Home / Anmeldelser / Brik i et farligt spil. Del 2.

Brik i et farligt spil. Del 2.

Anmeldt af Henning Braunstein

Andet bind af E-vokes, tør man skrive miniserie, når der er to bind, foreligger også udgivet samme dag som bind 1 og dermed fuldføres historien på en gang, så læserne ikke skal gå og vente utålmodigt på slutningen. På bagsiden af bind 2 skriver forlaget lidt à la ”in medias res” og beretter kort noget om bind 1 (spring citationstegnet over og undgå spoilers):

”… CIA? Hvad fanden vil I mig?!”
“Ikke så meget. Det handler om Hugo Ebeling og Lola Costner. Det ville være… Lad os sige… Ønskeligt, at du lukker den sag… Meget hurtigt, og alt, hvad der har med hende at gøre.”
“Må jeg spørge hvorfor?”
“Ingen spørgsmål! Bare gør, som jeg siger. Det er det hele.”
Hugo Ebelings liv er i fare. Han mødte Lola Costner i Huntsville, men hun blev dræbt da hendes bil eksploderede. Er det Lolas ekskæreste og Hugos ven, Nick, som har slået hende ihjel? Snart efter forsvinder Nick også sporløst og Hugo er snart en brik i et farligt spil..”.

Det er så slutningen vi har fat i her, og det meste af det skrevne om bind 1 gælder også i dette bind. Dog er fortællingen mere flydende. Det kan der være flere grunde til. Enten har jeg vænnet mig til fortællestilen eller også er fortællingen slet og ret mere flydende. Hvorom alting er, opleves det sådan. Der er ikke det store behov for at bladre tilbage eller kigge sig for en ekstra gang. Med dette ikke sagt, at der bliver jappet eller på anden vis udføres venstrehåndsarbejde. Andet bind kører bare lidt mere på skinner – og 1. bind gik såmænd ikke i stå, her i andet bind flyder det bare noget bedre.

På forsiden af bind 1 figurerer en mørkhåret kvinde i forgrunden med en herre, måske Hugo Ebeling i baggrunden. På bind 2 ser vi Hugo E. forrest og en lyshåret kvinde bag ham. I baggrunden, som en slags vandmærker er der blueprints af hemmelighedsstemplede fortrolige dokumentet/Blue print vedrørende raketter. Det har en god virkning – i hvert fald på undertegnede.

En stor del af historien foregår i USA, og der er noget amerikansk film – agtigt over Hugo Eberlings genvordigheder, ikke helt noir stemning, men kraven på frakken er slået op, og hatteskyggen er nede i panden. Ellers er det et godt greb, at historien er baseret på eller medtager virkelige hændelser. Det fik mig til at google Hugo Ebeling – og se bare dér: de hvide overtræksdragter politifolk tager på i krimier, og måske også i virkeligheden er til at skaffe på en hjemmeside, belenos.at. Produktet hedder: ”Hugo Ebeling P-01G Cleanroom Coverall for ESD and GMP Application”. Dette blot som et lille hint om, at vi tager anmelderiet alvorligt her på Serieland. Der forskes i tingene!

Jeg er en ”sucker” for en ”happy end”, og det er der her. I en tid hvor, når man tager den pessimistiske brille på, det ser sort ud på snart sagt alle fronter her i 2023, har jeg personligt brug for et lys i mørket, og det leverer Toldac/Philan. Kald mig rørstrømsk, pladderromantisk og sentimental, men der er håb forude hér. Og da jeg lagde sidste bind fra mig, var jeg lettere om hjertet og lysere i sind! Så fem hjerter til ”Brik i et farligt spil – del 2”

Titel: Brik i et farligt spil – album 2
Forfatter: Toldac
Tegner: Philan