Home / Anmeldelser / Tourens helte

Tourens helte

I maj måned 2014, et par måneder før den 100. udgave af Tour de France, udgav Turbine forlaget fra Århus en lidt overset graphic novel ”Tourens helte”.

På 144 sider fortælles der om sejre og om nederlag. Om store stunder og de mørke, og især informativt er der meget at komme efter. Forstået på den måde, at dette herlige cykelløbs historik, fortættet ganske vist, sættes ind i en kompakt ramme, og kan næsten anvendes som et mindre opslagsværk.

I pressematerialet står der, at ”bogen er et imponerende katalog over de vigtigste mytiske fortællinger, Tour de France er rig på”, og det er rigtigt. Det er godt og rigtigt.

Jan Cleijne's exquisite depiction of the Tour de France.

Bogen er inddelt i kapitler, ti i alt, der hver især beskæftiger sig med hver deres periode. Bogen er bygget kronologisk op, logisk nok – alt andet ville have været en smule fjollet, og hver tidszone, med lidt god vilje, er skildret visuelt forskelligt. Således indledes historien om Touren med stills, som fra en stumfilm, for så at ændres i det kommende kapitel, og selvfølgelig de efterfølgende med. For så til sidst, efter de for sporten så mørke år, at afslutte lyst, med klare lyse farver, jubelscener, friske vinde og godt vejr. Lidt søgt og tykt, men det virker og er kun en mindre detalje. Jeg har ikke umiddelbart nogen yndlingskapitler, og dog. De første kapitler, hvor der, grundet fravær af hjælp og støtte, som vi kender til i dag, var ekstrem forskel mellem rytterne, og etaperne varede smertefuldt længe, er så betagende. Måske fordi jeg selv har cyklet lidt, og kan genkende smerten i ryggen, røven og nosserne der er slidt til blods og hjernen der hvert minut bombarderes af syle ”stop nu”, ”stå af”, ”hvorfor gør du det her” etc. Jeg kan sgu genkende det.

Tegnestilen er medrivende, og meget udtryksfuldt. Vi oplever sorg, vrede, ærgerrighed, vilje og selvom det nærmest pr. definition er vanskeligt at tegne naturtro vellignende ansigter, så lykkedes det nu ganske godt. Jan Cleijne er tegner, illustrator og selvfølgelig glad for cykler. Lykkedes gør det, og der er flere flotte perler. Jeg har selv prøvet kræfter med det skaldede bjerg, ”Mount Ventoux” og kan, med gys og gru, genkende det syn, briten Tom Simpson mødte, den skæbnesvangre julidag i 1967. Helt deroppe, uden læ for hverken vind eller sol, var toppen. 21 km derop. Det nåede han aldrig. Han blev 29 år.

Han er også ferm til at fortælle, og selvom jeg ikke helt troede på projektet, da jeg for et par dage siden sad med Tourens helte for første gang, så må jeg indrømme, at bogen fangede og fængede mig. Jeg har lige så længe jeg kan huske, været glad for Touren, og var skeptisk efter mit første zoom. Men bogen er som en stille og rolig etape. Der sker ikke så meget til at begynde med, og just som man slapper af med kaffen, så eksploderer feltet og de sidste kapitler, måske fordi jeg har både læst om dem, og set på løbene på tv, så sprintede siderne afsted.

Og det er især de små dramaer, der er gode at få genopfriskede. De 8 sekunders margin, der adskilte guld fra sølv, dopingspøgelserne, og ikke mindst Fabio Casartellis hoved der smadredes ind i en murstenspille. Alt sammen indtryk og billeder fra tv, der nu genopleves.

Og hvor er det godt at få genopfrisket sine løb. Som at kigge på fotoalbum fra fordums ferier. Jörg Jaksche, Tyler Hamilton, Jan Ullrich, Leipheimer, Valverde, Riis, Armstrong, Pantani, Indurain og tilhører du det store felt af mænd (for kvinder ser ikke cykelløb), der genkender disse nyere navne, så vil du sikkert holde af bogen.

Den koster 249,- kroner og må siges at være en meget rimelig pris.

Er du til cykelløb og har du nostalgi i maven, så er dette en god bog. For det skal selvfølgelig siges, at bogen henvender sig snævert. Man skal sgu nok kunne lide pedaler, olie og gear for at holde af denne bog.

Jeg gør, og giver bogen fire etapesejre ud af i alt fem.

Udgivelsesdato: 26. maj 2014

Udgiver: Turbine