Home / Anmeldelser / Sommerens 676′ere … blandede bolcher.

Sommerens 676′ere … blandede bolcher.

For godt en måned siden udkom årets første kollektion af de eksperimenterende pixi-tegneserier ”676” på forlaget Aben Maler. Fire hæfter, fire forskellige skabere og fire meget forskellige udtryk. Som sædvanligt er kvaliteten svingende – vi har den flotte, den sjove og de to der hurtigt er glemt.

Lad os starte med den flotte:
resistansen400Allan Haverholm er i gang med et usædvanligt projekt. For et par år siden sendte han ”Danmarks første grafiske roman”, Sortmund, på gaden – og hvad gør man så, når man allerede har prøvet kræfter med den nye litterære tegneseriebølge? Man laver et ”grafisk rock album”! Helt præcis hvad et grafisk rock album ér, må tiden vise, men Resistansen er i hvert fald en del af det. Den er udført i en grov blyantstreg, der næsten tangerer det skitseagtige – og det er meget, meget lækkert at se på. Men hvis man tror man med Resistansen får en tegneserie med en læselig narrativ fortælling, bliver man slemt skuffet –hvis man derimod ser den som ”Allan Haverholms Skitsebog” er den alle pengene værd! Det er ikke usandsynligt at Haverholm har en fortælling han vil have ud i de 22 sider, men når man vælger at arbejde med pantomime som sprog, er det vigtigt at give læseren bare en svag følelse af, at de forstår hvad der foregår – og hints og ledetråde er ikke noget der gives ved Haverholms dør. Læseren er på egen hånd. Måske hvis man ”læser” Resistansen i sin helhed, i den fremtidige udgivelse ”Astoria”, giver den mere mening … men ikke nu.

Lad os så kigge på den sjove:
date600Date er Philip Ytournel første selvstændige udgivelse. Ikke så meget en decideret tegneserie, som det er en række ”one panel sketches”, der faktisk er rigtig, rigtig morsomme. Konceptet er genialt i sin simpelhed – én mand på date med forskellige kvinder, og en udforskning af de individer man møder på sin vej, indtil man finder den eneste ene. Ytournel, som nogle måske kender igennem hans illustrationsarbejde på dagbladet Politiken, har en skæv streg, der bestemt ikke er køn, men dog meget charmerende – ligesom hans portrætter af alle de enlige kvindfolk han dater, er det. Ved endt læsning føler man helt at man har lyst til mere … om en bog på 200 sider ville fungere ved jeg ikke, men jeg ville i hvert fald gerne betale penge for den!

Og så er der de to hurtig glemte… :

christian600I 2012 er det London der har værtskabet for OL, og forberedelserne til den forstående begivenhed har været i gang i mange år. Christian Skovgaard bor i Østlondon, og muligvis i nærheden af noget der hedder Robin Hood Garden, som skal rives ned for at gøre plads til noget nyt og bedre. Selvtægtsmanden handler om en ung fyr (Skovgaard selv, hvis man skal tro teksten på bagsiden af hæftet), der går i gang med at rive et boligkompleks ned, iført en ridderhjelm og bevæbnet med en hammer. Skovgaards streg er meget tynd og noget godt ujævn og uøvet, om end ikke helt uinteressant. Derimod er historien fuldstændig tam og inspirationsløs …  og jeg har svært ved at forstå hvad jeg skal få ud af den.

ida600Ida Kvetny har et imponerende CV. Hun er både uddannet på det Fynske Kunstakademi, har gået på Edinburgh College of Art, Yale University og Central Saint Martins College of Arts and Design … desværre er CV’et, der er skrevet med småt på bagsiden af Erkendelsens Art, det mest spændende ved dette hæfte. Resten kan bedst beskrives som et minileksikon for de småt begavede, der beskriver alt fra ”rør” til ”platonisme” – tilført grove og, mildest talt, ligegyldige tegninger.

.

karakter_3af6
Resistansen

Skrevet og tegnet af Allan Haverholm
24 sider
35 kroner.

karakter_5af6
Date

Skrevet og tegnet af Philip Ytournel
24 sider
35 kroner.

karakter_2af6
Selvtægtsmanden

Skrevet og tegnet af Christian Skovgaard
24 sider
35 kroner.

karakter_1af6
Erkendelsens Art

Skrevet og tegnet af Ida Kvetny
24 sider
35 kroner.

