18.000 børn stemte, og Don Rosa vandt prisen for bedste tegneserie.
Den 27. april 2005 blev DR B&Us Orla-pris uddelt for første gang . Prisen gives til bedste billedbog, bedste børnebog, bedste ungdomsbog og bedste tegneserie, og er et samarbejde mellem B&U og Læselyst-kampagnen, en kampagne rettet mod at at få de danske børn til at læse mere. Det er danske børn og unge, som har stemt på kandidaterne, som blev udvalgt blandt de bedst sælgende nye titler. Kategorien bedste tegneserie gik til tegneseriebogen Walt Disneys Hall of Fame:Don Rosa, af den amerikanske Disneytegner Don Rosa, udgivet af Egmont Serieforlaget, men der har efterfølgende været en del diskussion i tegneseriekredse omkring den måde, prisen for bedste tegneserie blev modtaget på. Seriejournalen kigger her nærmere på sagen. Jeg spurgte Don Rosa hvad Orla-prisen betød for ham:
SJ:Hvilke tanker gik gennem hovedet på dig, da du hørte, at tegneseriebogen Walt Disneys Hall of Fame:Don Rosa havde vundet en ny dansk børnelitteraturpris?
Rosa:“Jeg følte mig naturligvis meget stolt over, at nogle amerikanske serier, som jeg har lavet for mange år siden, stadig var så populære hos de europæiske læsere! Men jeg begyndte snart at undre mig over, hvorfor jeg ikke hørte noget om det fra Egmont.”
SJ:Hvornår hørte du da nyheden første gang?
Rosa:“Jeg hørte først om prisen, da fans begyndte at sende mig lykønskninger i slutningen af april, den 29., tror jeg. I starten havde jeg ingen anelse om, hvad de snakkede om, for Egmont havde ikke underrettet mig om nomineringerne, som blev offentliggjort tidligt i marts måned, ligesom de heller ikke havde videregivet DRTVs invitation til at deltage i prisoverrækkelsen. Så det hele var nyt for mig. Jeg kontaktede ikke Egmont for at spørge dem, hvad der foregik – jeg besluttede at vente og se, om og hvornår nogen fra Egmont ville sende mig min pris eller fortælle mig noget.
Den 4. maj modtog jeg en email fra en af de folk, jeg samarbejder med hos ECN, som er den afdeling af Egmont jeg samarbejder med, som formidler manuskripter og tegninger. Hun var lige kommet tilbage fra en rejse og havde set nyheden i en DR-pressemeddelelse, og skrev at hun var sikker på at andre havde fortalt mig om prisen på det tidspunkt.”
SJ:Der har været en del diskussion om, hvem der rent faktisk har vundet denne pris; dig eller udgiveren af bogen, Egmont Serieforlaget. Hvad har du at sige om det, og har du egentlig fået den sjove Orladukke, der er en del af prisen?
Rosa:“Ja, her bliver historien faktisk endnu mærkeligere! Jeg bad min ECN-redaktør om at spørge folkene hos den danske udgivelsesafdeling, [Egmont Serieforlaget,red.], som er en separat afdeling som jeg ikke har nogen kontakt med, hvad der egentlig skete med hensyn til Orla-prisen. Hun rapporterede tilbage, at udgiveren havde besluttet at prisen var deres, og at de ville beholde den. Det syntes jeg lød mærkeligt – for alle andre havde fortalt mig, at Orla var en pris som blev givet til de mest populære forfattere/tegnere, men måske prisen i virkeligheden var en slags bogbranche-pris? Før jeg gjorde mere, kontaktede jeg DRTV for at finde ud af, hvad sandheden var. Jeg fik hurtigt fat i ham, som organiserer og administrerer Orla-prisen, og han forsikrede mig for, at priserne var beregnet på forfatterne og tegnerne af bøgerne, og vinderne udvalgt af mange tusinde børn, som havde stemt udfra en liste med de bedst sælgende bøger. Han var også lettere oprørt over at høre, at den danske Disney-udgiver ikke havde videregivet DRs invitation til mig, og tilsyneladende havde hugget prisen. Jeg sagde til ham, at jeg ville finde ud af hvad der foregik.”
