Home / Anmeldelser / Pondus – Gennemstegt

Pondus – Gennemstegt

PondusgennemstegtHar du nogen sinde været til Stand-up? Det har jeg, og det er spøjst. Det hjælper altid for mit humør hvis jeg så forinden har fået én til kaffen, som Nicolai Lie-Kaas siger, for det er altså ikke alt der er sjovt. Jeg har vel været til en 10 forestillinger efterhånden, og såmænd også moret mig over Tobias Dybvad, som man kan se på Zulu.

Men altså – ikke alt er lige vellykket, men så alligevel, for når man kommer hjem og forsøger at huske de bedste one-liners og barske modbydeligheder, så dukker der altid et eller andet kikset frem. For det er sgu sjovt når folk kikser, går i stå eller bare mangler timing.

Lidt det samme, uden sammenligning i øvrigt, kan jeg sige om Frode Øverli og hans gennemgående karakter, Pondus. Pondus er sgu ok. Han har den der tilbagelænede passiv-aggressive humor der sjældent trækker store overskrifter, men bare gennemgående er i orden. De øvrige karakter i Pondus, til gengæld, er en blandet landhandel. Kussetyven og journalisten Eddie er spøjs sådan ca. hver 10. gang, diverse gæster på den lokale beverding oftere og endelig er der de klare hist, de der helt unikke tossede indfald der bare gør, at hele albummet er alle pengene og tiden værd. For de findes bestemt i Zooms seneste epos med den lidt stilfærdige Pondus, bestemt ja. Mød fx Zlatan der holder jul på hovedet, nettrøjefætteren med voldsomme tømmermænd og en masse fodboldaber. Et sammensurium af størrelser, karikerede og ucharmerende men alligevel plumpet sammen på herlige 48 sider.

Forvent ingen rød tråd eller dybere mening. Det er harmløs hurlumhej og det er såmænd ganske fint nok. Jeg kan især li’ skidtet fordi Pondus er fodboldmand som jeg. Og nej, ikke alt virker. Såmænd ikke. Men de små perler er der.

Pondus som udgivelse er en lille note værd. I det seneste nyhedsbrev fra Zoom fortælles der, at Pondus fremover kun udkommer halvårligt. Ikke fordi kvaliteten er ringe, for det er ikke tilfældet, men simpelthen fordi der ikke er så meget materiale til rådighed. Øv for det. Til gengæld kan fans og eventuelle nye læsere så glæde sig over at det første Pondusalbum læner sig op af et andet oplag. Og dermed bryder Zoom med et standpunkt, men hurra for det. Michael G. Nielsen skal have stående fanfare for ikke at lade sig fange af tiden og vaner. Mere Pondus, tak og godt med et genoptryk.

Pondus – Gennemstegt

Forfatter og llustrationer: Frode Øverli

Format: Album med 48 sider i farver