Om at tegne tegneserier

Publicér dine webcomics i dette forum og lad andre læse med
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Frank Madsen »

Dan R. Knudsen skrev:Det er fordi I ikke ved noget om at tegne tegneserier...


Altså - ja - det er en finfin kontur. Og havde den været på de andre billleder også var det helt topnajs - men som det er nu, hvor den kommer på i det sidste billede, bryder den med resten af udtrykket....syntes jeg.
Netop derfor er det så fedt: Det sidste billede bryder jo også med alt andet, der er gået forud på siden. Nu er hun vågen, taler, tænker... og har en kontur. Meget elegant.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Thomas S »

Frank Madsen skrev: Netop derfor er det så fedt: Det sidste billede bryder jo også med alt andet, der er gået forud på siden. Nu er hun vågen, taler, tænker...
... og billedet har ikke længere ramme, baggrunden er ikke længere "real-baggrund", samt at hovedpersonen fysisk flytter sig fra baggrunden (som hun indtil da har været helt nede i). Der er alt mulig grund til ekstra kontur, der "skærer" figuren fra baggrunden. At Dan ikke kan se det, betyder bare, at han ikke er så smart, som han går og tror. :-)
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Christian Aarestrup »

Dan R. Knudsen skrev:Og havde den været på de andre billleder også var det helt topnajs ....syntes jeg.
Jeg synes det samme som Dan - at den skulle have været på alle bilderne. Og at første post var fe'.

Kan i det hele taget bedst li' ekstremerne, hvad enten det så er selvsikkert at lade den første, rå stregføring stå som slutresultatet eller at sidde og nørkle hver enkelt detalje på plads ad mange gange. Tegnere, som enten er voldsomt ekspressive eller neurotisk perfektionistiske. Midt imellem er røvsygt.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Anna D
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. mar 2011, 16:46
Kontakt:

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Anna D »

Christian Aarestrup skrev: Kan i det hele taget bedst li' ekstremerne, hvad enten det så er selvsikkert at lade den første, rå stregføring stå som slutresultatet eller at sidde og nørkle hver enkelt detalje på plads ad mange gange. Tegnere, som enten er voldsomt ekspressive eller neurotisk perfektionistiske. Midt imellem er røvsygt.
Jeg synes det er en lidt kedelig generalisering at midt imellem er røvsygt - men det er selvfølgelig din mening :)
Nogle af de værker der har gjort mest indtryk på mig har været helt rentegnede og finpudsede men samtidig utroligt minimalistiske og bestemt ikke overdekorerede med detaljer.
Personligt er jeg glad for det minimalistiske og til tider "flade" look :)
Haha, men det er fedt at høre hvad den forbandede konturstreg har sat I gang. (ikke at jeg tænkte videre over den da siden blev skabt)
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Christian Aarestrup »

Mere end noget andet kan jeg godt li' generaliseringer :o
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Jørgen Høgh
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 821
Tilmeldt: 8. jul 2008, 21:46
Geografisk sted: Rens

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Jørgen Høgh »

Har lige først nu været inde at kigge på det, du har lavet nu. Der blev sagt, at du tegner op imod dine (nuværende) begrænsninger. Ja! Og sådan SKAL det være, for ellers kan man ikke udvikle sig som tegner. Du har gang i noget, som jeg virkeligt godt kan lide, så fortsæt med det, og lad os se mere fra din side herinde. Jeg kan godt lide den kraftige kontur på sidste billede. Som nævnt af andre, er der noget anglofilt over din sidste side. Det minder mig om en serie, der vistnok gik i "Femina" i gamle, gamle dage, med en heltinde jeg tror hed "Anita Jones". En meget stilsikker serie, der foregik i modebranchen.
Bliv ved med at tegne "op mod dine (nuværende) begrænsninger". Bliv ved, for du har gang i noget godt.
Brugeravatar
Jørgen Høgh
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 821
Tilmeldt: 8. jul 2008, 21:46
Geografisk sted: Rens

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Jørgen Høgh »

Eller hed den serie, jeg hentyder til "Tiffany Jones"?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg syntes det er synd at du ikke bare har stolet på din rentegning fra de andre rammer - stregen er fin som den er og behøver ikke at blive bøffet op.

Men fuck nu det. Kom hid med noget mere...det vil vi gerne se...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Skide godt, Anna...
Fortæl mig lige hvor lang tid, der er gået imellem du har tegnet de to indlæg - er det første en sketch til præference eller det endelige produkt?
Der er i mine øjne nemlig kvantespring mellem de to eksempler; det første synes jeg om p.g.a. umiddelbarheden og fordi du faktisk (på én eller anden måde) sætter hele sidens præmisser op med en kontradiktiv antitese. Kritikken af tegneseriens mangel på plot, drive og logik som koncept, understreger din tilgang til mediet og din ret til anarkistisk frihed.

Det andet eksempel ser mere "sliked" ud, som de andre nævner. Stilen er ganske rigtig ovre i grøften med en stram visuel fortællestil a lá 60'er instruktionstegninger i VI UNGE eller som Jørgen skriver, de dér engelske foto/mode-serier.

Begge steder gør du brug af en sindssyg masse skraveringer som gir' dynamik - og i den "sliked", gør den "un-sliked" på en fed "sliked" måde...
...og så er hendes hår, hvor man kan tælle hvert hårstrå, også dejlig organisk.

Mere!
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Hej Anna.
Jeg har tidligere med stor fornøjelse besøgt din blog, men nu ser det ud til at man som læser skal inviteres. Kan man komme i betragtning?

VH Svend
Brugeravatar
Jørgen Høgh
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 821
Tilmeldt: 8. jul 2008, 21:46
Geografisk sted: Rens

Re: Om at tegne tegneserier

Indlæg af Jørgen Høgh »

Nej, det var ikke en foto-serie, jeg hentydede til, Jan Erik, men en meget elegant og stilsikker tegnet engelsk serie, der foregik i modeverdenen. Jeg mener, den gik som halvsidesopslag i Femina.
Besvar