Home / Anmeldelser / Steen & Stoffer: Steen & Stoffer (1)

Steen & Stoffer: Steen & Stoffer (1)

Selv om det nu er over 12 år siden, at Bill Watterson stoppede med at lave nye strips om Steen & Stoffer, er serien stadig umådelig populær. Den kronologiske gennemgang, der udkom i sluthalvfemserne er for længst udsolgt, og det samme er efterhånden også tilfældet med mange af titlerne i den almindelige albumserie, så det er kun naturligt, at Carlsen nu lancerer en ny bogserie med det udødelige makkerpar.

Mon ikke de fleste allerede er bekendt med Wattersons serie om den uregérlige dreng Steen og hans tro følgesvend, tøjtigeren Stoffer? Ellers er denne samling strips i hvert fald et godt udgangspunkt, idet mange af seriens vigtigste hoved- og bipersoner introduceres allerede her. Det gælder f.eks. det nedslidte forældrepar, Steens hadeobjekt nr. 1 – pigen Susie, den gammeldags lærerinde frk. Mortensen, Rumagent Spiff o.m.a..

Den første bog i den nye serie er en omarbejdet udgave af ”Calvin & Hobbes”, der samler de første striber, som udkom fra november 85 til august 86. Bill Wattersons serie tog verden med storm og blev straks i sit første år belønnet med en Reuben Award for Cartoonist of the Year 1986, hvilket omgående placerede Watterson i et eksklusivt selskab med bl.a. Charles M. Schulz, Walt Kelly, Mort Walker og Chic Young, og her – over tyve år senere – kan man kun blive imponeret over, hvor godt dette tidlige materiale har holdt sig. Ikke noget med, at serien lige skal op i omdrejninger, niveauet er tårnhøjt fra starten, de klassiske strips ligger helt tæt, og man forundres over, hvor veludbygget universet er allerede på dette tidlige tidspunkt. Der bliver ikke trådt ved siden af én eneste gang i denne første samling, og sammenligningen med de største er fortjent.

Hvis du har Steen & Stoffer i en eller anden udgave, så er du lovlig undskyldt, hvis du ikke springer på den nye serie, for der er intet ekstramateriale eller andet gejl at komme efter. Hvis du ikke har serien i samlingen, vil den eneste accetable undskyldning til gengæld være, at du ikke har kunnet finde et sted at købe den. Dét er der rådet bod på nu, og med godt 120 siders absolut kvalitetshumor er det – uanset om du vælger soft- eller hardback – til prisen – måske det bedste tilbud på markedet i øjeblikket.

Manuskript: Bill Watterson
Tegninger: Bill Watterson
Oversætter: Niels Søndergaard