SJ:Og hvad fandt du så ud af?
Rosa:“Jeg sendte bud til den danske udgiver, igen gennem min ECN-redaktør, og fortalte, at det de gjorde var upassende, og at de venligst skulle sende mig min pris omgående. To uger senere ankom den så, en sød, håndlavet dukke. Men den var blevet sendt til mig af min ECN-redaktør, og jeg havde stadig ikke hørt fra den danske udgiver.”
SJ:Jeg forstår at du er blevet gjort opmærksom på en diskussion på Seriejournalens debatforum om denne Orla-sag?
Rosa:“Ja, jeg går ud fra, at det er en af grundene til, at du kender til denne affære – en diskussion som fandt sted på et dansk tegneserieforum for nogle uger siden? Flere forskellige brugere af dette forum har sendt mig oversættelser af denne diskussion efter det endelig lykkedes mig at få min Orla, og nu virker affæren endnu mere mystisk end før. Hvis oversættelserne er korrekte, er der tilsyneladende en person fra den danske udgiver, som offentligt hævder, at prisen er givet til dem, og ikke til mig, for hele Hall of Fame-bogserien, for produktionen, med ekstra vægt på farvelægningen. En anden kommentar som blev fremsat af udgiverens repræsentant, var noget i retning af, at “Don Rosa er en god tegneserietegner, men han har kun sat prikken over i-erne i denne bog.” Da jeg læste dette, var jeg virkelig ikke sikker på, om det var en slags spøg, for det der blev sagt var så helt hen i vejret, at det næsten var morsomt. Orla-erne er tydeligvis givet af læserne til forfatterne/tegnerne af individuelle bøger, og ikke til bogserier/antologier, og ikke til udgiverne.
Desuden havde dem der stemte, aldrig set noget til den efterfølgende, meget fine Hall of Fame-serie. De kendte kun denne allerførste Rosa-Hall of Fame, som de stemte på.
Men lad os for et øjeblik forestille os, at priserne bliver givet til redaktørerne, designerne og farvelæggerne. Okay. Historierne i den omtalte bog er skrevet og tegnet af mig og redigeret af folkene hos Gladstone[tidl. amer. Disneyudgiver, red.] i 1987. Bogen blev designet, redigeret og lay-outet af nogle dygtige folk hos Egmont i Norge. Og farvelægningen som blev nævnt, blev udført af et ikke-Egmont-firma i Grækenland, i samarbejde med mig. Det eneste den danske Egmont-udgiver har haft med bogen at gøre, er, at de har fået nogen til at oversætte det komplet forarbejdede materiale til dansk. Så jeg forstår stadig ikke den danske udgivers opførsel. Hvis det hele var en spøg eller en misforståelse fra en eller andens side, er der i hvert fald ingen, som har prøvet at forklare eller undskylde det, hverken offentligt eller overfor mig.
Det er vel nærmest et slags mysterium.”
Såvidt Don Rosa. Men hvad siger folkene bag Orla?
Orla-prisen er opfundet af DRs B&U-afdeling, som også arrangerer begivenheden. Jeg har bedt B&Us Kalle Bjerkø(KB), som står for afviklingen af Orla-afstemningen og prisuddelingen, om at forklare hvem prisen præcist gives til.
KB:“Orla-prisen for bedste tegneserie uddeles så vidt muligt til forfatteren/tegneren af værket. Hvis tegner og forfatter er den samme tildeles prisen denne, og hvis forfatter og tegner er to forskellige, deler de Orla-prisen. Prisen fungerer som en Oscar, det vil sige at det ikke er filmselskabet prisen er bestemt for, men instruktøren/skaberen/kunstneren. I Don Rosas tilfælde var den til ham og ikke Egmont der bare distribuerer bogen. Vi uddeler ikke priser for distribution men for kreation.”
