Home / Artikler / Dansk manga: interview med Ingo Milton og Jan Kjær

Dansk manga: interview med Ingo Milton og Jan Kjær

Alfa, Sepp & Stick: Cyberzombien fra Subkælderen blev lanceret i det danske mangablad “Kurt Dunder & Kompagni” men blev i oktober udgivet i bogform på Forlaget Fahrenheit. “Alfa, Sepp & Stick” er en science fiction-tegneserie for børn og unge og Jan Kjær og Ingo Milton blander dygtigt det bedste fra japansk manga, Harry Potter og Blade Runner og er kommet op med den vildeste danske børnetegneserie i mange år! Seriejournalen har talt med seriens to bagmænd.

Hvordan kom Alfa, Sepp og Stick til verden?
Jan: – Det var jo altsammen pga. Kurt Dunder & Kompagni bladet, hvor flere forskellige tegnere i 2002 blev bedt om at komme med ideer til “universer” der kunne indgå i antologien. Vores bud var Alfa, Sepp og Stick. Og det kom igennem nåleøjet hos den strenge redaktør.

Hvordan har det været at tegne “dansk manga”?
Ingo: – Det har været lærerigt. Som tegneserietegner er det spændende at følge Mangaens succes, og prøve at udforske hvad det er, der gør den så populær, og så tilføje de elementer man bedst kan lide til sin egen stil.

Hvordan har publikums reaktion været?
Jan: – Ikke så vanvittig god. Bladet måtte desværre stoppe efter kun 4 numre. Måske var historierne for dårligt tegnede, måske var de dårligt skrevet, måske var bladet for dyrt, måske kunne læserne ikke lide at serierne ofte ikke sluttede i hvert blad. Der kan være mange grunde til hvorfor det ikke kørte. Det ville være interesant at kende svarene.

Hvordan har I fordelt arbedet med serien imellem jer?
Jan: – Vi har udviklet plottene til afsnittene sammen, så har Ingo skrevet manuskriptet og fyldt alle de sjove detaljer på. Jeg har tegnet – og så har Ingo rentegnet og tekstet siderne. Vi har så begge to lagt gråtone “farverne” på.

Har I kunnet lære hinanden noget undervejs?
Ingo: – Jan og jeg arbejder utroligt godt sammen. Vi respekterer hinandens arbejde, men giver selvfølgelig hinanden konstruktiv kritik. Når man arbejder så fordybet på en serie, lægger man selvfølgelig grundigt mærke til hvad den anden laver.
Jan: – To tegnere ville jo aldrig lave en tegning ens, så det er spændende og lærerigt for mig at se, hvordan Ingo har valgt at løse forskellige udfordringer.

Serien er meget mere dynamisk end meget andet man har set fra danske tegnere. Har det været en aha-oplevelse at lave manga?
Jan: – Det kan man vist godt sige ja til. Jeg mener jo ikke at japanerne har revolutioneret eller genopfundet mediet. De burger en anden stil og nogle forskellige virkemidler på en fed måde.
Ingo: – Mht. Deres opbygning af manuskripter er de meget anderledes end europæiske forfattere. Og det er forfriskende.

Hvem er jeres læsere?
Ingo: – Læserne på Kurt Dunder & Ko. har været på omkring 10-13 år, vil jeg tro. Det er hvertfald dem, vi har skrevet historien til.

Hvad kan albumtegnerne gøre for at få manga-generationen tilbage i folden?
Jan: – I Japan koster en 400 siders ugentlig antologi ca. 25 kroner. I Danmark koster en 48 siders tegneserie mellem 90 og 150 kroner. De små danske oplag og de enorme produktionsomkostninger gør priserne så høje, at læserne falder fra, tror jeg. Manga-genrene spænder lige så bredt som europæiske tegneseriegenrer. Så det er ikke så meget der forskellen ligger. De mest populære mainstream mangaserier er præget af enorm vild action, skøre og fantastiske indfald og mærkelige figurer. Mangastilen i sig selv kan være tiltalende for mange – med de spidse hager og store øjne. Jeg tror danske tegnere vil have godt af at udforske manga fænomenet og se hvad japanerne gør anderledes og på den måde tilføre deres serier nogle nye ting uden at gå på kompromis med deres egen stil, selvfølgelig.

Hvad synes I om det danske albummarked lige nu?
Ingo: – Det har vel officielt været dødt i nogle år. Manga har fået pustet liv i det igen. De store europæiske tegneserier i farver med hardcover og på glittet papir, er simpelthen for dyre, men det er vist kommet som en overraskelse for de fleste at unge mennesker gider læse sort/hvide tegneserier trykt på lokumspapir – Og så endda bagfra. Jeg tror simpelthen priserne skal ned. Det er ikke fordi nok ikke gider læse tegneserier. De vil blot ikke betale så meget for dem.
Jan: – En anden ret vigtig detalje er, at de store populære mangaserier, bliver trukket af en TV serie samtidig. Det er vist noget ingen dansk serie nogensinde har præsteret. Og den dag det sker, vil vi måske se en dansk serie nå samme popularitet som Dragon Ball f. eks.

Det er ikke første gang, I har arbejdet sammen?
Jan: – Nej, vi har arbejdet sammen på mange projekter før. De har dog for det meste været kommercielle, altså LEGO tegneserier. Vi arbejder dog for tiden også sammen på Ingos tegneserie “Gråbroderens Hånd”, som Ingo skriver og tegner, og som jeg rentegner.

Jan, du har været en tur omkring USA for at gå på tegneserieskole og bagefter levet af at lave storyboards. Kan du fortælle lidt om de år?
Jan: – Ja, jeg gik 2 år på tegneserieskole I USA: the “Joe Kubert School” i Dover, New Jersey. Jeg havde egentligt et glimrende job i reklamebranchen i Danmark, men eftersom alt efterhånden blev lavet på computer, kom jeg til at savne at tegne mere og mere. Til sidst tog jeg konsekvensen og søgte altså ind på Kubert Skolen, for at skærper mine tegneevner. Det var en ret morsom oplevelse at gå på en tegneserieskole, og at kunne sige at man er uddannet tegneserietegner. Det er vist ikke noget ret mange vil tage seriøst. Men faktisk gik undervisningen ud på det man kalder “Sequential Art” og “Script Writing” altså hvordan man generelt fortæller historier i billeder og bygger drama op. Derfor var det også nærliggende at flytte til Los Angles bagefter for at lave storyboards til reklamer og TV-shows, da det jo også er “Sequential Art”. Tegneseriebranchen gik sådan set heller ikke så godt i USA, og jeg havde ikke lyst til at skulle bruge år på at kæmpe mig indenfor, så jeg valgte LA i stedet. Der boede jeg i 3 år, og arbejdede overalt i Los Angeles, blandt andet i Hollywood, for produktionsselskaber som NBC, Paramount og et mere ukendt firma ved navnet Tool of North America. Det var interessant at arbejde med kendte mærker som Nike, Disney, Sony, Mercedes osv. Osv, på serier som Roswell og Special Unit 2. Men alligevel efter 3 år havde jeg fået nok af det og vendte tilbage til Danmark.

Hvornår kommer toeren?
Ingo: – Toeren til Alfa, Sepp & Stick kommer vist ikke foreløbigt, hvis overhovedet. Jeg skal lige være færdig med min egen serie først, og Jan er netop gået igang med et 500 siders bog/tegneserie projekt.