Men de gør de på nettet. En enorm del af dansk tegneseriekultur som findes på nettet, er fortsat et vildnis af komplet uudforskede territorier. I sin form er online tegneserier langt sværere at kategorisere/ analysere end trykte værker, da tryksager som form naturligvis er konstante, og som regel ret omfattende i længde.
Online TS er derimod flyvske, idet materialemængden varierer vildt, og der findes den konstante mulighed for at ændre i det materiale som offentligheden kan se. Et længere værk fra en kunstner er måske pludselig ikke længere tilgængeligt, da kunstneren har besluttet at fjerne det. Eller også er der foretaget andre ændringer, enkelte sider er væk eller tilføjet. Men er det ikke vildt sjusket og respektløst, sådan at skalte og valte med kunsten? Sådan nogen små snothvalpe, tænker man måske. Men tænk over årsagen til denne anderledes attitude. Selve tilgangen til mediet er radikalt anderledes i de helt unge generationer, idet de ikke er vokset op med det trykte værk som det oprindelige udgangspunkt. Der er snarere tale om nettets konstante omskiftelighed som et ideal og et vilkår. Tanken om at skrabe 10.000 kr. sammen for at få trykt et album i Danmark må da også virke komplet abstrakt for størstedelen af de unge. Så meget får de heller ikke i lommepenge.
Du behøver kun een adresse.. nu.
Som nævnt i min artikel i STRIP (september 08) har den unge generation af danske tegneserieskabere foretaget et skift fra selv- publicerede sort/ hvide hæfter til online tegneseriegallerier. Men et af de største problemer for danske online TS er manglen på et fælles forum, hvor man som læser kan danne sig et overblik og skille skidt fra kanel. Jeg ser ikke den rette udvikling finde sted på fx Planetcomics.dk lige nu, og jeg skal ærligt indrømme at min egen database for gamle klummer på dansketegneserieskabere.dk er ikke ajourført i forhold til kunstnernes nutidige aktiviteter. Heldigvis har en af mine kontakter i miljøet, Rikke Lindskov Loft, ledt mig ind på den side, som vi hidtil har manglet: Smackjeeves.com.
Det er ikke en dansk side som sådan, men en del danske tegnere i teenage- alderen har efterhånden foretaget et spring fra at publicere deres ting på Tegnebordet.dk og over til Smackjeeves.com. Indholdet er primært indenfor den genre man kunne kalde ”Kartoffel- manga”, dvs. danskere som lavere meget trofaste men alligevel famlende og lidt kiksede versioner af japanske tegneserier. Man siger at der ikke er nogen piger /kvinder som laver tegneserier i DK. Man har jo heller ikke ledt efter dem. Man har konstateret at der ikke var nogen af slagsen i stativet nede i Fantask, så kan de jo ikke findes. Men de er…her.
Hvorfor lige Smackjeeves.com?
Jeg spurgte min ’kontakt’ om hvorfor en flok danske piger har valgt netop denne website, ud af mange forskellige, til at repræsentere dem.
“Jeg vil tro at grunden til at alle de unge er på SmackJeeves er, at en har fundet frem til den side, og derefter spredt rygtet. Jeg vil gætte på at der er andre sider med lignende features derude også. Danskere har det med at hænge lidt sammen. Generelt finder man danske webcomics fra folk med kontakt til andre webcomics enten på…
A)Private hjemmesider. Alle de ældste af slagsen er her, da communities i starten af dette årtusind ikke var meget at prale af.
B) På Comic Genesis – tidligere Keenspace.
C) På SmackJeeves. De yngre er stort set alle sammen her.
Som et af de nyere communities har SmackJeeves en række features som fx. ikke tilbydes af Comic Genesis (Comic Genesis startede som Keenspace tilbage i 2000). Afhængigt af smag er det enten supersejt eller ekstremt upraktisk at læserne kan skrive kommentarer til hver ny side under siden. Men for begyndende tegnere er det sikkert kun set som en fordel.”
Her tænker Rikke vist på unge tegneres store behov for konstant bekræftelse og ros, med et trist fravær af manglende konstruktiv kritik. Et meget udbredt fænomen blandt online tegneserier, desværre. Hvad er det så for nogen emner, disse unge kunstnere på smackjeeves.com beskæftiger sig med? Er det historisk drama eller måske besk satire? Nej, det er overvejende teenage homoseksualitet! High school lesbiske! Og noget med magi, sikkert! Klik her for eksempel.