Kalle synes helt klart, at reglerne for afstemningen har været klare nok, og at holdet bag Orla-prisen gjorde hvad de kunne for at oplyse de enkelte tegnere og forfattere om konkurrencen.
KB:“Vi synes selv at reglerne har været tydelige nok. Der burde ikke være tvivl om hvem denne pris var tiltænkt; Nemlig skaberne af værkerne.
Vi havde kontakt til forfatterne gennem deres respektive forlag. Det vil sige at forlagene skulle forelægge alle oplysninger om prisen for forfatterne/tegnerne. Det skal nævnes at i tegneseriekategorien er forfatterne ofte ikke krediteret hvis serien er et større serieprodukt. Dette var dog ikke tilfældet for Don Rosa. Det er oftest normal procedure at al kontakt med kunstnere foregår gennem deres selskaber, og hvis selskabet hedder Disney eller Egmont er det nærmest umuligt at gøre det anderledes, da disse selskaber intenst overvåger og styrer deres aktiver for at undgå dårlig presse, kopivirksomhed etc.
Alle de andre forlag og forfattere forstod procedure og regler til punkt og prikke, så enten har Egmont sovet i timen..eller mit bud: De har ikke troet at Don Rosa ville være interesseret i en lille pris fra lille Danmark.
Jeg syntes selvfølgelig det er ærgerligt at Egmont ikke har kontaktet Don Rosa inden prisuddelingen. Specielt når jeg bagefter får en mail fra Don R selv, hvor han virker som han ville have været særdeles interesseret i at have været med. Som sagt virker det som om Egmont har sovet i timen. Det ville svare til at producenterne af en film ikke fortalte instruktøren at han var nomineret til en pris…og så selv gik op og modtog den.
Det varmer mit lille tegneseriehjerte at vores lille Orla-pris er værdsat helt over på den anden side af det store A, og jeg vil personligt udfærdige et smukt diplom til Don Rosa hvor kun hans navn vil være indgraveret, så han i al fremtid ved at det var hans streg børnene stemte på, og ikke et stort multinationalt forlag.
Det er desværre mere reglen end undtagelsen vi ser her. Jo større selskaberne bliver, jo mindre bliver forståelsen for kunstneren, og specielt indenfor tegneserierne ser man de store forlag købe rettighederne og så udelade tegneren eller forfatteren i hæftet. Vores håb med Orla er at vi kan være med til at fokusere på de mange dygtige folk der skaber værkerne, i stedet for at der bare står udgiverens navn på hæftet.”
SJ:Hvilke forholdsregler vil i tage næste år, når Orlaprisen igen skal uddeles, for at undgå situationer som denne?
KB:“Næste gang Orla-prisen uddeles vil vi tage kontakt med forlagene og spørge dem direkte om de har spurgt tegnerne/forfatterne. Just to be sure.”
Mikael Tjellesen, som modtog Orlaprisen ved prisuddelingen, og som sidder som redaktør på Hall of Fame-serien hos Egmont Serieforlaget, har ikke ønsket at svare på Seriejournalens spørgsmål i forbindelse med denne sag. Han er dog kommet med en kort udtalelse:
“De misforståelser, som har været mellem os og Don Rosa har vi løst internt og vil blive holdt internt!”
—
Orla info:
Orla-prisen er opkaldt efter “Orla Frøsnapper” fra Ole Lund Kirkegaards børnebog af samme navn.
“Læselyst”-kampagnen, som samarbejder med DR B&U om Orla-prisen, er et samarbejde mellem tre forskellige ministerier; kulturministeriet, forbrugerministeriet og ministeriet for familie – og forbrugeranliggender.
Links:
Orlas hjemmeside
Den famøse debat på Seriejournalens debatforum