Home / Anmeldelser / Huba! En Kærlighedshistorie

Huba! En Kærlighedshistorie

huba 1

Afkog forekommer sjældent i genudgivelser af tegneserier; forkortede albums, ja, men ikke direkte afkog, hvor man piller en essens ud af et klassisk album eller et klassisk run.

I min egen samling har jeg kun haft “The Elektra Saga” #1 – 4, fedeste Baxter hæfter, der bringer alt materialet med Elektra fra det klassiske DD run af Frank Miller, således at der fremstår en “ny” historie, eller et destillat, om man vil. Elektra Saga havde sin berettigelse dengang i1984, det var det første luksus genoptryk af Miller DD, i de populære Baxter hæfter, og så ovenikøbet med lækre nye forsider af Miller selv.

Fast forward 31 år, og her sidder jeg så med endnu et afkog, fra Marsu Productions via danske Cobolt, nemlig André Franquin‘s “Huba! En Kærlighedshistorie“, der koger det klassiske Splint & Co. album fra 1957, “Le Nid des Marsupilamis”, ned til en 64 sider lang pantomime fortælling, i horisontal “italiensk” format, indbundet, og nyrestaureret og nyfarvelagt på mesterlig vis af Frédéric og Catheline Jannin.

huba 2

Er det så ren spekulation fra Marsu? Og hvad ville den gamle mester have sagt? Man kan have sine indvendinger, men det er indiskutabelt, at det klassiske album om spirillernes kærlighed i den Palombianske jungle nu fremstår i nyt lys, flottere end vi harf set i tidligere danske udgaver. En oplagt gaveidé til samleren, der har ALT.

Da jeg læste historien i Trumf Serien som barn, syntes jeg bedst om konceptet med redebygning, den æggeformede redes strømlinethed og funktionalisme. Sødt, men også fedt og inspirerende at se på, hvis man nogensinde har været spejderdreng. Kunstnerisk var Franquin på toppen i de år, det gav sig udslag i stram, fin Marcinelle, lige på grænsen til den krøllede stil, der skulle kendetegne hans sidste periode.