Home / Anmeldelser / 1001 Comics You Must Read Before You Die

1001 Comics You Must Read Before You Die

Forlagets Beskrivelse:

Uanset om du er en seriøs tegneseriesamler, en hengiven Watchmen-fan, eller bare har gode minder om de tegneserier du læste som barn, er 1001 Comic Books You Must Read Before You Die noget for dig.

Gennem århundreder har tegneserier og deres udløbere, såsom grafiske romaner og bandes dessinees, udviklede sig til en fænomenal populær, indflydelsesrig og unik kunstform, hvormed vi kan udtrykke vores meninger, vores fantasier, vores mareridt, og vores drømme. Kort sagt: tegneserier er så afgjort ikke længere kun for børn.

1001 Comic Books You Must Read Before You Die er den perfekte introduktion til et dynamisk og globalt populært medie. Der har været andre guider til de bedste tegneserier, men ingen har taget alle genrer og gennemsøgt verden for at indsamle de allerstørste værker af sekventiel kunst, grafisk litteratur, bandes dessinees, tebeos, fumetti, manga, manhwa, komiks, striber, historietas, quadrinhos, beeldverhalen, og ganske almindelige tegneserier.

[box_light]

Forventningens Glæde: 5 af 6
Et kæmpe opslagsværk på lige godt 1000 sider om de bedste af de bedste, redigeret af tegneserieeksperten over alle tegneserieeksperter; Paul Gravett, lyder knagme godt. Jeg forventer masser af inspiration til nye læseoplevelser. Og så har danske Matthias Wivel deltaget, så der er formentlig et par danske tegneserier imellem.

Gennembladning6 af 6
En hurtig gennembladning giver virkelig én blod på tanden. Typisk er der to serier beskrevet på hver side, og den er naturligvis rigt gennemillustreret, og man får i dén grad lyst til at stoppe op, hver gang der kommer noget man kender, og lige se hvad forfatterne har at sige. Og så varmer det jo også lige hjertet, at coveret til Danmarks bedste tegneserie – nogensinde – Rejsen til Saturn, har fået en hel side for sig selv!

Indpakning4 af 6
Bogen følger forlagets 1001-serie, hvor der ikke er noget at sætte en finger på mht papir eller tryk. Taget i betragtning at det er et opslagsværk, ville det klæde bogen at være i hardcover. Jeg forventer at coveret kommer hurtigt til at “rulle opad”, og blive grimt, som den slags ofte gør. Og så må det være et symptom på at det er en engelsk redaktør (Paul Gravett) og forlag (Cassell, der ellers ikke udgiver tegneserieting) der står bag, at det er Judge Dredd der er at finde på forsiden, og ikke en måske mere universel figur. Men lige så meget tju-bang der er over forsiden, lige så kedelig er ryggen dog, der blot er cyan-blå med tekst – hvilket ikke gør den speciel spændende når den kommer op i reolen. Og til sidst skal det siges at det er en tung og uhandy satan (ca. A5 og 5.5 cm tyk) … det er svært at få den til at ligge godt i hånden, så man sidder ikke med den i timevis i træk.

Læseoplevelse: 5 af 6
Bogen strækker sig fra 1837 (Rodolphe Töpffer) til 2011 (Craig Thompson) – og så 999 stk der imellem – skrevet af Paul Gravett og en mindre hær af internationale tegneserieeksperter. Som sagt er der typisk to tegneserier pr. side, og der står lige nok til at man får vækket appetitten af de mange forskelligartet tegneserier. Ofte sidder man dog tilbage og ville ønske der var plads til mere information, men så må man ty til internettet for at læse mere – eller se om man kan finde tegneserien til salg et sted. Som et godt opslagsværk af denne type, beskriver teksten både hvad tegneserien handler om, men også hvad der ligger bag udgivelsen, og hvilken plads den har haft i historien, retrospektivt. Min eneste egentlige anke går på, at når der er billedemateriale, så er det i 9 ud af 10 tilfælde forsiden af tegneserien der vises – hvor jeg personligt egentlig heller vil se en side, eller bare nogle paneler, fra selve tegneserien. Der er så mange tegneserier i denne bog jeg gerne vil have fat på (hvilket godt kan gå hen og blive farligt for økonomien) – men jeg er egentlig også lidt overrasket over hvor mange af de anbefalede serier, vi allerede har fået udgivet på danske igennem de sidste 50 år. Godt gået, danske tegneserieforlag!

Forventet Genlæsning: 6 af 6
Der er ingen tvivl om, at det her er en bog man kommer til at hive frem igen og igen og igen. Man kommer ikke til at læse bogen fra cover til cover, så der plukkes her og der. Den er helt sikkert langtidsholdbar, og kan stærkt anbefales!

[/box_light]

1001 Comics You Must Read Before You Die (2011 edition)

Hovedredaktør Paul Gravett,