Så er Komiks-festivalen 2008 vel overstået. Jeg vil ikke komme nærmere ind på den i denne klumme, men jeg lagde mærke til at ungdommen ikke var særligt tilstedeværende bag standene. Her tænker jeg på fanzines, lavet på kopimaskiner, udført af teenagere som for første gang ønsker at træde ind i den danske tegneserieverden. De var ikke rigtig tilstede, de er nok mere begejstrede for deres såkaldte ”hjemme sider” til at fremvise deres værker. Kort sagt: hvor var de danske manga- tegnere? Der er jo sket en klar opsplitning imellem Komiks.dk og J-pop kon. Så vidt jeg kan se er der ved at opstå en generationskløft i den danske tegneserieverden, idet den helt unge Manga- generation er vokset op med hjemmesider som Tegnebordet.dk og Deviantart.com hvor de viser andre deres ting. Min research viser, at denne generation ikke nødvendigvis har tanken om et album eller hæfte som et absolut endegyldigt mål. Godt eller skidt? Eller ingen af delene, blot en udvikling? (fortsættes efter interview)
Her følger et interview med en ung lovende manga – tegner, Casper Sand, hvis tegninger, farvelægning og komposition stinker langt væk af professionalisme og godt håndværk. Som så mange andre tegnere har han dog mest fokus på tegningerne i sig selv, og kunne godt bruge en gevaldig forfattermæssig håndsrækning for at få sin historie ud af klicheernes sump og måske få givet de mest slidte arketyper et lille twist i en original retning. (Vi taler skægstubbet cigargumler og frisk brystbombe med ben i næsen.) Hans serie er heller ikke færdig endnu, men lovende ser det trods alt ud. Læg fx mærke til det overlegent selvsikre layout på side 12 af hans serie ”Infection”. Han fortæller selv at serien og dens arketyper skal opfattes ironisk, men hvordan dette kommer til udtryk, har jeg svært ved at se i de tilgængelige sider.
Simon Petersen: – Fortæl lidt om dig selv og din kunstneriske baggrund. Inspirationskilder osv. og den film du arbejder på.
Casper Sand: – Jeg bor i udkanten af Aalborg og arbejder i øjeblikket for et vikarbureau. Jeg er 21 år, og har tegnet lige siden børnehaveklassen.
Jeg har lidt af en kreativ personlighed. Hvis jeg ikke tegner tegneserier, arbejder jeg på et manuskript. Og hvis jeg ikke gør det, så skriver jeg musik, og når jeg ikke skriver musik, så laver jeg film. Så jeg kan godt li’ at fortælle historier og har altid et eller andet at underholde med.
Jeg er for øjeblikket i gang med en ny film, sammen med nogle venner. Den handler om en Russisk Immigrant, der rejser til Danmark for at starte et nyt og bedre liv, men finder hurtigt ud af, at det hele faktisk ikke er så meget bedre end der hjemme. Vi er ca. 3-4 måneder inde i produktionen, så der er lang vej endnu. Den sidste film tog tæt på 9 måneder at lave.
Min inspiration kommer lidt forskellige steder fra. Jeg læser egentlig ikke så mange tegneserier, og ser heller ikke specielt mange film. Men jeg hører en masse musik, og glor en helvedes masse meningsløst tv, som meget tit er med til at inspirere til en eller anden tåbelig historie. Ud over det, så tror jeg bare jeg har en ufattelig mærkelig tankegang og kan vride en historie ud af næsten alt.
Simon Petersen: – Hvilken Genre vil du sige, at “Infection” ligger tættest på?
Casper Sand: – Jeg har selv lidt svært ved at fastslå genren. Folk der læser mine tegneserier har det med at kalde dem for manga, men det er jo nok i virkeligheden lidt en hybrid mellem nogle få karakteristiske ting fra manga og så min egen tegnestil. Men de sidste år er jeg, uden at lægge mærke til det, gået mere over til, at lave realistiske tegneserier, hvilket jeg slet ikke bryder mig om. Så derfor besluttede jeg at ”Infection” skulle være lidt mere selvironisk og overdreven. Så jeg prøver at gøre lidt grin med mig selv, og også med selve tegneseriegenren, som man vil opdage senere i serien.
