Home / Artikler / Hekse og hestehoveder: interview med Thomas Schrøder

Hekse og hestehoveder: interview med Thomas Schrøder

Du har skrevet historier til både Anders And & Co. og Jumbobøgerne. Er det noget du altid har rendt rundt og drømt om, eller var det et tilfælde, at du begyndte på det?
Jeg skriver faktisk kun historier til Anders And & Co., da jeg lige har skiftet redaktør igen. Jeg har altid været en stor tegneserie (og tegnefilm) fan, og især Disney har altid haft en stor plads i mit hjerte. Da jeg blev “voksen” som 15-årig og ikke købte tegneserier mere, købte jeg faktisk stadigvæk Anders And & Co. i smug. Denne voksenperiode holdt heldigvis kun et års tid, for så skjulte jeg ikke min tegneseriesamling og fascination af mediet mere. Så jeg har vel altid haft en eller anden drøm om at arbejde med tegneserier. Jeg troede bare ikke, at jeg var dygtig nok til at skrive historier – og senere arbejde som redaktør. Det beviser vel bare, at man skal tro på sig selv.

Hvordan kom du egentlig i gang med at skrive Disney-historier?
Jeg startede på en syg måde, kan man vel sige, i 1997. Jeg havde en længere sygdomsperiode, og det eneste, jeg kunne foretage mig, var at læse mine tegneserier. Anders And & Co. var dog ikke så godt, som det havde været før, syntes jeg. Det kunne jeg gøre meget bedre, tænkte jeg, og da jeg intet bedre havde at foretage mig, skrev jeg et par historier, og sendte dem ind til Anders And & Co. Et stykke tid efter modtog jeg et brev fra Egmont Comic Creation (som de hed dengang), at de havde læst mine historier og godt kunne tænke sig, at jeg prøvede at skrive den ene af dem (Bjørne-banden: Drilsk dille (Anders And & Co. nr. 43 1998)) på deres måde – den anden historie havde de en, der lignede. Jeg nåede at lave 3 historier for dem (under navnet Thomas Andersen), men så fyrede de en masse freelancere i 1998, da det ikke gik så godt, og jeg var desværre en af dem. Jeg rendte dog ind i nogle af redaktørerne i årene efter, som sagde at jeg burde prøve igen, da det så lysere ud. I 2003 tog jeg mig så sammen og tog kontakt til min gamle redaktør igen, og siden har jeg arbejdet for dem igen, dog under navnet Thomas Schrøder. Grunden til navneskiftet er, at min kone slår en proper næve og nægtede at hedde Andersen.
Jeg har indtil videre skrevet 16-17 historier om vennerne fra Andeby.

Hvor får du ideerne fra? Går du og tænker på ænder hele tiden eller hva’?
Jeg går ikke og tænker på ænder hele tiden – Bjørne-banden er jo som bekendt hunde. Men ellers har jeg hele tiden ænderne i tankerne. Hexia er jo en lille fræk rapand. Mine ideer kommer ved at iagtage mine omgivelser, og dernæst lave dem om til “hvad nu hvis det var Anders det skete for”.
En anden metode jeg benytter mig af, er at stirre op i loftet for så at vågne midt om natten, eller fare op midt i en festmiddag, til stort chok for min borddame, fordi ideen er der.

Du har støvet Hexia de Trick af og iklædt hende det sidste nye modetøj. Er du lidt vild med hende?
Nej, jeg er MEGET vild med hende. Hexia har noget frækt djævelsk over sig – og er det ikke det, vi mænd søger, haha. Og så er hun i det hele taget fed at skrive historier med. Jeg kan i det hele taget godt lide de kriminelle/onde uheldige misforståede personer som Hexia og Bjørne-banden er gode eksempler på – i dem er nemlig kimen til fede og sjove historier.

Har i nogensinde kontakt til tegneren under tilblivelsen af en historie, eller bliver der bare udleveret et færdigt manuskript til nærmeste ledige tegner?
Jeg har ikke, da tegneren bare får mit færdige manuskript. Jeg får dog vist tegningerne en gang i mellem af redaktøren. Der er dog nogle af de danske forfattere, som skriver til de danske tegnere, der snakker sammen en gang i mellem under tilblivelsen af en historie.

Når du finder på – har du så nogle tanker om hvem det er der skal læse den færdige tegneserie? Jeg tænker på sådan noget som alderen på læserne, eller hvor alvorligt de nu tager indholdet i historien, og om de forstår det der sker.
Både ja og nej. Måske burde jeg blive politiker? Min målgruppe er mig selv, når jeg skriver en historie. Jeg skal selv synes, at det er en god historie, for hvis ikke jeg selv gør det, hvorfor skal andre så gøre det. Man skal heller ikke være bange for at skrive en kompliceret historie, for den typiske Anders And læser er faktisk rimelig kløgtig!

