellige figurer der er med. Ud over action delen er der også fokus på selve teamet, hvordan personerne er som individer, hvor deres plads i gruppen skal være og hvordan de knytter sig til hinanden. F.eks vælger Batman at afsløre sin hemmelige identitet over for Green Lantern.

Bogen er i flot hardcover format og indeholder Justice League The New 52 # 1-6 og næsten 40 sider med ekstramateriale i form af skitsebøger med tegninger og informationer om hovedpersonerne og deres udstyr, variantforsider osv. Noget af det var oprindeligt trykt bag i de originale blade.

Kan anbefales – du kommer ikke til at kede dig!

Justice League – Bog 1: Samling
Udgivet af RW