TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Besvar
SMT
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 416
Tilmeldt: 1. apr 2015, 13:22
Geografisk sted: Hvor kragerne vender vest for Holstebro

TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af SMT »

http://www.premiere.fr/Cinema/News-Cine ... -Aventures

Peter Jackson har lidt han lige skal være færdig med før han så begynder på manuskript til nummer 2 af Tintin trilogien.

Jeg må indrømme at også jeg syntes Steven Spielbergs første film var en gang elendig makværk, en sammen blanding af flere historier og en gang bavl fra start til slut.

Men jeg er også kommet til den erkendelse at filmen overhovedet ikke var lavet til en gammel forhærdet Tintinfan som mig, jeg havde min dengang 8 årige søn med i biografen, han var meget imponeret og vi har efterfølgende købt den på DVD (og sådan ender det jo nok også med Jacksons 2èr)

Tintin. (2011) Enhjørningens hemmelighed: En film jeg elsker at hade men en film knægten har set 20 gange.
Søren Maarbjerg Thomsen.


Intet er nogen sinde blevet gjort så systematisk, som ingenting bliver gjort i dag.
Woodrow Wilson.
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Nøhr »

Det glæder jeg mig til - jeg synes nemlig etteren fungerede fint.
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Rudi »

Nøhr skrev:Det glæder jeg mig til - jeg synes nemlig etteren fungerede fint.

Ditto.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Antaeus »

Den skulle komme ud i 2021.

Personlig er jeg ikke særlig glad for 1'eren.
Og så i virkeligheden langt hellere en egentlig spillefilm, hvis de ellers kan finde ud af det.
Der findes jo nærmest ingen ikke-animerede film af euroklassikere der er vellykkede film.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Berti Stravonsky »

0e39fdcfec1c934920eb6fbcdfc2b1c7.jpg
0e39fdcfec1c934920eb6fbcdfc2b1c7.jpg (23.24 KiB) Vist 3315 gange
images.jpg
images.jpg (10.14 KiB) Vist 3315 gange




Så fik jeg genset Tintinfilmen, og det var faktisk ret fedt. Jeg så filmen sammen med Ragna. Hun er seks år gammel og kender lidt til Tintin & Co. og vi havde en herlig lørdag aften med guf og action.

Jeg bemærkede, at hun var faktisk ret hooked på filmen. Grinede og blev forskrækket. Præcis som det skal være.

Jeg bemærkede, at jeg bedre kunne lide filmen her ved gensynet. Jeg nød, at alt ikke bare var som i bøgerne, og så nød jeg at holde øje med alle de små referencer til alle eventyrerne. Altså alle de der ting, som man bare ser første gang, fordi man hele tiden skal følge med i det ret actionmættede set-up. Men anden gang er der mere ro på, tænker jeg, og så fik filmen lidt på den front.

Jeg kunne huske, at jeg var irriteret dengang, at filmen stak af. Men i aftes var det en styrke. Simpelthen at filmen ikke bare fulgte bogen/bøgerne, men lånte lidt hist og pist. Det der før var en hæmsko, blev nu en styrke.

Lyden. Stemningsmusikken. Hele det hurlumhej. Det er godt skruet sammen, men nogle gange kammer det over, og jeg begyndte at bemærke, hvor insisterende musik og effekter blev, og det brød jeg mig ikke helt om.

Selve figurerne var ikke så grumme og grimme, som jeg husker dem. Jo, Terry. Både dengang og ved gennemsynet. Men de øvrige.

Kommer der en 2'er?