LINK: Aben Maler

14 comments

  • Tak for de fine anmeldelser. Mht. Allan Haverholms bog, så kan det nævnes, at den er lavet på baggrund af en svensk sangtekst, der pudsigt nok også hedder “Resistancen”. Når man læser teksten får bogen en helt ny mening, og det er (synes jeg) lidt synd, at teksten ikke er med i bogen. Her kommer teksten:

    Resistancen
    Det finst ei trapp som går ner til en kjeller
    Den er så trang at du må gå sidelengs
    Og på veggen henger tjukt med bilder
    av folk som har gått ner, men som ingen ser igjen
    For Marcello sin kjeller er ingen vanlig kjeller
    Det har vært 100 mann der nere på en gong
    Det står et bord midt på golvet, midt på bordet
    en revolver og på den står det made in Hong Kong
    Halleluja

    Her er det russisk rullett kvar fredag
    og på søndag skal det vær konfirmasjon
    Fru Conradas har gitt klar beskjed, på søndag kl. 12
    vil hu ikkje sjå en dråpe blod
    Men Marcello er fine når han drikker
    For det er hans vin, det er hans damer og hans dans
    Han er en sjarmør, og hans like fins ikkje
    Alt og alle i den kjelleren er hans
    Halleluja

    Og for at stemningå skal bli endå meir russisk der nere
    har de fått tak i ei russisk ballerina
    Hu danse polka på den tradisjonelle måten
    så får hu en hundrelapp for å holde kjeft til neste fredag
    Ja humøret i Marcello sin kjeller er upåklagelig
    Du er klam og du er svett når du går der i frå
    Og dei som ikkje klarer å stå distansen
    dei kan ikkje vær medlem av resistansen
    Halleluja

  • Mon ikke det skyldes problemer med rettigheder, at teksten ikke findes i hæftet?

    “Resistansen” er i øvrigt lavet af norske Kaizers Orchestra og er fra deres glimrende albumdebut, “Ompa tll du dør”.

  • kære Kim Larsen

    Jeg synes din anmeldelse er lidt fantasiløs (i forhold til mit hæfte), Men! den er også god, da jeg så er endnu mere glad for jeg blev kunster og ikke tegneserie tegner 😉 For kunstnere skal jo gerne bevæge sig lidt i et ENTEN/ELLER felt…Eller skal man kalde det ELSKE/HADE. Det er reaktionen/mødet der er spændene.
    Prøv at læse den med et åbent sind, og ikke med fag brillerne så fast klemt på næsen. Den er lavet til ALLE slags læsere.
    Jeg har ikke prøvet at lave et traditionelt hæfte med div. symbolske tale bobler og frame-effekter. Det var heller ikke en del af min uddannelse på Yale og i London..Jeg har forsøgt at skabe en refleksion af læserens eget abstraktheds begreb og tænkt over hvad der skulle til for at kickstarte folks fantasi når man kaster nogle helt simple symboler ud til dem.
    I forholde til platonisme, Jeg synes din betragtning af mit hæfte passer meget fint ind i Platons Hulelignelsen…. Det jeg mener, er, at det handler ikke om “kun” fænomeners verden men også ideerne… Jeg har kastet nogle fænomener ud til læseren og ideerne skulle så gerne blomstre videre inde i dem selv.

    Kom ud af hulen hvis du tør 😉 reflekter!

    Håber der kommer nogle flere kommentarer til hæfterne, Det jo det der er fantastisk ved sådanne projekter.. Feedback.

    Bedste hilsner
    ida kvetny

  • Platons hulelignelse forekommer mig at definere “betragternes” fastlåste (enfoldige) syn på reflektionerne, mere end den lader dem være åbne for nytolkning eller resonnement. En symbiose af Platon (hulelignelsen) og H.C. Andersen (Kejserens nye klæder) ville være langt mere fremadstræbende – og mindre melankolsk..

    Find ud af mekanismerne – vend dem om , skild dem ad – og se så om ikke reflekserne forestiller noget andet…

  • Hej Ida,
    Det er altid spændende når kunstneren selv melder sig på banen – især når de vil forsvare deres værk. Desværre bliver jeg ikke kloger på dit mål med hæftet … Du siger det er mødet og reaktionen der er det spændende – vil det sige du ikke mener selve værket har værdi? Jeg forstår godt at du vægter reaktionen højt – det gør de fleste kunstnere, der ikke laver brølende kronhjorte, men hvad er det du gerne vil have der skal ske når man sidder og læser hæftet? Du siger ideerne skal blomstre videre inde i beskueren … jeg ser den desværre som værende for konvoluteret og til at jeg tror nogen kan “lege” videre med den. Men jeg har måske bare misforstået noget …

    “så er jeg endnu mere glad for jeg blev kunster og ikke tegneserie tegner”

    Jamen, det er da rart at høre! De fleste begår den fejltagelse, at tro at hvis man kan tegne, kan man også lave tegneserier. Skomageren og hans læst, som man siger. 😉

  • hehe måske var “det ” netop din “mening” med anmeldelsen… at få folk på banen ? …synes hele forsvare/ikke forsvare konstellationen er lidt OLD 😉 Det bliver lidt for sort og hvidt for mig.

    skomageren og …..eller fanden og hans pumpestok! haha

    men god debat til alle….
    og god sommer !

    ida

  • Næ, det er såmænd sjældent min intention at provokere bare for at få folk ud af hullerne, selvom det da kan være fristene til tider. Det her er bare min umiddelbare oplevelse af de fire hæfter. Om du vil kalde din første udmelding for et forsvar eller forklaring eller noget andet, vil jeg lade op til dig, men “old” bliver det vel aldrig?!