Som så ofte før er det tidens tabuer, som optager de unge. Eller sagt på en mindre akademisk måde..det er PIK OG FISSE! Men ikke på den måde du tænker lige nu. Her henviser jeg fx til serien “Oh, captain!” af Anna. Ifølge hendes egen beskrivelse handler den om homoseksuelle pirater, ’angst’ og kærlighed. Anna er 15 år. Her er et link.
Serien har en ”ivrig” fanskare som efterlader en del kommentarer i stilen: ”The man wants porn! Give him porn little cute boy >: D”
En anden serie om Pokemons som forvandler sig til mænd, som derefter piller på hinanden, afføder samme uforbeholdne kommentar: “Meowth looks rape- able. And Persian looks like the rapist who will rape Meowth.”…” I think I just wet myself and came at the same time.”
Denne serie hedder “PikaSemeChu” og er lavet af en pige på 19, som kalder sig selv for “Yassa”. Et andet eksempel er “Shinzui” af Nadia Axel, som er 18 år. (Jeg nævner deres alder for at illustrere kontrasten i alder og talent. De burde ikke kunne tegne så pænt i den alder.) “Shinzui” handler om homoseksuel kærlighed imellem unge på en skole. Brugen af skolemiljøet som en arketypisk “setting” for ens historie er i øvrigt regelen, snarere end undtagelsen i den unge “manga-kopi” kultur.
Det sjove er, på grund af de japanske idealer bliver bøsser og lesbiske behandlet efter japanske forbillede. Det vil sige forsigtigt, diskret, nærmest ømt, og meget ofte i en tone af kropsangst og diskretion. Ting bliver antydet, hvisket om, afsløret og derefter tildækket. Ikke mere! Se eksempel fra Nadia Axel’s tegneserie her. Der er tale om et paradoks af dimensioner, når man tænker på hvordan dansk populærkultur ellers behandler sex som emne. Måske ligger tiltrækningen netop der.
Det interessante aspekt ved dette fænomen, ligger i den kulturelle misforståelse som er opstået. Der er netop tale om en misforståelse, hvis de danske piger tror at deres japanske forbilleder handler om at fremme seksuel alsidighed, accept eller forståelse. Erica Friedman, grundlægger af ALC Publishing, verdens eneste forlag som kun udgiver såkaldte “yaoi”- tegneserier (kærlighed imellem to personer af hunkøn)beretter i et interview til Advocate.com hvordan Japan stadig er et officielt heteroseksuelt samfund hvor udadvendte lesbiske til en vis grad er tabu. Hun mener at yaoi-tegneserier accepteres i Japan, så længe de opfattes som en fantasi- verden, en slags eksperimental fase som unge kvinder godt må snuse til FØR de gifter sig med en mand og får børn.Se dette link.
Som regel er yaoi-tegneserier da også meget underspillede og diskrete, og er tit ikke mere eksplicitte end et kys og en smule holden-i-hånd.
Endnu mere vigtigt, så opfordrer de ikke direkte til social åbenhed omkring anderledes seksualitet, men langt mere til diskretion. Japan kører altså ikke samme nul- tolerance politik overfor bøsser og lesbiske som fx Nordkorea, men på den anden side heller ikke samme åbenhed som mange vestlige lande tilstræber. Denne vestlige åbenhed og tolerance er i øvrigt til konstant diskussion, og placerer sig som regel på en papirtynd overflade af tolerance, under hvilken der gemmer sig mere brutale sider af menneskets psyke.. men det er en anden artikel.
Som afslutning vil jeg understrege, at jeg ikke sætter mig til dommer over de danske piger som kopierer yaoi-tegneserier ud fra en anderledes forudsætning. Det er meget nærliggende at tro, at disse danske kunstnere, med deres fanatiske dedikation, er fuldt ud klar over de kulturelle omstændigheder ved deres forbilleder. Det er endvidere meget sandsynligt, at de selv forbruger disse tegneserier på en mere fri og åben måde, hvor de bruges som eksponenter for en fri og åben seksualitet.
Tilbage er der kun at sige, at den unge, kvindelige del af den danske tegneserieverden lever og har det godt. Vi skal holde op med kun at følge Sussi Bech og Nicoline Werdelin (no offence guys) for der er altså en verden udenfor. Ja, de kopierer deres forbilleder. Som en helt naturlig del af unge tegneres udviklingsproces.
Links:
• Hjemmeside for min fantastiske insider, Rikke Lindskov Loft
• PikaSemeChu
• Oh, Captain!
• Shounen-Ai Shinzui