Simon Petersen: – Mht. historien.. det skulle vel aldrig hænge sådan sammen, at firmaet Global Waste selv har skabt den pest, for at kunne overtage magten ved at sælge modgift?
Casper Sand: – Jo, det er en del af det, men det går også dybere end det. Det forholder sig sådan at Global Waste er ledet af Kristoph Yuri III, og før pesten brød ud, arbejdede han med at fjerne forureningen i verdenen. Men organisationen er oversvømmet af korruption, og har efterhånden ikke selv styr på de utallige grene de selv arbejder indenfor. I øjeblikket har Kristoph Yuri ikke magten over Global Waste mere, da der sidder en eller anden skummel dr.evil-type et sted og trækker i alle snorene. Men det er også noget af den slags, man finder ud af senere i historien.
Simon Petersen: – Stoler forbrugere egentlig på et firma med et navn som Global Waste? (det ville være et mere ærligt navn til McDonalds, selvfølgelig)
Casper Sand: – Ja, og hvor fedt ville det ikke være, hvis man i slutningen af historien opdager at Global Waste i virkeligheden er McDonalds i forklædning, der har overtaget verdenen? Men som sagt, så har Global Waste beskæftiget sig med at rydde planeten for forureningen i mange år, og det må vel hjælpe en smule på troværdigheden. I hvert fald indtil de begynder at sende militær ind i andre lande.
Simon Petersen: – Hovedpersonen David Blame virker gnaven og holder af gode cigarer… får læseren ikke flere personlige oplysninger om ham? jeg spørger fordi det virker som om, at Blame allerede på side 10 er klar til at starte den helt store krig, uden at læseren har nået at kunne identificere sig med ham.
Casper Sand: – Ork jo, men de første 11-12 sider er faktisk kun et flashback, indtil han møder en pige ved navn Jayne. Det er faktisk til hende, han fortæller hvad han har været udsat for, på sin rejse mod Australien. Og først her efter begynder historien for alvor.
Men Dave Blame har skam en meget dybere baggrundshistorie, som dukker frem efterhånden som Jayne begynder at grave i hans fortid. Han arbejdede som tekniker i Global Waste Eliten, som er en specielenhed af soldater, der rejser ud og klarer forskellige opgaver. Men han blev forrådt af dem pga. en indtil videre hemmelig hændelse. Og med hensyn til Cigarerne, så er der en helt anden grund til, at han ryger dem end man lige skulle tro. Men.. ja, det ville jo næsten være ondt at afslører her. 😛
Simon Petersen: – Er “Infection” dit første længere værk?
Casper Sand: – Nej, som sagt har jeg lavet tegneserier siden børnehaveklassen. Og allerede omkring 4-5.klasse var jeg i gang med længere historier på omkring 20-25 sider. Dog ikke specielt godt tegnet, men ideerne var der da. Efterhånden som jeg er begyndt at gøre mere ud af at tegne detaljerne, tager serierne desværre også længere tid at lave. Men ”Infection” er en serie, som jeg regner med bliver ca. 60-70 sider, hvilket er det længste jeg har lavet.
Min sidste serie hed ”Limit of Strength”. Der var tre afsnit med hver 20 sider, og handlede om en modstandsbevægelse på tre personer, der kæmpede mod Global Waste. Den foregår omkring 30 år længere ude i fremtiden, end handlingen i ”Infection”.
Simon Petersen: – Nogen planer for at udgive det i albumform?
Casper Sand: – Der ligger ikke nogen planer for det, lige for øjeblikket. Jeg ville selvfølgelig være henrykt over at få tegneserien ned i et hæfte, som man kan sidde og bladre i. Men indtil videre har jeg ikke rigtigt nogen mulighed for at gøre det. Det er nok også derfor jeg bare har lagt det ud på tegnebordet. Så kan man få lidt glæde af den derude.
Simon Petersen: – Nu arbejder du med tekst og tegninger samtidig.. ser du nogen fordele i fx at samarbejde med andre om det samme værk?
