Elendigste filmatisering af tegneserie

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Kim Larsen »

Fik 2-disk versionen af Hellboy 2 her forleden, så jeg har lige taget en mindre overdosis af Hellboy. Først filmen, så filmen to gange i træk med forskellige kommentarspor, og så alt ekstramaterialet ... wow. Overrasket over at jeg ikke drømt om Hellboy i nat.

But anyway ... jo, Hellboyfilmene er da gode film - de er bare ikke gode filmatiseringer af tegneserieoplægget. H2 er sindsyg flot filmet, og man må bare tage hatten af for Del Toro & co for at have skabt et så detaljeret og visuelt fantastisk univers. Især Trollmarked er en bedrift i sig selv.

MEEEEN ... Del Toro har desværre skabt nogle to-dimensionelle karaktere, der uden at forklare eller vise noget, bare gør det de nu engang gør. To gange (TO GANGE) vælger nogle af hovedpersonerne at de fortrækker at jorden går under - begge indenfor 10 minutter, vel og mærket - end at deres "elskede" skal dø ... først Liz, og så Abe. Og de gør det bare - jég fik ingen fornemmelse af at der lå nogle specielle svære overvejelser bag - det var mere sån lidt "hvad skal jeg vælge? Pizza eller burger? Jeg tar Pizza!" ... Del Toros "dybe følelsesmæssige" scener, er som taget fra en gymnasieteaterforestilling ... "I ... become father!" - helt ærlig?!?

Del Toro er fantastisk til at lave fantasiuniverser, og finde på et spændende plot ... han skal bare hyre en manuskriptforfatter, der kan gå ind og give personerne noget troværdighed. Ingen kan lave et flottere Hellboy-univers end Del Toro ... men der skal andre til for at lave en god troværdig historie.

Men med det sagt, så er to'erne jo altså stadig 100 gange bedre end et'eren.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Erling Søby »

Hvad angår Hellboy 2, så var jeg især begejstret for del Toros skildring af elverne - der er anderledes, sære og ret dødbringende, helt modsat Peter Jacksons skildring i Lord of the Rings, hvor de mest af alt er en flok blege, økplogiske hippier. Det lover faktisk rigtig godt for del Toros filmatisering af Hobbitten.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Hvad angår Hellboy 2, så var jeg især begejstret for del Toros skildring af elverne - der er anderledes, sære og ret dødbringende, helt modsat Peter Jacksons skildring i Lord of the Rings, hvor de mest af alt er en flok blege, økplogiske hippier. Det lover faktisk rigtig godt for del Toros filmatisering af Hobbitten.
Jeg synes elverne var kanon i LOTR, men det er rigtig at man ikke så meget til deres farlighed. Men det gjorde man heller ikke i bogen andet end da de mødte dem i Lothlorien. Nu har jeg så ikke set Hellboy; men er meget bekymret for om Toro kan gøre det bare halvt så godt som den fantastiske filmatisering af LOTR. Heldigvis er Jackson også involveret.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Selv om tråden her er løbet helt af sporet (så meget sjov er der vel heller ikke i at remse dårlige tegneseriefilmatiseringer op) så lad os da forsætte med Big Red.

Det jeg har brokket mig over udspringer faktisk meget af noget jeg læste i bogen om filmatiseringen - der var en lækker skitse Mignola havde lavet af den dersens handske som Rasputin tilkalder ham med - og nu er jeg steampunker så det basker - så såen noget med sprukkent gammelt læder og radiorør er lige mig - men nænej Del Toro ville ha "more moving part" og pis mig i øjet. Når man har så visuelt begavet et menneske ombord som Mignola (for de fleste af hans historier er jo ikke dybere end en pizzabakke) hvorforhvorforhvor hyrer man så en hær af alle mulige ANDRE visualizers? Hvorfor holder man sig ikke til kilden hvis det er den man syntes var grunden til at man lavde noget overhovedet? Og hvis det er Kirby man kan lide - hvorfor djævlen kaster man sig så ikke over ham istedet for?

Og desuden kan sammeligning med filmatiseringer af andre superhelte som Spidey og Batman ikke bruges - de er kørt gennem maskineriet af tegnere og forfattere SÅ mange gang at der kun er den aller mest tågede forestilling om figuren tilbage - i greel modsætning til HB.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Erling Søby »

Jeg kunne - bare lige for at få det på plads - godt lide de to Hellboy-film, men er enig i, at de ikke når tegneserien til sokkeholderne. På den led er de skuffende. Men jeg kender også folk, der har set filmene uden at kende tegneserien, og som var ret begejstrede for dem, så det er måske et spørgsmål om forventninger.

