Home / Anmeldelser / Første gang + Air Pussy

Første gang + Air Pussy

Foerste-gang-forside

Skulle du befinde dig I Mikkel Bryggers gade I morgen sådan henad 4-tiden om eftermiddagen, så kig ind til Lust. Der er nemlig et væld af spændende sager, og skal du forkæle tøsen derhjemme, så kan du finde alt lige fra lækre dildoer, det vildeste indenfor bdsm samt uniformer der kan få enhver impotent sjover til nærmest at danse fandango.

Men hov, hvad er nu det? Der er skam pæne mennesker derinde. Ikke sådan nogen lurvede typer med store frakker eller chicks med piercinger overalt. Og der er vin. Hvad ER det dog for noget?

rsz_forste-gang_013

Det er simpelthen en bog release arrangeret af forlaget Cobolt i samarbejde med LUST. Samfulde to udgivelser kommer på gaden, og jeg har set lidt nærmere på de to frække sager.

rsz_forste-gang_021

Den mest spændende og den der umiddelbart falder mest i øjnene, og afgjort den mest pirrende af de to, er Første gang. Det er en lille lækker rød sag i et, til lejligheden passende rødt cover med en lækker streg udenpå visende en kvinde i et sanseligt øjeblik. Første gang er 10 små beretninger, små frække historier med klart fokus på kvinden som aktiv snarere end som objekt. I stor kontrast til de Fanny’er, som jeg ellers nød der for en 20-25 år siden eller så. Jeg husker ekstremt flotte kvinder og mænd med kæmpe pikke, men ikke så meget handling.

rsz_forste-gang_050

Det er der nu heller ikke så meget af i de to fortællinger i Første gang, og så alligevel. Det er jo begrænset hvor meget man kan proppe ind af action eller drama på de få sider, som hver fortælling udgør, men det lykkedes nu alligevel for de flestes vedkommende, og jeg sad flere gange tilbage med smil på læben, når der, på næsten Roald Dahl maner viser sig en pointe. Helt i øjet og en af perlerne er den allerførste historie, der bærer samme titel som bogen. En kvinde og en mand er sammen. Vi er i seng med dem, og får hendes dejlige beretning om ’den første gang’. Og der ER en dejlig smuk og underskøn pointe til sidst.

rsz_forste-gang_059

Eller i fortællingen Sexshop, hvor man følger en skønheds besøg i en sexbutik. Hun er lysten og handler derefter. Driller ekspedienten og får dermed sendt en drillende og velment hilsen afsted til alle os generte og bornerte typer. Budskabet er tydeligt, tænker jeg, at det er ikke så slemt. De personer der handler med sådanne sager (hun skal have en lille dildo der kilder blidt på kinden) er som du og jeg, no more no less. Og selvfølgelig er de da det. Alt for længe har der været en benovelse og en distance over for sex og erotik, og sådan en udgivelse som Første gang vil mere end blot sælges og fortælle fortællinger. Den er også med til at udhule de fordomme der er, om lyst, begær og når bogen så samtidig tager sit udgangspunkt i kvinden, fremfor, som i så inderligt mange andre erotiske tegneserier, hvor man ser pikke på størrelse med arme og der sprøjtes sperm som var det hele og halve liter mælk. I Sexshop, for nu at spinde den ende færdig, forvandler dildoen sig til kvindens fantasi, og den dildo der kærtegner hende, får nu materie og bliver til en mand. Fikst, enkelt og rigtig godt.

rsz_forste-gang_092

Hver eneste historie har sit lille peak. Hver med sin lille vinkel. Alle skrevet af den samme kvinde, og det på baggrund af andre kvinders erfaringer. Der er anvendt forskellige illustratorer til beretningerne og alle har hver deres stil. Vi ser alt lige fra ekstreme close-ups, til enkelte zoom, hvor baggrundene fader til hvidt og det eneste der står tilbage, er en kvinde med spredte ben, blot fordi telefonen ringede. Hver historie sit lille peak, sin lille udløsning, og hver tegner sin streg. Alt sammen samlet i bogen, der dækker emner fra den at være jomfru, at have lyst, at være kvinde sammen med en anden kvinde, at være flere, at være i klub, at være submissive etc.

Også det grænseoverskridende for mig som mand, men fuck det og hvor er det alligevel godt. Jeg tænker på fortællingen Sodomi, hvor kvinden tager manden bagi. Jeg har mit røvhul helligt, og det rykkede godt i fordommene men er også herligt tankevækkende, at jeg her møder kvindens lyst, uagtet at jeg som mand, og vi som mænd, nok er mere vant til at tænke på os selv, snarere end på os to.

rsz_forste-gang_106

Første gang er sgu en lækker sag. 4 fulde udløsninger af 5 mulige. Bogen koster 198,- kroner og er bestemt et godt køb til kæresten uanset om det er det ene eller det andet køn.

Den anden udgivelse, Air Pussy – et kønshårrejsende ritual til forårets komme, koster 30 kroner mindre, er større og begået af den østrigske kunstner Ulli Lust. En sær sag i hardcover som, helt uden tekst, tager sit udgangspunkt i myten om en gudinde, der vågner af sin dvale og føler og forfølger sin lyst. Den er let og hurtigt læst, og man lige skal vænne sig til stilen og det tekstløse. Når det så er sket, og det sker jo hurtigt, så er det også en dejlig sag at dykke ned i. Den er nemlig morsom. Absurd morsom sine steder.

rsz_air-pussy_27

Og både distancerende og direkte på samme tid. Ulli Lust har udtalt, at hun håber, at man får lyst til at onanere, når man har læst den. Ja, det er da et fromt ønske, men skulle jeg have lyst til at hive lidt i banditten, så skal der nok noget mere bastant end en luftkusse. Så ville jeg nok snarere vælge Første gang.

rsz_air-pussy_20

Men nu er jeg jo ikke kvinde, så jeg gav min kæreste begge bøger. Hun skimmede Air pussy kort og lagde den væk. Men gik grundigt igennem Første gang, hvor der jo klart er mere kød på og i. Hun kunne bedst lide sidstnævnte. Det samme kan jeg.

rsz_1air-pussy_15

Men begge bøger har et og andet. Air pussy har en lethed og en humor, som Første gang ikke har. Sidstnævnte er meget mere direkte og tager sit udgangspunkt i lyst og begær set fra en kvindes point of view. I Air Pussy er der en anderledes distance, og man er mere varsom med at gå til bidet og kødet. Det kan man så vælge at vægte som man vil. Jeg synes, at der dermed kommer en helt anden fornemmelse ind over, en mere fin og delikat form for nysgerrighed og indblik.

Begge bøger udgives i dag, og jeg anbefaler begge. Hvor første gang får fire udløsninger, og efterlader en træt og brugt, så får Air Pussy en mindre, tre i alt. Men alle tre udløsninger er sgu finere og mere delikate.

rsz_1air-pussy_10

Tak til Cobolt for at åbne døren for denne form for kød. Samlet vurdering: Der er dømt rejsning og sanselige oplevelser. No doubt.

Titel: Air Pussy – et kønshårrejsende ritual til forårets komme