Home / Anmeldelser / 5 stjerner

5 stjerner

Death Save

Forlaget Forlæns hører måske til de mere oversete og ikke larmende i den danske tegneseriedam, og det er en skam. Der kommer flere tankevækkende og overvældende sager fra den kant, og en af dem står Rune Ryberg for, Death Save er titlen og den er ret så god.

Vi er tilbage i 90’erne, en rodløs duo hænger ud sammen, laver smårapserier og er tilpas punkede i deres leben, og sætter deres egen dagsorden. De spiller arkadespil, æder chips, tyrer colaer ned og får tiden til at gå men bumsehygge. De er gode venner og hinandens modsætninger i sind. Rick er den vilde dodgy type, det kriminelle kommer fra ham og han er en vild karakter. Betydeligt vildere end Bass, som er den mere jordnære nørdede type, som dagdrømme og tænker over tingene.

Venskaber er jo underlige. Det er de mystiske ting, der kæder folk sammen. Flipperspil fx og her demonstrerer Rune Ryberg for alvor sin kunst. Man fornemmer alle plinger og plonger og metalkuglens fisen frem og tilbage. Men ikke kun i spillet spiller det. De to knægte samt samtlige aktører i den gule er dyr, eller dyrelignende væsener. Det giver ekstremt god og vedkommende mening, og man annekterer lynhurtigt denne præmis. Og ved du hvad? Det er SÅ vildt og SÅ fedt at se, hvordan Ryberg får sat følelser i sine ofte ækle dyr. Gode, angste, rå følelser og man kan næsten lugte sveden i armhulerne, de sure sokker, fornemme den der underspillede retorik, når de to rødder taler med de voksne.

Farverne er magiske. De springer helt ind i knolden på læseren, og grundstemningen er alt andet end trist og rung. Man griner og læser med, dykker ned i det ingenting, som udgør de to venners liv, og forstår dem begge to i deres respektive nu’er, og i deres forventninger til livet og hvad der så skal ske.

Rick er motoren, den urolige utilpassede og vilde sag og han er desværre ganske reel. Vi kender ham fra medierne, ham som for længst er opgivet af alle, og som langt de fleste ikke forstår. Han er destruktiv ud over alle grænser. Man kan ikke helt holde af ham, men man kan heller ikke det modsatte. Han har nemlig det der drive, som bare er så beundringsværdigt.

”Folk tror, at du er i stykker, Bass, men det er du ikke”.

Bass er bestemt ikke i stykker. Han er bare havnet i et vakuum, hænger fast i et usundt venskab og mangler lige præcis det spark bagi, og det får han så.

Hvad med relationen? Det er det sublime værks overligger. En bog om venskab, om muligheder, om rammer, om bånd, og om at rejse sig.