Jeg holder - trods enkelte forbehold - også meget af LOTR, men jeg tror faktisk del Toro vil kunne gøre det fremragende med Hobbitten. Jeg synes ihvertfald at Pans Labyrint og fantasy-delen af Hellboy 2 giver gode løfter.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Antaeus »

Når jeg skrev at jeg ikke havde set Hellboy, så mente jeg 2'eren.
1'eren var en skuffelse og ikke ligefrem noget at skrive hjem om. Og jeg har aldrig læst tegneserien.

Synes det er meget blandede meldinger man får om Pans L. og Toro. Det er derfor jeg er meget bekymret for Hobitten, som ellers har potentialet til at komme op i nærheden af LOTR. Dog ikke lige så højt, dertil er LOTR historien bedre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Barkman
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 132
Tilmeldt: 8. apr 2008, 11:22
Geografisk sted: Skanderborg
Kontakt:

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Barkman »

Antaeus skrev:Synes det er meget blandede meldinger man får om Pans Labyrint
Det er i så fald ikke fra anmelderne - de er nærmest universelt begejstrede:

http://www.metacritic.com/film/titles/p ... 0labyrinth
http://www.scope.dk/film.php?id=4938

Med hensyn til udgang99's indvendinger mod Hellboy 2, så forekommer det mig en lille smule krakilsk at opponere mod en Hellboy-filmatisering på baggrund af overfladisk personkarakteristik og utroværdige føle-pøle scener - for hvis der er noget, tegneserien ikke står for, så er det tredimensionelle karakterer og tårepersende mellemspil ...

Hellboy 2 er en actionfilm af den slags, hvor kærlighed primært fungerer som plot-motor. Det er ramasjang for drengerøve, ikke Merchant/Ivory :)
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Kim Larsen »

Antaeus skrev:Og jeg har aldrig læst tegneserien.
Skam dig!
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Kim Larsen »

Barkman ... ja, min pointen er bare at alt føle-pøleriet ikke har bragt noget godt og fortællemæssigt glidecreme til historien. Og hvis de absolut skulle gå i den retning, hvorfor så ikke holde sig til universet - hvor Abe og Liz har "en eller anden" form for forhold? Og Hellboy har jo også møsset lidt med ... uhmm, én fra The Lost Army. Der er jo masser at tage fra ... Del Toro formår blot ikke at sælge en kærlighedshistorie ... han er mere interesseret i at lave en fascinerende eventyrverden.

Generelt ser jeg ikke nogen retfærdiggørelse for én eneste af de ændringer der er blevet lavet i filmen i forhold til tegneserien. Og det er ikke fordi jeg forventer at de skal lave en minutiøs gengivelse af en af tegneserierne, ligesom med Sin City/300/osv - de må da hjertens gerne lave nye historier ... jeg synes bare at når de ændre universet/karakterne/grundpillerne så radikalt meget, så kan de jo ligeså godt bare lave noget helt andet.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Robin »

[quote="Christian Aarestrup"]. Men nu synes jeg så også, at Mignola spilder sit talent på tegneserier og rettere burde lave store kultegninger til at hænge op over hjørnesofaen.[/quote]

Det er ikke spild af talent at tegne/skrive tegneserier!

I øvrigt var jeg tilfreds med begge film. IKKE i forhold til tegneserien, som er ypperlig, men som undeholdnede action film.
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 953
Tilmeldt: 27. nov 2006, 23:23
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Tatiana Goldberg »

udgang99 skrev:Barkman ... ja, min pointen er bare at alt føle-pøleriet ikke har bragt noget godt og fortællemæssigt glidecreme til historien. Og hvis de absolut skulle gå i den retning, hvorfor så ikke holde sig til universet - hvor Abe og Liz har "en eller anden" form for forhold? Og Hellboy har jo også møsset lidt med ... uhmm, én fra The Lost Army. Der er jo masser at tage fra ... Del Toro formår blot ikke at sælge en kærlighedshistorie ... han er mere interesseret i at lave en fascinerende eventyrverden.