Og hvad med jer? Har I set filmen? Har I set filmen mere end én gang? Og har det betydet noget for jeres samlede vurdering?
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg har set den et par gange, og jeg har det som dig . Den er ret charmerende sine steder, men kammer over i Spielberg nonsens. John Williams har lavet musikken, som er fænomenal.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Frank Madsen »

Svend Amstrup Jeppesen skrev: 16. aug 2021, 18:20Jeg har set den et par gange, og jeg har det som dig . Den er ret charmerende sine steder, men kammer over i Spielberg nonsens. John Williams har lavet musikken, som er fænomenal.
Jeg har kun set den i biografen. Slutningen i Bagghar var en forvirret omgang, som det af og til er i Spielbergs actionfilm, men starten og sekvensen om bord på skibet var god.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 17. aug 2021, 00:01Jeg har kun set den i biografen.
Jeg har også kun set den i biografen, til premiereforestillingen i Empire Bio, hvor Jørgen Sonnergaard var blevet hyret til at causere forud for visningen. Han sad som den eneste på første række, midtfor. Carlsens redaktør Jens Trasborg og jeg satte os som de eneste midtfor på anden række, så vi kunne puste ham i nakken (det var jo nogle år efter retssagen). Der udveksledes høflige og formelle hilsener, hvorefter Sonnergaard rejste sig og gav sit sædvanlige foredrag om sine egne fortræffeligheder, sine oversættelser og sin angivelige (men helt uverificerbare) indflydelse på Hergé. Hvilket sådan set var ulovligt, for han havde på det tidspunkt skrevet under på, at han aldrig mere offentligt måtte tale om de emner. Og det vidste han jo, som han stod der lige foran Jens og mig.

En tøddel respekt kunne han måske godt have, for det var efter min mening i bund og grund en fjollet klausul, han havde accepteret (mod at Carlsen købte ham fri af hans ophavsret til oversættelserne).

Selve filmen er da underholdende, selv om den ikke hele vejen igennem oser af Hergé. Lidt ligesom Linda og Valentin-filmen, man kan bare se den i sin egen ret og lade være med minutiøst at sammenligne med forlæggene. Så fejler de ikke noget. Hvis man ellers bryder sig om Spielberg og Besson.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg bryder mig bestemt om Spielberg, selvom outputtet er af svingende kvalitet. Duellen, Jaws, Raiders, Jurassic Park, München, Spionernes bro osv. osv. er mesterstykker! Tintin ender midt i skalaen. Det er tydeligt, at der er passion for og kærlighed til forlægget.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 17. aug 2021, 02:05Selve filmen er da underholdende, selv om den ikke hele vejen igennem oser af Hergé. Lidt ligesom Linda og Valentin-filmen, man kan bare se den i sin egen ret og lade være med minutiøst at sammenligne med forlæggene. Så fejler de ikke noget. Hvis man ellers bryder sig om Spielberg og Besson.
Det fjollede er bare, at slutningen med kran-slåskampen er totalt u-Hergésk og snarere vidner om, at Spielberg har læst Carl Barks-historien "Letter to Santa" som barn. Men trods al den dyre teknik er Spielbergs kran-fight stiv og langtrukken sammenlignet med originalen:

Spielberg:
https://www.youtube.com/watch?v=FuSzkU9-Re0

Carl Barks:
letter07.jpg
letter08.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 17. aug 2021, 15:10Det fjollede er bare, at slutningen med kran-slåskampen er totalt u-Hergésk og snarere vidner om, at Spielberg har læst Carl Barks-historien "Letter to Santa" som barn. Men trods al den dyre teknik er Spielbergs kran-fight stiv og langtrukken sammenlignet med originalen:
Enig i at den er lidt langtrukken, men ellers generer det mig ikke, og hvis koblingen til Barks er rigtig, er det da bare sjovt. Sikken combo: Hergé, Barks og Spielberg.

For mig er den slags bare lidt som et "ekstraordinært eventyr med" ... en alternativ vinkel, en uventet ompakning, som kan være interessant i sig selv eller ej, men da aldrig kan ødelægge originalen.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: TINTIN. Nu kommer 2éren vist.

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 18. aug 2021, 00:41Enig i at den er lidt langtrukken, men ellers generer det mig ikke, og hvis koblingen til Barks er rigtig, er det da bare sjovt. Sikken combo: Hergé, Barks og Spielberg.
Spielberg (og George Lucas) har før lånt fra Barks, f.eks. er flere af detaljerne i åbningssekvensen i "Indiana Jones" løftet fra "Seven cities of Cibola":

https://screenrant.com/indiana-jones-ra ... spiration/

EtQ1qkoWYAAMYss.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar