Release Walt Disney's Song of the South Petition

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Song of the South er den eneste af de klassiske Disney langfilm, som jeg mangler at se.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Den må du sgu se at få set, Googa !

Det skal siges at jeg ikke har set den i en menneskealder, men den har denne Disney-cosiness, som er så hyyyyggelig. Og forud for sin tid, med anti-segregation. idet de to hvide børn opsøger den gamle onkel Remus, som fortæller dem sydstatsskrøner om bror Kanin, Bror Ræv og bror Bjørn. Alt sammen oversvømmet af Disney-farvelade på den varme måde...

Tror nu nok den er på trapperne !
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg så en brugt VHS af Song of the South i London for nogle år siden - jeg tror, de skulle have £40 for den.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Robin »

Ser spændende ud! Og mere end det! Har du set Dr. Syn, the Scarecrow of Rodney Marsh, Googa? Måske ikke helt så klassisk. Jeg fik den til jul, den kom i november på dvd. Min bror så den i biografen i -67, vist, men da va jeg for lille. Jeg synes den er seværdig!
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Nej, men jeg kan huske Gutenberghus udgav et månedshæfte med en tegneserie version af filmen, det har været sidst i 60'erne.

Når jeg skrev "klassiske langfilm", mente jeg animerede eller delvis animerede. Har ikke set så mange af Disneys live action film, da de ikke interesserer mig så meget. Det er jo ikke dem, Disney blev berømt på.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Jan Erik Hedberg skrev:Tror nu nok den er på trapperne !
Jeg tvivler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Robin »

Er også selv mest på animations sagerne, især de ældre ting. MEN denne live action film har både Bat og Zorro elementer, OG Patrick McGoohan (måske noget familie?), senere kendt fra John Drake og en anden kult TV serie, såååå prøv den, som de sagde i TV reklamerne for et par år siden.
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Robin »

...og tak til Jan Erik. Har lige skrevet mig selv op til at blive "notified". Det, at den er "på listen" med denne mulighed, er dog ingenlunde nogen garanti for, at det er op over med en udgivelse. Var skrevet op i 4 - 5 år til The Scarecrow, men det virkede! Selv om det tog noget tid! Igen, tak!
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Ingen årsag, Robin...
At Amazon annoncerer ting, er ingenlunde nogen sikkerhed for at der er dækning fra producentens side. Vi så det sidst med både Barks og Rosa - måske er det bare en slags prøveballoner ?
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg kan godt forstå at Disney ikke vil udgive Song of the South. Problemet med filmen er dens underliggende budskab om hvor enormt dejligt de sorte plantagearbejdere havde det i syden, lige efter slaveriet.

Hvis filmen blev set af voksne mennesker, der var bevidste om dette aspekt af filmen, ville de næppe tage propagandaen til sig, snarere tværtimod. Men jeg har googlet lidt på emnet, og det virker ikke som om de potentielle seere ville være særligt bevidste om det. Jeg tror heller ikke børn vil være meget bedre til at se filmen i kontekst.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Altså hvis den nogensinde skulle udkomme på DVD, er jeg sikker på at Disney ville vedlægge en tydelig disclaimer og forklare, at filmen skal ses i den historiske kontekst, på samme måde som man har gjort med genoptryk af visse tegneserier. Der er en svensker, der har skrevet en hel bog om race stereotyper i tegneserier, så hvis man vil forbyde Song of the South, skulle man også forbyde en masse klassiske serier. Der har endda været tale om at forbyde Tintin i Congo i visse lande. Vi skriver 2008 og er man interesseret i at dykke ned i 100 års popkultur arv, er man forhåbentlig også oplyst nok til at se eller læse værkerne i deres historiske kontekst. Men er børn blandt forbrugerne skal der medfølge tydelige disclaimers. Jeg mener amerikanerne har gjort det med visse klassiske manga oversættelser.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Tænk bare på Gone With the Wind. Skulle man forbyde den selv om den forherligede livet for de sorte i syden? Hattie McDaniel fra Gone With the Wind var vist den første sorte amerikaner, der vandt en Oscar, det var i 1939/40.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Nå, jeg skulle lige til at skrive en masse om Leonard Maltin og disclaim'ere og historiefornægtelse, Leni Riefenstahl, Forrest Gump eller Der Untergang (han er eddermaneme racist, ham dér den lille med overskæget)

Du har selvfølgelig ret, Kasper, på den der 'lektuelle måde - men jeg kan altså godt selv...
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Jan Erik Hedberg skrev:Nå, jeg skulle lige til at skrive en masse om Leonard Maltin og disclaim'ere og historiefornægtelse, Leni Riefenstahl, Forrest Gump eller Der Untergang (han er eddermaneme racist, ham dér den lille med overskæget)

Du har selvfølgelig ret, Kasper, på den der 'lektuelle måde - men jeg kan altså godt selv...
Nå, men så skal vi heller ikke læse Knut Hamsun eller Céline? Eller se russiske stumfilm af Eisenstein, Dovzhenko eller Pudovkin? Eller Triumf des Willens? Eller Olympiad I og II? Jeg kan altså også godt finde ud af at skelne selv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar