Home / Anmeldelser / Superman forfra – to gange

Superman forfra – to gange

Superman-top

Jeg har fået æren af at anmelde ikke en, men to genfortællinger af Supermans oprindelse! En historie som folk åbenbart ikke bliver træt af at høre.

Superman har altid været en af mine yndlings superhelte (Batman er dog stadig vinderen) og jeg har altid været glad for gentolkninger. Især alternativ univers udgaver. Og i dette tilfælde er der tale om en af hver.

Den reelle genfortolkning er Grant Morrisons Action Comics og alternativ univers udgaven er Superman Earth One af J. Michael Straczynski.

Faktisk er det ikke så meget Supermans oprindelses historie, forstået som at vi skal se ham blive sendt fra Krypton og Vokse op hos familien Kent. Begge titler handler om vores – menneskehedens – introduktion til Superman. Og sjovt nok vælger begge forfatter den samme vinkel. Faktisk den samme vinkel som de også bruger i Man of Steel filmen; at der skal en stor intergalaktisk trussel til før Superman rigtigt stikker hovedet frem.

Og det irriterer mig. I alle tre tilfælde. Hvorfor skal Superman møde en eller anden gak ting fra det ydre rum før han rigtig gider at tage sig sammen?

Dog skal det siges at der er stor forskel på hvordan de to bøger håndtere denne nye Superman og truslen fra det ydre rum. Og en af dem gør det meget bedre end den anden.

I min verden er vinderen helt sikkert Grant Morrison. Før jeg vidste et han var Grant Morrison elskede jeg ham og nu elsker jeg ham blot endnu mere. Det kan have farvet min anmeldelse men jeg mener stadig at kunne argumentere for hvorfor hans version er bedre. Eller sagt på en anden måde: Hvorfor tog Straczynski ikke nogle flere chancer?

For Morrison er den der arbejder med det største handicap: han skal starte Superman forfra – men stadig i det ”rigtige” univers. Så han kan ikke gå helt amok, hvorimod Straczynski har fået lov at skabe en hel ny version i Earth One universet. Han kunne have gjort noget rigtig spændende, som i de gamle Elseworld bøger fra DC. Men i stedet vælger han at fortælle en ret kedelig og ligetil historie. Eneste plus i min bog er at han genintroducerer de røde underbukser udenpå tøjet.

Action Comics viser derimod os hvordan man genstarter en superhelt. Morrison fejler åbenlyst noget, men hvad end det er, så gør det ham til en fantastisk forfatter (dog også til tider til en 100% ulæselig forfatter). Han bruger også rumskurke klicheen men han gør det bare så meget mere elegant. Hans version af lex Luther er vidunderlig.  Dog går der måske lidt rigeligt Morrison i den sidste del af bogen. Noget med tidsrejse og Legion of Superheroes. Men stadig uendeligt mere underholdene end Straczynskis udagve.

Der skal også lige snakkes lidt om selve de udgaver af bøgerne jeg sidder med. Jeg er bleve ret vild med der udgives ovesatte superheltetegnesrier i hardback (G Floy gør det også). Det gør at han får lyst til at købe dem selvom man måske har enkelthæfterne på amerikansk. Begge bøger ar noget lækkert ”ekstramateriale bagi (Action Comics har sågar en backup historie med Steel).

Action Comics:

Earth One:
karakter_2af6