Kritik ønskes på billede

Publicér dine webcomics i dette forum og lad andre læse med
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Kritik ønskes på billede

Indlæg af Tor Brandt »

Jeg arbejder lige nu på en tegneserie, som hedder Anaemia, og som noget noir/horror-agtigt noget.

Som en start vil jeg gerne bede om kritik på denne ramme, som jeg ikke helt kan finde ud af. Nogen ideer til hvordan billedet kunne blive bedre, og hvordan synes I i det hele taget, det fungerer?
Vedhæftede filer
billede1.jpg
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Hej Tor. Velkommen ombord!
Umiddelbart er det jo ret stemningsfuldt. Det kan være svært at bedømme seriens stil ud fra en enkelt ramme. Der er dog nogle problemer med perspektivtegningen, både i bygningens vinduer, men også i bilens front og fortovshældningen. Få tjek på forsvindingspunkterne, så bliver den endnu bedre. Ligeledes kunne du arbejde mere med detaljerne på bilen, som jo er i billedets forgrund. Brug gerne fotoreferencer til den slags, det letter arbejdet og får det til at se mere tjekket ud.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Tor Brandt »

Hej Svend.
Tak for det! Og tak for kritikken!

Jeg skal nok poste noget mere senere, men lige nu var det mest hvordan billedet "teknisk" hænger sammen, jeg var interesseret i at høre nogle meninger om.
Jeg kan godt se at perspektivet er galt med bilens front og fortovets hældning i dybden. Men jeg kan faktisk ikke se hvad der er galt med vinduerne?
Jeg skal helt klart lave flere detaljer på bilen, det har du ret i.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Kasper Hviid »

Det eneste kritik jeg kan finde på er at jeg syntes lyden fra bilen er for diskret. Ved normal læsning ville mit blik være hoppet videre til næste ramme før jeg bemærkede lyden.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Lyden havde jeg ganske overset. Ang perspektivet vender jeg lige tilbage efter morgenkaffen.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Du havde ret i, at vinduerne var ok (omend der er en tendens til, at underkanten "vipper opad"), perspektivfejlen ligger mere i dørpartiet. Hvis du vil tegne perspektivisk korrekt, skal alle linjer med samme retning ende i det samme såkaldte forsvindingspunkt. Som du kan se, er der en del retningsvariation i tegningen. Hvis du tjekker perspektivet til højre, vil du også finde en del retningsforvirring.
Vedhæftede filer
perspektiv.jpg
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg ved ikke om du orker at høre på mere, men nu gør jeg lige indvendingen færdig.
1) Da lodret er lodret på din tegning, må horisonten være vandret (de grønne linjer). Du KUNNE have tiltet billedet, men det er ikke tilfældet.
2) De to forsvindingspunkter skal derfor ligge på horisontlinjen (de KUNNE ligge i de to cirkler).
3) Det blå forsvindingspunkt antyder, at billedet er tiltet, men det kunne det jo ikke være, jf. 1)
4) De røde perspektiv er diskuteret ovenfor.

Jeg kan godt lide billedets komposition - der er en god atmosfæreformidling i det. Den vil blive endnu bedre, hvis du får styr på de her tekniske ting ;-)
Vedhæftede filer
perspektiv.jpg
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Tor Brandt »

Kasper: Tak for bemærkningen, jeg vil prøve at lave lyden mere tydelig!

Svend: Mange tak for den grundige gennemgang!
Det er lidt sjovt at forsvindingspunkterne er blevet sådan noget rod, for jeg har faktisk fra starten sørget for at have det samme forsvindingspunkt. Jeg må jo helt klart have været upræcis på et et eller andet tidspunkt.

Ang. om billedet er tiltet eller ej - mener du da, at hvis bilen har forsvindingspunkter i bredden (dvs. modsat at alle dens linier går parallelt med rammens under- og overkant), så skal husets venstre side også være tiltet mod højre? Jeg havde nemlig oprindeligt ladet bilens "bredde-streger" gå parallelt med kanterne, men syntes det så mere naturligt ud, hvis den fik lidt perspektiv i bredden. Jeg tænkte derimod at huset var så stort, at det ville se overdrevet ud, hvis det også kom til at hælde til højre... Men måske der er noget i perspektivet, jeg endnu ikke har gennemskuet?

Tak for rosen mht. kompositionen. Det er nemlig en åbningsramme for historien, så jeg vil gerne have, at billedet har en meget effektiv fortælling. Jeg tænker selv, at det er effektivt at husets streger peget ned mod bilen, og at gadelampen gør det samme - er der evt. nogen, der har ideer til små forbedringer, som kunne gøre det endnu bedre?
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Med tiltning mener jeg simpelthen, at "kameraet" holdes skævt. I så fald bliver horisont og lodakse begge skæve men er stadig indbyrdes vinkelrette.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Tor Brandt »

Ja okay, så der er ikke som sådan noget galt med, at bilens bredde-linjer har forsvindingspunkter (modsat at gå parallelt med rammens over- og underkant), mens husets venstre side går parallelt med rammens venstre side?
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Hvis bilen er parkeret parallelt med huset skal du følge de samme to forsvindingspunkter.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg ved ikke om jeg forklarer mig tydeligt nok - det er lettere at tegne sig ud af det.
Her har jeg forsøgt at gengive din tegning perspektivisk korrekt:
perspektivigen1.jpg
Og her et eksempel på tiltet perspektiv:
perspektivtilt.jpg
Trappen er iøvrigt også gal - det glemte jeg at få rettet. Doh...
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Tor Brandt »

Tak for det!

Jeg kan vist se det hele nu - jeg sidder og er i gang med at tegne perspektivet op grundigt forfra. Så må vi se om jeg kan gøre det bedre denne gang.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Velbekomme. Bare sig til, når jeg skal klappe i. Husk at trappen bliver bredere og bredere nedefter.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Kritik ønskes på billede

Indlæg af Tor Brandt »

Du mener at den lodrette streg på hvert trin skal rykke en tand til højre for hvert trin nedad i stedet for til venstre, ikke?
Besvar