Home / Anmeldelser / Et ekstraordinært eventyr med Splint & Co.: Borneos lys

Et ekstraordinært eventyr med Splint & Co.: Borneos lys

Borneos_lysTitel: Et ekstraordinært eventyr med Splint & Co.: Borneos lys

Der er ikke så lidt at holde rede på, synes jeg. Borneos lys er titlen og Cobolt de stolte udgivere. Det er endnu et ekstraordinært eventyr med Splint & Co. Makkerparret bag er belgierne Frank Pé og Zidrou. Og selvom første sætning umiddelbart kan læses en kende negativt, så er det altså ikke hensigten. Men der er en del at holde styr på. Så er det sagt.

Igen en flot Coboltudgivelse. Formatet er stort, bogen er indbundet og sidst er der et par siders ekstra tegninger. Frank er en blændende tegner og er især rost og hædret for den måde han får sat personlighed og liv i dyr. Vi er helt oppe på 88 sider og bogen tager lidt tid at læse. Ikke fordi den er teksttung, for det er den nu ikke, heller ikke fordi kompositionen er rodet, for det er den ikke, men simpelthen fordi at dette album tager tid. Tid til at dvæle ved de mange detaljer, og især at fæstne øjeblikkene med dyr. Der er nemlig mange dyr med, og de er tegnet med finesse og flair, og så er albummet optisk udfordrende og givende, idet vinklerne skifter. Det giver en anderledes fart i læseoplevelsen, ikke en hæsblæsende hast, men bringer snarere det modsatte. De mange indtryk får nemlig én til at hive lidt i bremsen, sådan at man får det hele med. Dyrene, skyggerne, synsvinklerne og så de fine små perler hvoraf der faktisk er ret mange. Anslagets paradisiske modbydelige kontrast. En rasende Splint med knytnæve i bordet og på vej ud af ruden. Kvik og Splints ansigtsudtryk på side 26, da de pludselig står overfor et hygiejnebindsproblem, eminent og ekstremt flot pompøst cirkusarrangement midt i albummet og en horde af folk ved de gratis buffeter. Der er nok at feste øjnene med. Splints lange skygge ikke mindst på side 37 og kontrasterne til sidst, hvor et lille rektangulært foto og et smil får det hele ned på jorden igen.

Mange visuelle indtryk, enkelte gange for mange, og jeg oplevede ihvertfald, at dette album kræver sine pauser. Mine øjne blev mætte.

Ekstraordinært er det, eventyret, og jeg har aldrig helt forstået, hvorfor folk ikke blot tager disse nye tiltag til sig, og undlader at sammenligne med originalerne. Det tjener ikke rigtigt noget mål. Det er kærlige fortolkninger, og dem kan man så lide eller ej.

Her i Borneos lys er især Kvik afbildet herligt overvældet, undrende, bjergtaget, og Splint iført gammelmandsbriller.

Handlingen? Ja, hvor skal jeg begynde? En teenagedatter som i den grad har savnet rammer og rollemodeller flytter ind og skaber postyr. Et fantastisk dyremenageri og en herre som elsker dyr snarere end mennesker, sorte svampe (herligt lille sidespring, selvom jeg ikke rigtigt bryder mig om Grev Champignac – han er nogle gange lidt for fjollet), Borneo med fantastiske evner, brilleaben Splint som mere eller mindre fyrer sig selv, og nu skal fejre livet fra køjen, men det sker selvfølgelig ikke. En abe med evner. En bortførelse. Ja, som du nok kan udlede, så er der en skvæt at se til.

Er det godt?

Ja. Både og. Jeg tog mine læsepauser og dermed ro fra indtrykkene. Det gjorde ikke min læseoplevelse ringere, tænker jeg, men gjorde at jeg kunne fordøje og overskue.

Nøgtern set er der dog lidt for mange grøntsager i gryden. Den røde tråd trevler i flere i retninger og det bliver snarere mosaik end struktur. Godt for nogle, men ikke altid for mig.

Små hyggereferencer til fx smølferne (eller rettere snøvserne), og så SYNES jeg, at Noe ligner milliardæren Laszlo Carriedas fra Flight nummer 717. For det gør han.

Nå – rod i hovedet og meget at holde øje med. Fortrinlige tegninger med flere perler. Et ydre design som signalerer kvalitet (selvom jeg indædt hader hvid som coverfarve) og altså et ekstraordinært eventyr. Hvad kan man synes om det?

Ja, jeg fandt det morsomt og interessant nok til at vurdere albummet over gennemsnittet. Men samtidig også en tallerken med alt for meget på. Jeg måtte tage pauser og det er næppe meningen med et tegneserieværk på under 100 sider. Enten det, eller også er jeg blevet for gammel til spræl.

Dog, så er dette et værk som jeg vil huske. Endda i højere grad end både de originale (uh – skrev jeg det?) og andre af de ekstraordinære værker.

4 stjerner kan det blive til.

karakter_4af6