Casper Sand: – Ja, det kender jeg jo fra at lave film. Der er vi tit et par stykker, der finder på selve historien, hvorefter jeg så færdigskriver manuskriptet. Men det, at vi er flere, gør jo at der kommer forskellige inputs, og det hjælper tit med at lave lidt afveksling i de jokes der kommer igennem filmen. Det kunne selvfølgelig være skideskægt at lave en tegneserie, som en anden har skrevet. (eller omvendt.) Jeg kender bare ikke så mange, der er med på at lave tegneserier, så det har jeg aldrig rigtigt prøvet.
Simon Petersen: – Nu kender du ikke nogen som vil lave tegneserier med dig, men kunne det ikke være en mulighed at kontakte nogen over nettet, fx på Tegnebordet?
Casper Sand: – Jo da, jeg tror sagtens man kan finde nogen på Tegnebordet, eller måske Deviantart. Der er masser af gode tegnere, som har deres profiler der. Problemet ligger nok bare i, at jeg har masser af ting at se til lige for øjeblikket. Og hvis jeg kaster mig ud i endnu et projekt, så bliver jeg ikke færdig med noget af det, før om tusind år. Men som sagt, så kunne det da være fedt at lave. Og en eller anden gang bliver det sikkert aktuelt at lave noget sammen med en anden tegner.
Simon Petersen: – Hvem er målgruppen til ”Infection?”
Casper Sand: – Der er egentlig ikke nogen decideret målgruppe. Jeg laver bare de historier, jeg selv synes er spændende. Dog skal det nævnes, at jeg regner med at fylde godt på med en masse bloddryppende skudkampe senere i serien, så den henvender sig nok ikke til mindre børn.
Simon Petersen: – Jeg tænkte på, om der findes nogen muligheder for danske manga- tegnere til at få trykt og udgivet deres værker? Det tvivler jeg nemlig på at der gør, og om dette er med til at skabe en generationskløft i DK imellem de europæisk- og amerikansk- inspirerede kunstnere og de japansk- inspirerede?
Casper Sand: – Jeg kender ikke noget sted, der beskæftiger sig med at trykke den slags. Det er heller ikke min opfattelse at der findes meget Manga, der er lavet udenfor Japan. Japanere laver jo også tusinder af tegneserier selv, og der er det jo mere normalt at læse tegneserier end noget som helst andet. Så jeg tror, at hvis et dansk forlag er interesseret i at udgive en Manga, så vender de selvfølgelig bare hovedet mod Japan, og ikke mod tegnere i Danmark der måske kan noget af det samme.
Men selvfølgelig er der et skel mellem manga-tegnere og alm. ”vestlige” tegnere. De har to vidt forskellige tilgange til at lave tegnerserier. Min opfattelse er i hvert fald, at Manga er utroligt enkelt lavet og meget action-præget, mens ”vestlige” tegneserier gør lidt for meget ud af opsætningen af billeder og tit bliver fyldt op med alt for meget tale på enkelte billeder. Det bliver hurtigt kedeligt, efter min smag. På den måde kan man da forestille sig, at de ”vestlige” tegneserier henvender sig en smule mere til et voksent publikum, mens Manga tager fat i et meget yngre publikum. Og deraf kommer der vel også en masse nye tegnere, som er interesserede i at lave Manga. Det er måske ikke helt gået op for danske forlag endnu.
Link: Caspers profil på tegnebordet.dk.
(Slut på interview)
Som en afsluttende bemærkning vil jeg sige at på trods af en åbenlys splittelse imellem de unge manga- folk og de lidt ældre Crumb- Spiegelman- nørder, skal man ikke forfalde til den misforståelse at der ikke er noget ungt vækstlag. I sin nye bog ”Kruseduller, kragetæer og kreative krumspring” skriver Rune T Kidde kort om den moderne danske undergrund og dens mangel på vækstlag: “Man kan jo sukke lidt over, at nu, hvor vi har fået kulturpenge fra finansloven, tegneseriemuseum og tegneseriebibliotek med løbende udstillinger og arrangementer, så er selve det kunstneriske grundlag i Danmark stort set smuldret. Der er intet nyt vækstlag, og alt er inderligt konformt.” Jeg vil vove at påstå at han ikke har ret. Vækstlaget er bare rykket væk fra Undergrunds-stativet i butikken og ud på nettet. Hele min samlede klummeproduktion er dokumentation på denne udvikling. Det er dog for tidligt at spå om manga- flokkens kommende udvikling. Watch this space…