Home / Anmeldelser / Allan Falk 1994-1996

Allan Falk 1994-1996

Alting har en ende, synges og siges der jo, og dette er således den allersidste anmeldelse af et Allan Falk-album. Forlaget Zoom har meddelt, at de stopper med at sende anmeldereksemplarer, og det er helt fair. Seriejournalen har nydt godt af især Zoom og vi er selvfølgelig lidt berørte af situationen. Men også stor forståelse. Zoom gør, hvad andre har gjort før dem, og sådan er vilkårene. 1000 tak for et godt samarbejde gennem de sidste par år.

Og så ikke mere om det.

Sidste Falk, og det er i vanlig stil med tre værker, Terrormasken, Hvem er bange for Hitchcock og En million skattefrit. Fint forord atter af Thierry Capezzone og de originale franske forsider er med. Dertil kommer en fin stilsikker opsætning. Font og bogstaver står snorlige på ryggen. Bagside og cover som det skal være, og innersleeves fine og røde med Allan Falks ansigt, et fingeraftryk og en skydeskive. Lige som det plejer og som det skal være.

Tre forskellige plots der, som GoogaMooga påpegede for en del måneder siden, følger samme skabelon. Et eller andet bestialsk drab eller look a like kill, en masse mulige mistænkte og en Allan Falk der, som en anden Ellery Queen, stiller spørgsmål, analyserer og finder frem til, altid i absolut sidste øjeblik, en morder lige inden han eller hun øger sit drabstal. Fint nok. Ingen kan rynke et bryn. Vi får, hvad vi kommer efter. Ikke mere, men det er skam også alt rigeligt.

Hvert album har sin egen lille spidsfindighed, oftest i udførelsen af drabet, og hvert album også sin næsten likvidering af vores hovedperson. Det er således også sådan, at det glemmer man, mens man har snuden i albummet. Det vidner om stor fortællermæssig kunnen og skills, at man formår at snøre sine læsere gang på gang.

Personkarakteristikken er næsten også altid ens. De sædvanlige skærmydsler, de sædvanlige små kampe og drillerier, og ja, man kunne ønske sig at Allan Falk en dag drak sig skidestiv, eller bare var et røvhul. Eller…

Ja, bare stak ud som menneske. Nu er han, i millioner af album, blot en marionet, en dygtig en af slagsen, javel, men man aner snorene i hvert eneste tilfælde.

Snore eller ej. 4 gode dejlige bekvemme hjerter, men hvor kunne det dog være herligt at blive overrasket, bare en gang imellem. Edit – jo, det bliver vi jo, med den nye Falk. Tak for det.

Titel: Allan Falk 1994-1996