”Jeg ville gerne fremkalde den stemning man finder i europæiske eventyralbums som f.eks. Hergés Tintin, Edgar P. Jacobs’ Blake og Mortimer og Yves Chalands Freddy Lombard blandt mange andre.”
Så er barren sat og det er den gjort af en brite ved navn Garen Ewing. Han er ikke en Hr. Hvem som helst men vinder af Young People’s Comic Award 2013, og han er manden bag både plot og tegninger i Forlaget Tellerups første skud af i alt tre, ’Jagten på regnbueorkideen’.
Bogen er anmelderrost og gør et lækkert første indtryk. Der ER nemlig et eller andet i albummet, der sætter det aftryk. Måske er det den genkendelighed, som citatet ovenfor stræber efter. Måske er det lige akkurat lykkedes Garen Ewing at mane den stemning frem. I pressematerialet står der, at serien kombinerer lige dele klassisk fortællekunst og smukke tegninger i den fransk-belgiske ligne claire-stil, og ja, det er rigtigt.
Nå, handlingen er denne: Vi er i England, stiff upperclass og alt det det, i 1920’erne. Historikeren, Sir Alfred Gatesby-Grey og hans unge assistent, Julius Chancer, får en særlig opgave. De skal finde en orkidé, efter sigende verdens sjældneste blomst, som kun er nævnt i et dokument med 2.000 år på bagen. Det siger sig selv, at det ikke er verdens letteste opgave. Men man kaster sig alligevel ud i projektet med krum hals, kun for at erfare, at der er andre, der ikke ønsker at denne orkidé findes. Nuff said.
Der er planlagt tre album og det tegner ganske lovende. Lovende fordi det umiddelbart er en spøjs sag, og godt fordi det der ser så simpelt ud, måske alligevel ikke er det.
Hele herligheden, 40 sider i farver, er fyldt med ord. Ikke i Blake og Mortimer-kaliber, heldigvis, men tilpas til at albummet ikke bare speedlæses, og tilpas til at man aldrig helt keder sig. Jeg nævner dette, da der ikke sker SÅ satans meget på de fyrre sider. Faktisk næsten ingenting, så det er især i det skrevne, at guldet er.
Nej, der sker ikke så meget, men på de sidste par sider dog lidt og bestemt nok til, at jeg også er med når bind II udkommer.
Sprogligt aldrig kedeligt og anstrengt, og albummet er rent for både sex og ekstrem vold. De små sekvenser af brutalitet er realistiske, og der hersker en rar stemning over hele baduljen. Jeg tænker, at målgruppen nok er til alle raske drenge og tøsebørn, og os, der er vokset op med reporteren med den hvide hund. Her er bestemt en værdig arvtager.
Nå ja – biler. Jeg har ikke forstand på sådanne, andet end at jeg nok kan skelne en fiat fra en mercedes. Der er nogle flotte biler, flotte antikke biler altså, i albummet. Og man kan altså også bare nyde de mange flotte tegninger, og glemme både plot og ord. Jeg nævner dette, da jeg er ret begejstret for transportmidlerne i albummet, det monstrøse skib der sejler fra England til Frankrig, toget der holder brusende og pustende på perronen, og endelig flyveren der skal fragte vores helt samt følget til Egypten. Alt sammen rent, flot og godt tegnet. Og på albummets sleeve på forrest og bagerst er der en slags collage med mange flotte billeder og masser af tekst. Det minder lidt om de der lyseblå sider fra Tintin-albummene, og det øger bestemt helhedsindtrykket.
Samlet – fem gode cups of tea ud af i alt seks mulige.
Julius Chancers eventyr 1: Jagten på regnbueorkideen – første del
Forfatter og illustrationer: Garen Ewing
Forlag: Tellerup
Format: Hardcover, 40 sider i farver
Pris: 199,- (men jeg mener, at man kan nappe albummet til 149,- på forlagets hjemmeside)
Oversættelse: Michael Erik Nøhr Larsen
Isbn: 978-87-588-1882-5