Home / Anmeldelser / Almægtig

Almægtig

Så prøver vi noget andet på Seriejournalen, en gæsteanmelder! Efter at have læst Almægtig med stor begejstring, tænkte undertegnede om ikke et andet par øjne i omgangskredsen kunne have glæde af denne flotte tegneserie. Og jo, valget faldt på en danskstuderende, der i sin bacheloropgaveskrivnig nok kunne trænge til et afbræk. Derfor er nærværende anmeldelse skrevet af Mette Braunstein, danskstuderende på 6. semester ved Københavns Universitet.

Hvad er opskriften på den perfekte grafiske roman? Tilsyneladende John Arcudi som forfatter, tegninger af danske Peter Snejbjerg og et knivspids Bjarne Hansen til at farvelægge. Den nu til dansk oversatte grafiske roman Almægtig både overasker og imponerer.

”With great power comes great responsibility!”. Citatet kender vi fra Spiderman. Det er vise ord. Ord som hovedpersonen i Almægtig godt kunne have haft brug for. Den troende hovedperson Eric får, efter en voldsom eksplosion i hans boligkompleks i Californien, noget han på det givne tidspunkt betragter som en gave, nemlig fysisk styrke. Eksplosionen er så voldsom, at næsten alle omkring ham dør. At han overlever er et mirakel. Inden forvandlingen bliver vi præsenteret for Erics lillebror Hugh og bedste ven Sam. Lillebroren er gift og han er mere sat end de to andre. Efter eksplosionen bliver alle Erics relationer sat på en prøve.

Som i så mange andre superheltehistorier kredser vi om Erics forvandling. Hvilket er flot og overbevisende formidlet gennem flashbacks og detaljerede tegninger, som holder intensiteten på sit ypperste. Modsat mange mainstream superheltehistorier har vi i Almægtig at gøre med en synsvinkel, som hovedpersonen overraskende nok ikke besidder. Det er derimod Erics bedste ven, Sam. Rent teknisk bliver kompositionen forfriskende ny, og der skabes fremdrift. Vi vil enormt gerne vide, hvad det er i Erics forvandling, der gør, at han ikke er den klassiske superhelt. Han er ikke kun interesseret i at skabe fred, tværtimod. Alle de spørgsmål sidder vi inde med sammen med den uforstående ven Sam. Ikke alene sørger den afvigende vinkling
for at handlingen dribles fremad. Det sørger temaerne også for. De kredser om livets spørgsmål, tro, håb og kærlighed, klædt i hverdagslivets problematikker. Vi ser det bl.a. i Sams tabte kærlighed, Erics tab på troen og Hugs tab af livsglæde. Temaet tab går igen, og er en snedig måde at forbinde de andre temaer på. Alle temaerne kredser om Erics person og stiller spørgsmål til, om uanede kræfter er alverden.

Det er tankevækkende, hvor mange spørgsmål tegninger ledsaget af enkle talebobler kan rejse. Almægtig favner bredt. Tegningerne og den spændende historie gør, at man ikke behøver at være fortrolig med tegneseriegenren, tværtimod. Tegningerne er der for at understøtte handlingen. Det opfylder Snejbjerg til punkt og prikke. Især hans skyggelægning er eminent. Denne kræsen for detaljen kunne han dog godt have haft med sig i sin oversættelse, som enkle steder halter. Til gengæld er taleboblerne flere steder underordnet, fordi tegningerne er så livlige. Netop tegningerne er kendetegnet ved den gode tegneserie, og mange tegnere kunne lære en hel del af danske Snejbjerg. Han er da også hjulpet godt på vej af Arcudi, som har skruet et handlingsforløb sammen, der er værd at blive læst.

Da først jeg havde snuden i bogen, stoppede jeg ikke før, jeg var færdig. Især Sam og Erics karakterer er virkelig interessante at følge. Sam, fordi historien er fortalt fra hans synsvinkel, og vi følger derfor hans tanker og hans følelser. Eric, fordi vi modsat Sam beskuer ham. Det erspændende og pirrer ens nysgerrighed. Et bærende element er klart Erics forvandling efter eksplosionen. Efter den ændring eksplosionen afstedkommer, forandrer han sig yderligere fra at redde liv til at blive en koldblodig dræbermaskine. Hvad hans udseende angår, ligner han mere og mere en slags Jesus, for hver side man bladrer. Han får længere skæg, større tanker, han bliver mere frelst og nævner flere gange, at han er almægtig. Alt dette udgør et interessant paradoks, som gør at Almægtig i den grad bør læses.

Almægtig er virkelig godt bud fra Arcudi på en grafisk roman. Og sammen med Snejbjerg viser han, hvad meningen med tegneserie‐mediet er: at underholde, drage, inspirere, stille spørgsmål, forundre, og imponere.

Udgivet: Oktober 2011
Almægtig
Oprindelsesland: Danmark