Home / Anmeldelser / Silver Surfer: Rekviem

Silver Surfer: Rekviem

J. M. Straczynski har i hen ved 25 år forfattet et bredt udvalg af tegneserier, romaner, film, tv-serier og radio-dramatik. Indtil for nylig var han nok mest kendt for tv-serien Babylon 5, men i en alder af 54 er han lidt overraskende gået hen og blevet et topnavn i branchen – det er f.eks. ham, der har leveret manuskriptet til Oscar-kandidaten ”Changeling”, som får premiere i Danmark 16. januar. Som såkaldt A-list writer nyder man formentlig godt af en lang række privilegier, men et af de fedeste må være licensen til at slå superhelte ihjel, og den har Straczynski da også prompte udnyttet i Silver Surfer: Rekviem.

Silver Surfer er døende. På vej tilbage til sin hjemplanet bruger han sine sidste kræfter i det godes tjeneste endnu en gang for også til sidst at forsøge at råde bod på de grusomheder, han begik i Galactus’ tjeneste, dengang han var herold for den mægtigste kraft i universet.

Tidligere var det en sensation, når en superheltekarakter døde, men i dag er både Superman og alle mulige andre jo døde op til flere gange, og Silver Surfer har i øvrigt selv allerede prøvet det en gang tidligere – i Marvel Zombies – så den tid, hvor døde superhelte var nok i sig selv til, at man absolut måtte læse det, må sige at være forbi. Dét har Straczynski klogelig taget konsekvensen af, og han underspiller derfor betydningen af Silver Surfers endeligt ved at lade det være klart fra starten af, at der ikke er noget at stille op. Det er altså ikke sådan, at man bare sluger bogen i åndeløs spænding over, hvordan det mon vil gå. I stedet har Rekviem nærmest karakter af en stille hyldest til myten om Silver Surfer, for selv om han da får ryddet lidt op i universet undervejs, så bliver der altså brugt rigtig megen plads på at sige farvel til gamle venner lige som Silver Surfer også tager sig god tid til at genkalde sig sin egen tragiske historie. Der er ikke nogen dybereliggende grund til, at Silver Surfer nu skal dø, men Straczynski insisterer åbenbart på, at de store historier om Silver Surfer er fortalt, og Rekviem får derfor karakter af en poetisk kærlighedserklæring til en af de mest aparte figurer i Marvel-universet. Uden en egentlig historie at læne sig op ad er Straczynski i realiteten desværre ikke i stand til at variere temaet tilstrækkeligt i løbet af bogens fire episoder, og når han skal samle op på det hele til sidst, giver han endelig op og stjæler den poetiske slutning fra 2010. Så trods den interessante idé kommer resultatet altså aldrig rigtig op at ringe. Men Rekviem er nu heller ikke direkte dårlig. Ind i mellem lykkes det faktisk Straczynski at ramme en melankolsk nerve i figuren. Problemet er bare, at når læseren fra starten bliver gjort bekendt med surferens skæbne, så bliver det på efterhånden sværere og sværere at svinge sig op til en endnu en rørstrømsk afskedsscene. Det store problem er nok, at det oprindeligt var en mini-serie i fire dele, og lagt sammen bliver det simpelthen for meget af det gode – i hvert fald, når man læser det i ét hug.

Det er en sær præmis for en udgivelse, at der reelt ikke er nogen historie, men på den anden side er der jo fortalt historier om Silver Surfer i over 40 år, så på en eller anden måde giver det selvfølgelig alligevel mening at gøre det på denne måde. Læses den med et koldt og kynisk anmelderhjerte, så bliver man hurtigt immun over for de mange følelsesladede scener, men hvis du har et svagt punkt for Silver Surfer og/eller har let til tårer, er det da muligt, den alligevel kan få skovlen under dig.

Manuskript: J. M. Straczynski
Tegninger: Esad Ribic
Oversætter: Steffen P. Maarup