Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Besvar
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af Dan R. Knudsen »

http://www.ign.com/articles/2017/05/17/ ... t-revealed

Så blev det alligevel til en ny hellboy-film. Og gudsketakoglov at vi slipper af med Guillermo. Ikke et ondt ord om hans øvrige film - mens hans kunstneriske vision overdøvede i den grad Mignolas - så der blev ikke meget tilbage af tegneseriens kendetegn - suspense, mørke og tristesse...


Eller hvad? Andre der tænker at det her kun kan blive bedre end de første - bl.a. er Mignola nu så stort et navn at filmen formodentligt får budget til at lave Hellboys ben rigtige ;)
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af Erling Søby »

Dan "Cooper" Knudsen:
Så blev det alligevel til en ny hellboy-film. Og gudsketakoglov at vi slipper af med Guillermo. Ikke et ondt ord om hans øvrige film - mens hans kunstneriske vision overdøvede i den grad Mignolas - så der blev ikke meget tilbage af tegneseriens kendetegn - suspense, mørke og tristesse... Eller hvad? Andre der tænker at det her kun kan blive bedre end de første -
Lige dén tror jeg ikke vi bliver enige om. Jeg er ret stor fan af Guillermos to Hellboyfilm - især den første synes jeg nu ramte ret godt i skiven, og skildringen af elverne i den anden er også ret fed (her kunne Peter Jackson godt have lært noget). Jeg tænker ikke umiddelbart, at det kun kan blive bedre. Jeg frygter mere, at det ender i et CGI-helvede og unødvendig 3D. Og er ret sikker på, at Ron Perlman vil blive hårdt savnet.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg synes at den her side fra bogen om filmen viser mit problem ganske godt. I stedet for at gå efter Mignolas koncept med den rå, relativt enkle læderhandske skulle Guillermo absolut gøgle den op med enorme mængder af dims..der bare ikke er rammer tonen, rent designmæssig, ret godt fra tegneserien. Det var symptomatisk for resten også....

Billede

I mine øjne gjorde Guillermo en tegneserie med en unik tone til et stykke mainstream action-film - der - bevares - absolut har sine kvaliteter. De to film var bare ikke ret Migolaske...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af Erling Søby »

Jeg er ikke sikker på, at det ville være muligt at overføre Mignolas design 1:1 til levende billeder, uden det ville komme til at se meget kunstigt ud. Det bedste eksempel jeg kan komme på, hvor man har forsøgt at overføre en ret enkel stil 1:1 til film, er Warren Beattys Dick Tracy-filmatisering, og jeg synes måske nok, at resultatet var mere interessant end vellykket.

Men som sagt - den første film ramte tegneseriens stemning meget godt, synes jeg i hvert fald. Den anden var noget mere ujævn, men havde sine øjeblikke. Jeg er så heller ikke særlig puritansk, hvad alt det angår - er stor fan af del Toro, så jeg kan fint leve med at filmene er mere del Toro end Mignola.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Hvis man er mere fan af Del Toro end Mignola er det klart at de to film dårligt kan blive bedre :) Men når jeg nu har det omvendt så er jeg i hvert fald mere spændt nu end hvis det "bare" havde været en film no 3 fra samme team...

Og ja - Dick Tracy var noget hø. Naturligvis skal man ikke lave en 1:1 filmatisering af en tegneserie - men man kan prøve at identificere hvad der gør tegneserien til en unik og god oplevelse - og så prøve at værne om det. I Del Toros hænder blev en mørk horrorfortælling med et humoristisk twist til en omgang kulørt ramasjang - og kulørt ramasjang har da bestemt sin berettigelse - så skulle Del Toro bare have lavet noget unikt i stedet for at fuke rundt med Hellboy.

Men sommetider har man en mistanke om at kendte mennesker bruger deres kendis-faktor til at hænge ud med folk de synes er fede ;)
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af superboy »

Forventningene blir ikke så store når Ron Perlman ikke er med. Men mulig at jeg kan bli positivt overrasket? Jeg likte de to første filmene, og har sett de flere ganger. Og filmer som Dick Tracy, Ghost Rider 2 (likte nr 1) og Spirit gidder jeg ikke se om igjen. De står og støver i filmhylla.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Nu har jeg ikke lige Ghostrider så tydeligt i erindringen - men både Dick Tracy og Spirit er to gode eksempler på det samme - nemlig at filmene er lavet af en med for meget mening om hvordan tingene skal gøres og for lidt respekt for kildematerialet....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af superboy »

Dan R. Knudsen skrev:Nu har jeg ikke lige Ghostrider så tydeligt i erindringen - men både Dick Tracy og Spirit er to gode eksempler på det samme - nemlig at filmene er lavet af en med for meget mening om hvordan tingene skal gøres og for lidt respekt for kildematerialet....
Nå kan det godt hende at de har respekt for kildematerialet, men de har tolket det på en annen måte enn det vi gjør. Det har ikke laget en film basert på en tegneserie, men de har laget en tegnefilm (tenk Tom og Jerry) med levende mennesker.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Naturligvis er det altid en fortolkning - at lave en film baseret på en tegneserie - men i nævnte tilfælde kan man jo tydeligt se at instruktøren har haft en noget anden idé med serien end skaberen. Med Will Eisner ved roret var Spirit ALDRIG kommet til at se sådan ud. Den filmatisering var da i sjælden grad TOTALT tonedøv over for seriens særlige charme og hele idégrundlag...og den tonedøvhed mener jeg stammer fra en kunstnerisk arrogance der svarer lidt til at ville male overskæg på Mona Lise fordi man er overbevist om at det vil gøre maleriet bedre...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hellboy-film no.3 "Rise of the Blood Quen

Indlæg af D@niel »

missa likein dis maxibig especial da first hellboymovie. missa thinkin isa awesome.
Vedhæftede filer
jwelborn_StarWars_Hellboy.jpg
Besvar