  • Jeg synes, ‘Erkendelsens Art’ har fået en lovlig hård medfart. Jeg morede ganske godt med den absurde sammenstilling af dead-pan leksikon og computerspil-elementer. Og jeg synes ikke anmelderen forholder sig til denne sammenstilling. Steffen fra Aben Maler skriver bl.a. i pressemeddelselsen: En leksikal og drømmeagtig gennemgang af nogle af platforms-computerspillets grundelementer (!).
    Desuden er der også ganske god mening i tegningerne, der hver især er en improvisation over den ting / begreb, der er beskrevet på foregående side. Som med mange af 676-hæfterne får man mere udbytte ved anden og tredje gennemlæsning, hvilket vel er ret tilfredsstillende som læser…?

  • Men hvori ligger værdien af denne “absurde sammenstilling”? Skal jeg bliver underholdt? Eftertænksom? … Grunden til at jeg ikke forholder mig til indholdet i anmeldelsen, er at jeg ikke ser nogen grund til det. Ja, billederne illustrere til en vis grad teksten – og hvad så? Bliver teksten eller billederne bedre af den grund? Ikke med mine øjne. Det er ikke min intention at være uforskammet, men jeg kan simpelthen ikke – om mit liv så afhang af det – se en værdi i “Erkendelsens Art”. For mig virker det som et produkt der er lavet, bare for at lave noget.

    At du får mere ud af genlæsningen, synes jeg bare er godt for dig! Personligt har jeg læst den alle 5-6 gange, og er pt ikke blevet beriget med en dybere mening. My loss, I guess. 😉

  • Godt, lad mig hermed forsøge en lille anmeldelse af Ida Kvetnys originale og tankevækkende ‘Erkendelsens Art’.
    Bogen er dels bygget op som et mini-leksikon og dels som en række illustrationer med en gennemgående figur (der også optræder på de rene leksikale tekstsider), der udsættes for forskellige prøvelser. Teksterne beskriver figurens kommende udfordring, fx ‘rør’ eller ‘diamant’, der efterfølgende illustreres. Der refereres til elementer fra et computerspil af platform-typen. Et mini-leksikon ‘for den småt begavede’ er en rammende beskrivelse, da ‘hovedpersonen’ netop befinder sig i en begrænset verden, som et computerspil jo er: Man skal ikke forholde sig andre spørgsmål, end hvordan næste udfordring i form af en primitiv ting som et rør løses. Sjovt fundet på, synes jeg; en verden, der lukker sig om sin egen boble – lige indtil refleksionen uventet dukker op: ‘Platonisme’! Her er tale om en art moderne hulelignelse, hvor et begrænset verdensbillede beskrives og udstilles. Som sådan kan det læses som kommentar til menneskets gøren og laden i en virkelighed, der ofte er præget af meget snævre rammer. I Platons hulelignelse er det også en pointe, at fangen, der slipper fri og oplever den ‘sande’ verden, ikke kan give denne oplevelse videre, fordi den ikke giver mening og har værdi for de øvrige fangers applikation af betydningssystemer i skyggebillederne. Ligeledes vil Ida Kvetnys lille figur heller ikke kunne bruge platoniske ideer i sin færden i den begrænsede verden.

    Jeg synes, ‘Erkendelsens art’ er sjovt fundet på og giver god mening.

  • Ida Kvetny sagde: “p.s Desuden undre det mig at i har brugt billeder fra mit hæfte som en stor fed banner på toppen at dette site 😉 ??”

    Ja, nu har Serieland efterhånden lånt bannermotiv fra indtil flere af Aben malers udgivelser. I princippet synes jeg, at man skal spørge om lov, før man låner andres billeder, også selv om det er glade ulønnede tegneserieformidlere, der låner. Men så er det heldigvis, at min salgschef læner sig hen og siger, at det gør nok mere gavn end skade, at den slags udsnit dukker op forskellige steder på nettet.

  • Man kan jo altid sige til, hvis man er utilfreds med noget … så finder vi sikkert en løsning. 😉

    Jeg skal ærligt sige at jeg personligt har et meget afslappet forhold til “copyright”, når vi snakker billeder på nettet. Ellers skal jeg jo ud og indhente tilladelse hver gang jeg poster et billede på en blog eller Facebook, eller hvad ved jeg. Men som sagt, hvis der er nogen der føler deres materiale bliver misbrugt, så siger de bare til. Og indtil da fortsætter jeg som nu … 😉

Leave a Reply