Generelt ser jeg ikke nogen retfærdiggørelse for én eneste af de ændringer der er blevet lavet i filmen i forhold til tegneserien. Og det er ikke fordi jeg forventer at de skal lave en minutiøs gengivelse af en af tegneserierne, ligesom med Sin City/300/osv - de må da hjertens gerne lave nye historier ... jeg synes bare at når de ændre universet/karakterne/grundpillerne så radikalt meget, så kan de jo ligeså godt bare lave noget helt andet.
Hellboy 3 - nu med glidecreme?

Jeg tror bare, at det er noget Hollywood mainstream gejl, at det partout skal være Helboy og Liz der er sammen - sådan en helten og heltinden ting. Jeg har ikke noget imod, at der bliver lavet om på tegneserierne - jeg er vild med dem, men jeg tror simpelthen ikke at det psykologiske lavvande mellem personerne kan bære en film. Derfor kan man selvfølgelig godt dikutere, om ikke de går overboard og ændrer for meget - jeg er fx enig i D-Cays kommentar om fx handsken der får et visuelt design af Mignola og så skal Toro også lige... "for mange kokke..." og alt det der.
Brugeravatar
Michael T
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 50
Tilmeldt: 27. nov 2008, 11:58

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Michael T »

Phoenixx skrev: jeg er fx enig i D-Cays kommentar om fx handsken der får et visuelt design af Mignola og så skal Toro også lige... "for mange kokke..." og alt det der.
Det er jo nu engang en filminstruktørs job at træffe de svære overordnede beslutninger, netop for at undgå 'for mange kokke' effekten. Når Mignola arbejder på en hellboy film er han jo en underordnet ansat ligesom alle andre. Man må gå ud fra at Del Toro som udgangspunkt har mere erfaring med hvad der fungerer på film end Mignola har.

Og jeg vil stadig holde på at der efterhånden er tradition for at superheltetegneserier bliver omfortolkede når der kommer nye tegnere og forfattere på - det er lidt det der gør genren kunstnerisk interessant. Derfor giver det også god mening at Del Toro omfortolker universet til filmmediet.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Antaeus »

Barkman skrev:
Antaeus skrev:Synes det er meget blandede meldinger man får om Pans Labyrint
Det er i så fald ikke fra anmelderne - de er nærmest universelt begejstrede:

http://www.metacritic.com/film/titles/p ... 0labyrinth
http://www.scope.dk/film.php?id=4938

Med hensyn til udgang99's indvendinger mod Hellboy 2, så forekommer det mig en lille smule krakilsk at opponere mod en Hellboy-filmatisering på baggrund af overfladisk personkarakteristik og utroværdige føle-pøle scener - for hvis der er noget, tegneserien ikke står for, så er det tredimensionelle karakterer og tårepersende mellemspil ...

Hellboy 2 er en actionfilm af den slags, hvor kærlighed primært fungerer som plot-motor. Det er ramasjang for drengerøve, ikke Merchant/Ivory :)
Anmeldere tæller ikke så meget i min verden. De har det med at sidde på en anden planet. Det at samtlige anmeldere giver god karakter tyder dog på nogen kvalitet.

Jeg lytter som regel efter brugerne, folk jeg kender som har nogenlunde samme filmsmag og anmeldere som kan li' det jeg synes om.
Senest rettet af Antaeus 19. jan 2009, 18:29, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Antaeus »

udgang99 skrev:
Antaeus skrev:Og jeg har aldrig læst tegneserien.
Skam dig!
Hehe, men er ikke så meget til den slags tegneserier.
Jeg skal dog ikke udelukke at det kan være en god tegneserie.
Men man får jo ikke ligefrem lyst til at følge op på den når de laver en film (nr. 1), som ikke er værd at skrive hjem om.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Elendigste filmatisering af tegneserie

Indlæg af Kim Larsen »

Antaeus skrev:Hehe, men er ikke så meget til den slags tegneserier.
Jeg skal dog ikke udelukke at det kan være en god tegneserie.
Men man får jo ikke ligefrem lyst til at følge op på den når de laver en film (nr. 1), som ikke er værd at skrive hjem om.
Men som det også fremgår fra alle sider i denne tråd, så har tegneserieren og filmen meget lidt med hinanden at gøre ... og tegneserieren ER noget at skrive hjem om! :D
Besvar