Home / Anmeldelser / 676'ere: Jørgen Leth

676'ere: Jørgen Leth

Thomas Thorhauge er en velkendt profil i det danske tegneseriemiljø. Lige siden den meget roste debut i 2000, med ‘Det der går forud’, har man haft store forventninger til kommende værker.
Jørgen Leth er nyeste spadestik, en lille sag på 24 sider. Udgivet af det unge forlag ‘Aben maler’. Et spøjst uafhængigt forlag, der udgiver bøger med ord og billeder…
Personen Jørgen Leth er forfatter, debattør, kommentator, digter, filmskaber. Et mangfoldigt menneske…

Handlingen
Less is more.
Da jeg var yngre voldte udtrykket ovenfor mig store kvaler. Den paradoksale modsætning i de kun 3 ord, tog mig tid at greje. Især da jeg selv hylder samtalen, hylder dialogen, hylder den verbale interaktion, så var det at gøre vold på min sjæl, at integrere begrænsningen. Det har jeg langtfra lært endnu, og kløjs da alt for ofte i egne ordmæssige kompositioner, indskudte sætninger og andet vrøvl. Det kæmper jeg med og mod.
Men anderledes med Thomas Thorhauges nye epos, en 676’er, med titlen ‘Jørgen Leth’. For ikke alene formatet er anderledes ‘less’ end de fleste udgivelser, Thomas har også formået at indkapsle en tilfældig dag i det Jørgen Leth’ske univers. Og denne ene dag kan tolkes og læses på mange måder, og i flere lag. Mere om det senere. Mest og bedst ramt på kornet er Jørgen Leths monolog. En mand der notorisk har meget at sige, og meget godt at sige, har fået sat en begrænsning. Små 100 ord er alt hvad der siges, men det er nok. Det er nemlig ‘less’ og dermed meget.
Handlingen er ganske ligetil. Jørgen Leth vågner, klæder sig på. Finder en åbning i gulvet og kravler ned i mørket, hvor han møder skræmmende sager…
Eller hvad?
Kunne det tænkes at denne nedstigen til det mørke, det ubevidste, det dragende og uopdagede, på trods af sin farlighed alligevel rummer liv, sjæl og svar? Kunne det tænkes at Thorhauge har leget med den mediestorm og den foragt, der pludselig og som et lyn fra en klar himmel ramte denne berømmede kunstner?
Man fristes til at lyde som Jørgen Leth, og selv svare. Det kunne tænkes.

Kritik
Jeg skrev længere ovenfor, at bogen er en hyldest til kunstneren og livsmennesket Jørgen Leth. Det står jeg ved og vil gerne understrege. Jeg forstår på Thomas, at der ligger en del personlig research bag denne flotte udgivelse, en research der omfatter film, bøger, debat og direkte kommunikation med et menneske, som Thomas værdsætter. Denne kærlighed og begejstring er også genkendelig i udgivelsen. Det er et kærligt portræt af et følsomt og reflekterende menneskes aktive vej ned. Ned i mørket. Ned til lysterne. Ned på øretævernes holdeplads. Forargelsens sti. Det er en modig selvstændig handling, som personen i Jørgen Leth, som ER Jørgen Leth, begår. Det bryder med de vante mønstre i lille dannevang, og Jørgen Leth har sidenhen åbenhjertigt og ærligt forklaret, at han ikke var klar over, hvor massivt og hvor krads hetzen imod ham blev.
Man fornemmer klart, at Thomas Thorhauge har villet vise denne alternative vej, vejen ned. Men også at der bag handlingen er et aktivt valg. Det skildres fortræffeligt, og man simpelthen HØRE Jørgens stemme, alt imens mørket og de mørke kvinder omringer ham. De få valg af ord, den mørke kontrast til lyset og den karrikerede stil at tegne på, er sand kunst. Der er en ærlighed i udgivelsen, som jeg ikke har følt længe. Der er en nærhed i portrættet, og man fornemmer, at der ligger mange samtaler og tanker bag, en dialog mellem forfatteren og den portrætterede. For det er et knivsæg at balancere på – at skildre en kunstners nedtur på en nænsom og kærlig måde, uden at tage stilling. Uden andet end at være ærlig og objektiv.
En styrke ved bogen er samtidig, at man kan udelade citaterne, Jørgen Leths ord. Det kan man. Historien, tegningerne bærer sig selv, og bliver båret flot. Men begrebet kunst opstår, når disse talebobler iklædes mennesket Jørgen Leth og dennes ord. Ordene klæder så at sige udgivelsen på, og frembringer endnu et lag. Omvendt – man kunne også fjerne tegningerne, og lade taleboblerne være til stede. Denne absurditet, eller yderst intelligente leg med form, at elementer fra tegneserien, pludselig er hinandens uafhængige, er en ret speciel måde at tænke på. Og det er knageme godt set og tænkt.
Jeg blev forliebt i udgivelsen allerede inden jeg så de første ‘shots’ på seriejournalens forum. Jeg er selv stor Leth fan,og denne kompakte smalle udgivelse fra Aben maler, er med til at gøre mit billede af Jørgen Leth bredere og finere. Udgivelsens form, lidt som en cd, dens fravalg af forstyrrende farver og dens lidenhed, rummer potentiale. Den kan vokse, og den vokser. Det skyldes den respekt og kærlighed fra forfatteren til mesteren, som kunne være endt frygteligt søgt, men her nu står som et flot nedslag, et lynnedslag måske, i et reflekterende menneskes nedstigning.
Less is more, og alligevel anvender jeg i hundredevis af ord på at beskrive min glæde over dette værk. Jeg prøver at sammenfatte hvilke tanker jeg gør mig, men måske burde jeg alligevel hellere holde min kæft? Kan man sætte ord på kunst? Kan man sætte ord på genialitet? Nej vel – men jeg har alligevel forsøgt.

Konklusion
Den endelige konklusion på dette mesterværk, og det endda til en yderst rimelig pris, at her er en af årets store udgivelser. Det er en fornem bog, et fornemt og flot komponeret værk, som Thomas har begået. Tegningerne er let (leth) genkendelige, karrikaturerne kærlige men dog karrikaturer, og den ligefremhed der er i handlingen for nogen, er den samme dybde og reflektsøgen for andre.
Man kan sagtens bruge 35 kroner på mange dårlige ting. Gå f.eks til McDonald og få en lille cola og en burger. Det giver et bøvs og en slags lurvet mæthed. Men man kan også købe Jørgen Leth for 35 kroner. Der er ikke noget lurvet over dette, og man bliver.. ja ikke mæt, men alligevel fyldt. Fyldt på den gode måde…

Manuskript: Thomas Thorhauge
Tegninger: Thomas Thorhauge
Forlag: Aben maler

Udgivet: November 2008
Sprog: Dansk
Medie: Tegneserie
Sidetal: 24 sider
ISBN-nr: 978-87-99246-07-3
Pris: DKK 35,00

Aldersgruppe: Fra 14 år

Anmelderens vurdering af udgivelsen (skala 0-6 point):
Manuskript: 5 point
Tegninger: 4 point
Præsentation: 3 point
Kvalitet til prisen: 4 point

Anmeldt af BERTI STRAVONSKY