Home / Anmeldelser / Julius

Julius

Kan du huske 80’erne? Poul Schlütter. Roliganbevægelsen. Reagan. Muren. Alt det der.

Jeg kan huske noget, men må nok erkende, at hukommelsen svigter, og at jeg mest husker det der med fodbold.

Men altså, allerede dengang var der gang i den hvad angår tegneserier. Og det er ret overvældende at have fået fingre i forlaget Fabels samlebind Julius, og læse og nyde to unge dygtige fortællere og formidlere, Rehr og Hesseldahl. Dels fordi albummet er fyldt med spilopper og narrestreger, og dels fordi man for alvor kan glæde sig over Henrik Rehrs streg, og fordi, hvis man har fuldt bare en lillebitte smule med, man nu ved, at Henrik så markant er en af Danmarks absolut bedste tegnere, hvis ikke den for øjeblikket, bedste.

Hvordan man så end gør sådan noget op?

Julius er ikke en ny serie, men en gammel. Den gik i Ekstrabladets tillæg Kilroy og blev sidenhen til to album, og nu altså her som samlebind.

Selve værket Julius – det er kram. Det holder hele vejen. Lige fra den lækre forside og ditto bagside, indbinding, typografi, Morten Hesseldahls forord (selvom det dog ser lidt for rodet og kompakt ud – man har villet for meget på for få sider, og derfor virker pladsen trang) og så selve de to herlige ramasjang-fortællinger. Stop lige en gang. Morten Hesseldahls forord virker veloplagt, ferm til at stykke sætninger sammen og med et vid og et udsyn (og tilbageblik) der gør, at man godt kan fornemme en ordsnedker ud over det sædvanlige. Hvad han jo også til fulde sidenhen har dokumenteret.

Rehrs tegnermæssige karriere kunne jeg bruge meget tid på. I mine senere år har jeg især lært at holde meget af dystre sorthvide tegneserier med alvor på sinde. Det kommer Rehr for alvor til sin ret. Jeg skrev det ovenfor, og gentager det gerne her. Er han Danmark bedste tegner? Jeg tør godt svare ja.

Stilmæssigt er vi jo i tegneserier for børn. Det gør Morten Hesseldahl også opmærksom på, men sjovt nok, og frækt nok også, så tænker jeg, at det er os voksne, der får mest ud af tegneserier, også tegneserier for børn. Vores viden og erfaring spiller ind. Vi er bedste til at skelne skæg fra snot. Det kan vi.

Men altså for børn. Tågernes dal, brutal herlig drømmesekvens til indledning og herlige lydord. Noget af det fedeste og desværre også oversete ved vores streger er lydordene. De findes i rigt mål i Julius. Der er også spøgelser, stenregn, en ond skomager (klassiker med de onde voksne, men lur mig, om der ikke også banker et rødt anti-kapitalistisk hjerte hos d’herrer), læg godt mærke til slottet og flagermusene på side 11. Og de behårede hænder og skægstubbe hos troldmand Pilgrim. Herlige sager. Fede typer og stemninger.

Sørøver Skummelskræks skat. Sig det hurtigt 10 gange i træk. Ikke let, vel? Endnu flere herligheder, men i dette andet album kan man nu godt mærke trætheden (eller travlheden, som Morten beretter om i forordet). Ikke alle sider er lige vellykkede. Fra det helt oppe at ringe nederst side 5, det suverænt og vildt kanonramte skib på side 17, til side 36-37 og 44-45 deromkring, hvor der bare mangler liv. Den stramme streg er bedret betydeligt, tænker man.

Og ved du hvad? Vi er sgu oppe på de høje karakterer. Albummet fremstår som et herligt action-album, fuld af smålån fra andre steder, klassikerne især og med et forbilledligt fortællehjerte. Der er et godt raskt tempo de fleste steder, og så kan jeg særligt godt lide, at man går all in. Monstre og skræmmende hajer er uhyggelige og onde. Ikke bare ædemaskiner styret af behov, men satans sataner, alle til hobe.

Jeg opmuntres også af ordene i begge album. Lømmel, rådsnarhed, knortekæp, misdæderen, ilde, minsandten, lurendrejerne, has på, kanaljer, krabater, tjuhej og tjuhak. Jeg er ikke sikker på sidstnævnte, men skidt pyt. Vi får ord ind i hjernen, ind i knolden.

Lækkert design. Lækkert album. To absolut godkendte historier. Den første dog væsentligt bedre end den første, men samlet klart over gennemsnittet. Jeg giver hjertens gerne fem gode Fabelhjerter til Julius.

Lad mig slutte med et OINK OINK.

Titel: Julius

Tekst: Morten Hesseldahl