Home / Anmeldelser / Anmeldelse af Fatale Vol 1. Døden jager mig (G. Floy Studio)

Anmeldelse af Fatale Vol 1. Døden jager mig (G. Floy Studio)

FataleFRONTG. Floy har fuld fart på i dette efterår! Kan det skyldes beliggenheden i vikingebyen Roskilde, der giver uanede vikingekræfter? Jeg ved det ikke, men uomtvisteligt er det, at der er blevet udgivet fine ting indenfor superhelte, fantasy og crime noire/horror.
Vi tager fat i den sidstnævnte, da Eisner Award prisvindende Ed Brubaker og Sean Philips har fundet nåde for redaktørens strenge blik, hvilket har medført udgivelsen af Fatale Vol. 1 med den gysende titel “Døden jager mig”!
Undertegnede har fulgt Brubaker siden hans fine run på Marvels Captain America, hvor han på fornem vis spandt en spion/superheltehistorie om Caps sidekick Bucky (Barnes) som under fangenskab i Rusland med tortur og hjernevask transformeres til the Winter Soldier. Så succesfuld en historie, at den måtte med i den anden film om den gode kaptajn. Sideløbende med og efter har Brubaker kastet sig over crime noir genren også med stor succes i mine øjne og en masse amerikanske tegneserielæseres. Jeg remser op i flæng: Sleeper, Criminal og Incognito, sidstnævnte et super take på en skurk, der ændrer sig til helt, men ikke uden omkostninger. Generelt er der ret mange omkostninger for Brubakers karakterer, det være sig superhelte, slet og ret helte eller antihelte.

Fatale3Nå! Fatale er som skrevet et mix af crime noir og horror genrerne.
Som titlen antyder, har vi at gøre med noget fatalt, Og det er en sand femme fatale, der får viklet Nicholas Lash ind i sit spind. Lauren Bacall og Bette Davis har ikke levet forgæves, se blot det vedlagte billedmateriale. Vi lægger ud i trøstesløs, silende regn til en begravelse i 50’ernes Amerika, det kan næppe blive mere dystert, og allerede her træffer vor “helt” Josephine, eller “Jeg hedder Jo”, som hun introducerer sige selv ved det første fatale møde.
Herfra går det over stok og sten med “mord, vold og modbydeligheder”, som Dan Turell udtrykte det. I okkulte miljøer, blandt hætteklædte broderskaber, på lurvede politistationer, med korrupte betjente bliver læseren trukket ved næsen, snart tilbage i tiden, snart i 50’erne af den smukke Jo, som bærer på mørke hemmeligheder, alt imens alskens uhyrligheder oprulles i Philips stemningsmættede og -skabende tegninger. Farvelægningen understøtter på fornemste vis den dystre stemning, mens læseren og hovedpersonen trækkes længere og længere ned i sølet. Der er kærlighed eller måske snarere rå lyst til at få det hele til at glide lidt lettere. Det gør det så, men det er ikke for sarte sjæle.

Bagest er der et flot forsidegalleri fra de 5 oprindelige, man fristes næsten til at skrive kulørte, hæfter, samt efterord af Ed Brubaker og lidt om forfatteren og tegneren.

Ligesom man skal til at smække bogen i med en blanding af lettelse over, at rædslerne er forbi og en trang til at vide, hvad der så videre sker, lover forlaget i en annonce, at næste bind er på gaden i foråret 2015! GYS! denne gang i 70’erne!

Fatale får 5 bloddryppende knive ud af seks mulige.
Fatale2
Farve, hardcover. ISBN:978-87-91630-84-2. Amerikansk tegneserie oversat til dansk af Tue Gaston. Dansk udgivelse: G. Floy Studio.