Home / Anmeldelser / Tim & Thomas 1: I Kløerne på Den Hvide Hånd

Tim & Thomas 1: I Kløerne på Den Hvide Hånd

Tim og Thomas 1 - I Kløerne På Den Hvid HåndWilly Maltaite, “Will”, er selve indbegrebet af Marcinelle skolen indenfor Belgiske tegneserier. Han var med i Firebanden, “Bande à Quatre”, som var tilknyttet “Spirou” bladet og stiftet efter Anden Verdenskrig af “Godfatheren” Jijé, med kontor i Marcinelle, nær Charleroi, i Belgien. Denne stil, “comic-dynamic”, med spydspidser som André Franquin og Maurice Tillieux, er karakteriseret ved en semi-realistisk, cartoony stil, hvor der især lægges vægt på bevægelse og dynamik, altsammen stramt fortalt i traditionelt “four tier” album layout.

Skulle jeg pege på een tegner, der bedst repræsenterer Marcinelle, må det være Will, hos ham er alle kendetegnene på plads, dynamikken, tre-kvart profilerne, de karakteristiske brune lædersko, hændernes særlige, halv-knyttede facon, de få simple tøjfolder, de store “two tier” etableringsbilleder, alt er på plads, og man føler sig lykkeligt hensat til barndommens Trumf albums. For det er nu fjerde forsøg på at lancere denne euroklassiker i Danmark, og denne gang SKAL det bare lykkes; vi har heldigvis spin-off serien Chok til at give T&T et boost.

For det er lige præcis ærkefjenden og mesterskurken Chok, som de to selvbestaltede detektiver endnu en gang er oppe imod. Et vovet spil strip-dart fører Thomas dybt ind i den Malaysiske jungle, til Chok’s hovedkvarter og junglepalads, hvor der er samlet spidserne blandt Tong’er, mafiosi, og M.R. organisationens folk. Der refereres til det tidligere Soviet Unionen, men da denne historie er fra 1986, er der her tale om en kunstnerisk frihed, som ikke var nødvendig. Tim derimod kommer på sporet af Chok via mafiaen, og kommer dumpende ned i junglen i faldskærm. Denne indbyrdes konkurrence mellem den skaldede Tim og den skæggede Thomas om hvem, der først når Chok, er historiens egentlige drivkraft.

Chok får vi selvfølgelig ikke at se ansigtet af, og om han dør til sidst, står hen i det uvisse, men da vi ved, at der er flere albums i serien, kan vi tage den drabelige slutning med sindsro. Alt dette junglehalløj og folk, der render rundt og stritter med maskinpistoler, jo, vi har set sådanne billeder mange gange før, men når de er tegnet af en sand mester som Will, er det som et frisk pust, og med Chok’s gamle flamme Gina med i spillet, får historien også tilført en snert af uskyldig sexethed.

karakter_4af61

>>Læs mere, og se smagsprøver HER.

Tim & Thomas: “I Kløerne på Den Hvide Hånd”