Home / Anmeldelser / Tim & Thomas 80 år

Tim & Thomas 80 år

tim-thomas-80-aar_410493Tim & Thomas 80 år

Var man barn i 1970’erne, husker man sikkert Trumfserien fra Interpresse, og den belgiske euroklassiker Tim & Thomas. Måske husker man også de små hoppebolde, der udløste en utrolig kinetisk energi når man smed dem mod en væg eller ned på gulvet. Hvad har det med tegneserien Tim & Thomas at gøre, spørger du nok.

Jo, Tim & Thomas er tegneren Will’s hovedværk. Den fejrer 80 år i år, og dette markeres på behørig vis af Zoom med en flot jubilæums-hardcover, der indeholder det første og ret uinteressante album tegnet af Will, og så de langt bedre albums 14 og 15, som vi stiftede bekendtskab med dengang i 1970’erne i den dejlige Trumfserie fra Interpresse.

“Det Grønne Mysterium” og “Tim i Hopla” var en two-parter fra 1956 og 1957, og absolut et af højdepunkterne i denne sejlivede serie. “Det Grønne Mysterium” er blevet til “Det Grønne Stof” i den nye hc, og her drejer det sig om intet mindre end en videnskabelig opdagelse af et grønt vidunder-stof, der udløser en enorm kinetisk energi, som 1000 gange hoppeboldens. Ydermere er dette stof plastisk og super elastisk, og disse egenskaber er der forkellige interessegrupper, der meget gerne vil udnytte.

Regeringer, gale videnskabsmænd, og så Tim og Thomas, der uforvarende dropper ind i mysteriet og ikke kan lade være med at blande sig. Altid skal de blande sig, de to playboys. To mænd med god økonomi og aaalt for meget fritid. Tim er som sædvanlig den af de to, der giver læseren mest “comic relief”, med hans klovnerier og hans kækhed efter at have pådraget sig stoffets egenskaber gennem en indsprøjtning.

Her brillerer Will med en tingsliggørelse af klovnen Tim, der med sin skaldede isse, sit kuglerunde hoved, hopper rundt i rum og by, i et mildt piss-take på superheltegenren. For var det ikke selve Superman, der kun kunne springe højt i starten? Will har tydeligvis moret sig med at tegne Tim i forskellige hoppe situationer: Tim som superhelt, der uskadeliggør de slemme, og Tim, der ikke kan få nok af det nye og det sjove hoppen rundt.

Som læser bliver man grebet af løjerne, og det er næsten med vemod at man bladrer om på sidste side af denne dejlige historie, hvor både Tim og vi læsere bare kunne blive ved og ved…

Fem bobler ud af seks mulige

Tim & Thomas 80 år