Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Rudi »

På min førsteplads tror jeg Sin City må ligge.
Fabelagtig underholdning, lignede tegneserien med sine sort/hvide billeder og en enkelt farve eller to indblandet, damerne var lækre, skurkene slemme og alt i alt rammer filmen tegneseriens stemning ret godt.

Værst er The Spirit - den udgave fra 2008. Frank Miller var med under indspilningerne til Sin City, syntes det var sjovt, og fik så lov til at instruere sin egen film. Det gik ud over Eisners helt, men føj for dælen, hvor var resultatet bare dårligt.
Filmatiseringen fra 1987 er heller ikke særlig god, men bestemt bedre end Millers makværk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Vi skal længere tilbage:

John Huston - Annie
Warren Beatty - Dick Tracy
Robert Altman - Popeye

der bliver slet ikke lavet gode filmatiseringer mere, uanset at der bliver lavet flere end nogen sinde før
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Rudi »

Popeye?!
Det kan du simpelthen ikke mene. Den var da frygtelig. Selv Robin Williams laver grin med hvor ringe den er. Vælger du den fordi det er en gammel svend som er blevet filmatiseret, eller rent faktisk fordi du mener det er en god filmatisering?
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Kasper Hviid »

LA GRAN AVENTURA DE MORTADELO Y FILEMÓN (2003)
Tommelfinger opad for at det overhovedet er forsøgt:


LUCKY LUKE (2009)
Tommelfingeren nedaf for at vi partout skal høre om Lucky Luke's traumatiske fortid og identitetskrise - seriøst, hvad har i gang i?


JUDGE DREDD (2012)
Se DET er sådan en rigtig helt skal serveres - ikke noget narcistisk pis om hans barndomstraumer, men bare ud og i gang med dagens eventyr.


TANK GIRL (1994)
De anarkistiske løjer er intakte i filmversionen. (I modsætning til den gennemkontrollerede THE MASK)


OLD BOY (2003)
Bedre end kildematerialet, men jeg er ikke så vild med den autentiske dyremishandling.


KAMIKAZE GIRLS (2004)
Eminent skæv historie og fantastiske billeder


FEMALE PRISONER 701: SCORPION (1972-)
Serie af kunstnerisk ambitiøse Women-In-Prison film. (kunne dog ikke finde en anstændig trailer)

LONG DREAM (2000)
'made-for-TV' filmatisering af en one-shot manga. Budgettet er ekstremt skrabet sammenlignet med instruktørens tidligere Junji Ito-filmatisering, den berømte UZUMAKI. Resultatet er poetisk og nok lidt for stillestående for den gennemsnitlige horrorfan, men jeg syntes den holder 100 %.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Kasper Hviid »

Angående FEMALE PRISONER #701 SCORPION så faldt jeg lige over fan-fremstillede tribute:

Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Robin »

Uha, der er mange slemme! Alene i superheltegenren har vi Catwoman, et par Captain America (ikke den nyeste) og Nick Fury med David Hasselhoff ( er vi i -90'erne?). Og der er sikkert flere.

Der er også mange gode: div. Batman og Iron Man og hvem der har 1. pladsen må jeg lige skændes med mig selv om.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Karl-E. »

Der er en del gode filmatiseringer som fik en ganske hård og uretfærdig medfart af tegneserielæsere.

300 - ramte tonen ganske rent synes jeg.
Kick-Ass - I hvertfald hæsblæsende underholdende!
V For Vendetta - Nathalie Portman genial som Eve!
Watchmen - Kan jeg ikke se hvordan man ellers kunne have grebet an.

....og så er jeg enig i at Sin City måske er den bedste filmatisering af en tegneserie ever!

Baman har haft op- og nedture. Med Burtons første og Nolans anden som højdepunkter og Batman & Robin som et absolut lavpunkt.

Catwomanl er efter min mening helt forfærdentlig, og endnu ringere er Daredevil
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Karl-E. »

.........og så glemte jeg helt (og gu'skelov for det) den ræderlige Modesty Blaise filmatisering der kom for nogle år siden!
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Kim Larsen »

Jeg så Ironman 3 forleden, og blev overrasket over at den egentlig var helt vild god. :shock: Jeg synes 1'eren var ok, men 2'erne var elendig. 3'eren var befriende sjov (på den gode måde), og lidt mere som en Bourne-film, end grandios superhelte-smadre-smadre-i-to-timer.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg var vild med 1eren fordi man i DEN grad troede på historien. Og det er jo den største udfordring ved superhelte - at man køber præmissen...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Cav
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 224
Tilmeldt: 24. nov 2003, 17:04
Geografisk sted: Gammel Kongevej

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Cav »

Det er mærkeligt for mig at se at Sin City står så højt placeret på jeres lister. For mig er det virkeligt en af de værste skodfilm i moderne tid. Bevars, den er da flot lavet, visuelt. Men ser man bort fra enkelte scener med Mickey Rourke, er der ikke en eneste solid skuespillerpræstation i hele filmen.
Ligesom den lige så forfærdelige Watchmen, er det en film der har brugt så meget energi på at ligne forlægget, at den fuldstændigt glemmer at film ikke bare er et rent visuelt medie, eller at det fungerer på helt andre præmisser end en tegnet side.

For mig står Ghost World som en af de bedste filmatiseringer, netop fordi den lydefrit fortolker forlægget uden at lade det blive en klods om benet.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af lolsen »

Jeg så også lige Iron Man 3, for en fire dages tid siden. Så den sammen med to andre og må indrømme,
vi var alle helt forfærdet over hvor elendig den film er. Hvordan det lykkedes dig at gå derfra med en
positiv fornemmelse, må mig nok i ald evighed forblive en gåde :)
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Kim Larsen »

:lol:
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Cav skrev:Det er mærkeligt for mig at se at Sin City står så højt placeret på jeres lister. For mig er det virkeligt en af de værste skodfilm i moderne tid. Bevars, den er da flot lavet, visuelt. Men ser man bort fra enkelte scener med Mickey Rourke, er der ikke en eneste solid skuespillerpræstation i hele filmen.
Ligesom den lige så forfærdelige Watchmen, er det en film der har brugt så meget energi på at ligne forlægget, at den fuldstændigt glemmer at film ikke bare er et rent visuelt medie, eller at det fungerer på helt andre præmisser end en tegnet side.

For mig står Ghost World som en af de bedste filmatiseringer, netop fordi den lydefrit fortolker forlægget uden at lade det blive en klods om benet.

Det er nok lidt afhængigt af med hvilke øjne man ser filmen...du - Cav - ser det formodentligt meget som en filmmand - og kan se hvor dårligt fx SinCity fungerer rent dramaturgisk. Mens andre måske nyder at se tegneserien fremstillet heeelt tight.

jeg har det i hvert fald sådan med Hobitten-filmen. Ja - den er aaalt for langtrukken og derfor på ingen måde ideel som film/fortælling - men hold da kæft hvor jeg syntes det er sjovt at se en bog filmatiseret hvor det HELE er med...bare fordi det er sjovt at se et værk man kender ud og ind i en hel ny fortolkning. Og på samme måde vil det sikkert være med mange tegneseriefilmatiseringer - man ser dem ikke for fortællingen men for genskabelsen...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Gode og dårlige filmatiseringer af tegneserier

Indlæg af smfan »

En af de bedste er filmudgaven af Tales from the crypt. Den rammer bladene fint og introsekvensen der starter hver historie holder lige som kommentarerne fra the old witch og cryptkeeper. Vi må heller ikke glemme Superman fra 78. Derudover har Adam Wests Batman også sin charme
Besvar