Home / Anmeldelser / Yoko Tsuno – Under Kinas himmel

Yoko Tsuno – Under Kinas himmel

Yokos_samlede_eventyr_4Under Kinas himmel
 
Blandt euroklassikere finder vi tre vigtige pigetegneserier: Natacha, Franka, og Yoko Tsuno. Disse tre har vist sig at være sejlivede og de når ud til et bredt publikum, både her tii lands og i deres hjemlande.
 
Natacha og Yoko Tsuno er belgiske, fra den sene guldalder i 70’erne; Franka er hollandsk, også fra 70’erne, og nyder særlig popularitet her i Danmark. Disse tre serier kan nydes af unge piger såvel som unge drenge, og er vel i det hele taget mere ungdomsserier end egentlige børneserier. Forlaget Cobolt har alle tre på udgivelsesprogrammet, og de sælger godt.
 
Af de tre er Yoko Tsuno den bedst tegnede, Franka den (senere hen) mest voksne, og Natacha den sjoveste og mest charmerende. Så de har hver især deres styrke, alt efter ens eget gemyt.
 
Jeg har alle dage været mest optaget af tegninger, vægter dem langt højere end manus, så man skulle tro, Yoko Tsuno ville gå rent ind hos mig. Og ja, tegningerne er mesterlige, delikate ligne claire tegninger i varieret sidelayout, lækkert farvelagt af Leonardo.
 
Hvor meget historierne så må kede mig personligt, kompenseres der for med Leloup’s elegante, forfinede streg. Det er en fornøjelse at tage brillerne af og stikke snuden ind i et sideopslag, suge tegnestilen til sig, den imponerende og meget gennemførte research.
 
Man tror på science fiction elementerne, fordi det er så pokkers godt skildret; ikke de store udsving, men en stædig visuel økonomi, båret af en stædig tro på det teoretisk plausible i de “fantastiske” elementer, der krydrer historierne og giver anledning til lidt action.
 
Yoko Tsuno er en forholdsvis “rolig” serie, både visuelt og fortællemæssigt. Leloup giver sig godt tid til at udbygge lokaliteter, og uddybe personer og intriger; får så at sige velvillige læsere helt med på legen om tidsrejser tilbage til Kina i det 11. århundrede, en rolig periode under Sung dynastiet, hvor han så kan afvikle to af sine for mig lidt uinteressante plots.
 
Indrømmet, jeg har aldrig været fan af det gamle, feudale Kina, er stort set kun intereresseret i Kina fra Bokser opstandelsen og frem til nutiden, og så er jeg endda gavmild. Nej, “riget i midten” har aldrig haft stor betydning for mig, og de to tidsrejser, der er at finde i den kinesiske trilogi af Leloup, samlet med et nutidigt eventyr i Hong Kong, og udgivet med fællestitlen “Under Kinas Himmel”, er for mit vedkommende hårdt arbejde, uanset at Leloup så prøver at trække tråde til nutiden og ikke drukner manus i historiske fakta.
 
Det er Hong Kong historien, der fanger mig; lidt gammel kinesisk overtro, og så det eviggyldige tema om den menneskeskabte teknik stillet overfor Moder Natur’s voldsomme overlegenhed. Her bliver det sjovt, spændende, og vedkommende. En galning af en filmproducent, hey, det er jo Hong Kong, hjembyen for Golden Harvest og Run Run Shaw i den virkelige verden, jo, denne historie tror jeg på, denne historie gider jeg godt.
 
For jeg er en mand af det 20. århundrede, på godt og ondt. Leloup er dog så mesterlig en tegner, og tilpas dygtig som forfatter, at har man bare lidt tilovers for feudal oldævl, så er dette samlebind lige sagen. Derfor kvitterer jeg også med fem bobler ud af seks mulige. Det er jo ikke Leloup’s skyld, at jeg ikke gider gamle Kina.
 
Mest underholdende for mig har været det 26 sider lange forord, som gamle Leloup selv har bidraget til med kommentarer og skitser, og så Hong Kong scenariet, der udspiller sig som god Godzilla-agtig fis og ballade.
 
Fem bobler ud af seks mulige
karakter_5af6
 
 
Yoko Tsuno: “Under Kinas Himmel”
176 sider, farver, hc
Forlag: Cobolt
Tegner: Roger Leloup
Forfatter Roger Leloup
Oversætter: Niels Søndergaard
Oversætter: Carsten Søndergaard
Farvelægger: Leonardo
ISBN 978-87-7085-631-7
GoogaMooga