Home / Anmeldelser / Himlen over Bruxelles [før]: Himlen over Bruxelles [før]

Himlen over Bruxelles [før]: Himlen over Bruxelles [før]

Bag udgivelsen står det unge og ambitiøse forlag Faraos Cigarer. Et yderst lovende projekt, som Seriejournalens Mirko Wölck tidligere har skrevet en artikel om.

Under en demonstration for fred møder to mennesker hinanden. En mand og en kvinde, fra to forskellige verdener og begge med vidt forskellige missioner. Det er på mange måder en brutal og sanselig historie. Det er blod, sved og sex. Det er lidenskab og penetration. Det er bare bryster og selvmordsbælter.

Det er sjovt og tankevækkende at google hvad andre anmeldere mener om Himlen..

Information skrev:
“I franskmanden Bernar Yslaires Himmel over Bruxelles er hovedpersonen en ung arabisk indvandrerpige, der har bragt skam over sin familie og lader sig presse til at genvinde familiens ære som selvmordsbomber. Her er mod til at gribe fat i en højaktuel tematik, men også en ulideligt prætentiøs og patetisk historie, hvis forudsigelige holdninger aldrig formår andet end at demonstrere den gode vilje.”

Hvorimod Gyldendal skriver sådan:
“Himmel over Bruxelles er en usædvanlig smuk tegneserie om menneskers søgen og stræben. Vi møder Fadya, en smuk ung arabisk kvinde, på den dag, hvor hun har taget den ultimative beslutning om at blive martyr. Fadyas beslutning er dog i højere grad baseret på et komplekst moralkodeks, end der er tale om en egentlig religiøs handling. Vi møder også Erwin Engel Stern, som trods det meget jødiske navn ikke er jøde. Han ser det som sin opgave at frelse Fadya fra at spilde sit liv i en tom sags tjeneste.”

Forlaget selv skriver:
“Historien er et direkte angreb på de mange religiøse dogmer, som igennem tiderne er blevet og bliver brugt til at holde mennesker nede. Med den debat, som kører i et højt toneleje netop nu mellem kristne og muslimer, er det kærkomment, hvis ateisterne også får lov til at komme med deres bidrag. Med udgivelsen af denne tegneserie håber vi, at vi har bidraget en lille smule til det.”

Når jeg har valgt at medtage ovenstående, som man selvfølgelig selv kunne have fundet frem til, så er det fordi lige præcis denne udgivelse er så meget anderledes end mange af de andre forskellige udgivelser, jeg indenfor de seneste par måneder har stiftet bekendtskab med. Denne her bog, føler jeg, er noget særligt. Lad mig prøve at begrunde det: Kærlighed, politik og religion er alle emner, som i det rette selskab, kan behandles nænsomt og med seriøsitet. Omvendt – der skal så lidt til, førend en god stemning kan bringes til ophør, får førnævnte temaer bringes på bane. Det ER hjerteblod for mange, og blod tæt ved hjertet skal man behandle varsomt.

Jeg synes, at bogen er en vidunderlig udgivelse, og det er altså sjældent at en tegneserie giver så meget stof til eftertanke. Patetisk og prætentiøst var nogle af ordene fra Information, men jeg er ganske uenig. Tværtimod er bogen et smukt visuelt, og ikke mindst eftertænksomt bidrag til enhver voksen tegneseriehylde. Både qua historien, tematikken, tegningerne og det iøvrigt suveræne layout. Hvis de vanlige superhelte og slapstick udgivelser er en tur i biffen og en burger bagefter, så er Himlen over Bruxelles en fin koncert eller en smuk teateroplevelse efterfulgt af en måneskinstur med ens elskede…

Skal man koge Himlet over Bruxelles [før] ind til benet, og se skarpt og hårdt på udgivelse, og endda med den kritisk kikkert for øjet, så ER det vanskeligt at være andet end begejstret. Der er sikkert enkelte der vil hævde, at erotik og kærlighed blot er påklistrede elementer i denne bog, men jeg siger ‘skudt forbi’. I passionen og det dyriske sidste knald ligger også menneskets væsen, tanke og handling. Værdi for pengene er et udmærket parameter at danne en sluttende kommentar på, for her bliver man simpelthen forkælet. Udgivelsen er sublim. Historien tankevækkende og så er bogen nærmest uhyrligt billig. Jeg anmelder Himlen over Bruxelles [efter] inden længe, og jeg kan næsten ikke vente…

Manuskript: Bernar Yslaire
Tegninger: Bernar Yslaire
Oversætter: Francois-Eric Grodin