Har du nogle forbilleder eller favoritter indenfor Disney-serieskaberne?
Der er en del Disney-forfattere og -tegnere, hvis historier jeg altid glæder mig til at læse, men nr. 1 i mine øjne vil altid være Barks. Han er aldrig blevet overgået af nogen Disney-serieskaber, selvom et par stykker ligger oppe i hans liga.

Hvem for eksempel?
Folk der følger den gamle skole – både fortælle- og tegnemæssigt

Du vil altså ikke svare på mit spørgsmål?
Nope.

Jamen, så tager vi et nyt. Du er for nylig blevet tilknyttet redaktionen af det danske “Carl Barks’ Samlede Værker”. Fortæl om det?
Mikael, der er überredaktør på CBSV (samt en masse andre fede projekter), indkaldte mig til møde. Naiv som jeg er, troede jeg det drejede sig om et forord, han ville have mig til at skrive. I stedet for gav han mig et tilbud, jeg ikke kunne afslå: Vær med til at redigere Carl Barks Samlede Værker – eller du vil vågne med et hestehoved i din seng! Så nu sidder jeg og krydstjekker, dobbelttjekker og tjekker-tjikker-tjav-tjav alt, hvad Geoffrey Blum som skriver artiklerne, oversætteren, konsulenterne, Sverigeredaktionen, Norgeredaktionen, grafikeren, überredaktøren og mig selv finder frem til i fællesskab – og så sidder jeg selvfølgelig og læser mesterens serier selv. Det er et hårdt job – but hey, somebody’s got to do it!

I sidste måned udtalte Peter Hartung i forb. med snakken om billederne af den tyske udgave, at CBSV ikke var færdiggjort mht. endeligt udseende og udformning. Første udgivelse i serien er annonceret til at udkomme i august i år. Er I ved at have lidt småtravlt?
Nej, alt forløber planmæssigt. Vi finpudser dog hele tiden, da dette jo bliver det ultimative Carl Barks værk, så hvis noget uventet dukker op, kan det jo være der sker ændringer, men lige nu ser det skidegodt ud !

Hvad med dem der allerede ejer Another Rainbows “Carl Barks Library”, synes du også de bør stille sig op i køen og købe CBSV?
Helt klart ja. Der bliver en kæmpeforskel på de 2 værker – artiklerne, farverne og en masse andet, som jeg ikke må sige noget om endnu. Carl Barks” Samlede Værker bliver et værk andefans ikke kan være foruden!

Andeforfatter, skribent på Strip!, I redaktionen på CBSV, Golem-tegner, og indtil for nylig også i bestyrelsen for Komiks.dk, – hvordan hulen får du egentlig tid til det hele?
Kloner?

Det lyder interessant! Kan du egentlig leve af de forskellige skriverier og redaktør-tjanser, eller hvordan får du ellers guldmønter i din pengetank?
Jeg arbejder også som tekstforfatter, (primært radioreklamer men også generel massekommunikation), korrekturlæser, oversætter, samt andre diverse tekstrelaterede jobs. Jeps, jeg er en tekstnørd.

Er der ellers noget nyt på vej i Anders And-bladet fra din hånd?
I Anders And & Co. nr. 19 kommer en af mine historier – en historie med Anders og Knahrvorn. Den har ikke fået dansk titel endnu, men den engelske er “Donald Duck: Good Neighbours”.

Spændende! Har du et råd eller noget du vil sige til dem der går rundt med en ande-forfatter i maven?
Læs en masse Disney-tegneserier, og studer hvordan en historie er bygget op. Det er også en god idé at læse nogle bøger i at skrive manuskripter. Når I så vil i gang med at skrive historien, så brug lige lidt tid til at tænke over id&eacuteen. Holder den? Kan den gøres stærkere? Når det er på plads, så er det bare med at kaste sig ud i det. Og husk: Hvis ikke det lykkes første gang, så giv ikke op, men prøv igen!

Det kræver vel også en god fantasi?
Det er helt klart en fordel, ja! Man kan dog optræne sin fantasi ved at læse masser af tegneserier, bøger og ved at se film bl.a., men det hjælper altid at have en god fantasi i forvejen.

Hvad laver du om 10 år?
Jeg skriver da selvfølgelig stadig historier om vennerne i Andeby samt arbejder som redaktør for Egmont!