Home / Anmeldelser / Rubine: Amerika

Rubine: Amerika

De svinger lidt, de Rubine albums.

Rubine AmerikaTegnemæssigt er de helt i top, men det er altså ikke alle historierne, der er lige fængslende og vedkommende. Men Rubine serien er dog i det store og hele langt over middel, og dette nye album fra Zoom, en dansk udgave af det sjette franske fra Lombard, har heldigvis et veloplagt manuskript, også denne gang begået af Mythic, som virkelig opper sig.

“Amerika” er titlen, og vi kommer vidt omkring: smugling af lig, mislykkede dates, anstrengte familiebesøg, travlhed på politistationen, Chicago mig her og Colombia mig dér. Boyan har også denne gang farvelagt, og har valgt at bruge varme gradienter i de mange aften- og nattescener, da farver som bekendt tager sig anderledes ud i elektrisk belysning.

Mythic tyvstjæler et par gange fra filmen “Dirty Harry”, men ellers kniber det ikke for ham at komme på gode idéer, såsom at bruge et par sider på et besøg i Chicago af Rubine’s forældre, hvor især moderen forekommer dominerende som en lidt for ivrig Kirsten Giftekniv; hun må jo have oversét hele den feministiske kamp for ligestilling. Ja, det er morsomme scener, der uddyber figurernes personkarakteristik.

For Rubine har ikke travlt med at kvitte sit spændende job og blive hjemmegående husmoder. Hun elsker sit politiarbejde, og nyder at vise sin .44 magnum gøb frem i tilspidsede situationer. En moderne kvinde, der kræver respekt, en respekt, hun har gjort sig fortjent til.

Som kontrast er der så de naive unge piger, der haster med at gifte sig med en beskidt charmør, der har den fæleste bagtanke med disse lynromancer. Alt dette og mere kan læses i “Amerika”, et af de mest vellykkede Rubine albums, der da også skal tildeles fem funklende stjerner herfra, med stort bifald og ønsket om mere af samme kaliber.

Rubine: “Amerika”
Tegner: Dragan de Lazare
Forfatter: Mythic