Anaemia

Publicér dine webcomics i dette forum og lad andre læse med
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Anaemia

Indlæg af Tor Brandt »

Her i tråden vil jeg løbende poste (semi-)færdige sider fra historien Anaemia, som jeg tegner på for tiden. Manuskriptet er på 28 sider, men jeg kan ikke afvise fuldstændigt, at der vil forekomme ændringer senere.
Jeg vil gerne høre kritik af siderne, så jeg kan rette eventuelle fejl og forbedre kommunikationen i tegneserien.

Umiddelbart er historien tænkt som at skulle kunne fungere som den fremstår her, altså som sort/hvide stregtegninger. Muligvis vil jeg senere prøve at farvelægge den.

Jeg har endnu ikke lagt mig fast på fonten, og vil muligvis håndtekste den til sidst, så prøv at abstrahere fra dette. Det gælder også titlen på side 3.

Jeg glæder mig til at høre jeres meninger.
Vedhæftede filer
Side 1
Side 1
Side 2
Side 2
Side 3
Side 3
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Anaemia

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Tager jeg fejl - eller HAR du allerede givet den tur over knæet ifht den version jeg så?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Anaemia

Indlæg af Tor Brandt »

Dan: Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår hvad du mener...
Men hvis det er noget i retningen af, om jeg har revideret disse tre sider siden du så dem, så ja i høj grad!

Side 1 er stort set identisk med den, du så, bare bedre tegnet.
Side 2 har bibeholdt meget, men er klart bedre tegnet, og den sidste ramme (bilen) er helt og aldeles anderledes end originalen.
Side 3 er i høj grad ændret.

Jeg håber du synes ændringerne er til det bedre?
Og hvad er din overordnede mening om siderne som de ser ud nu?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Anaemia

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg mente det nok - det ville bare virke så åndsvagt at sidde og sige at NU så det meget bedre ud - og du så ikke havde ændret noget ;)

Jo - en KLAR forbedring på alle fronter...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Anaemia

Indlæg af Kasper Hviid »

Det virker utroligt godt med kombinationen af tynde konturstreger og enkelte sorte flader. Aubrey Beardsley havde vist gang i lidt af det samme. Det vil nærmest være lidt synd at farvelægge.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Anaemia

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Ja, det ser godt ud. Det eneste jeg selv ville gøre anderledes er "fortællerstemmen", der konsekvent forklarer læseren, hvad man ser. Jeg hylder selv "Show, don't tell" princippet, og langt hen ad vejen er din fortæller overflødig. Du kan jo sætte navneskilt på døren, hvis det er vigtigt at vi kender navnet på figuren, et lille badge på viceværten + et firmalogo på bilen osv., osv.
Brugeravatar
mmaegaard
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18. maj 2012, 22:11
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Anaemia

Indlæg af mmaegaard »

Mht. "fortællerstemmen" er spørgsmålet, hvad det er for en historie. Jeg ved ikke, om Svend er bange for at det bliver en slags dobbelt-specifik Blake&Mortimer-historie, hvor tekst og billede fortæller det samme. Jeg synes, fortællerstemmen giver en tydelig genre-stemning af poetisk socialrealisme ...måske med et drys af Paul Auster senere?
Med mindre zombieapokalypsen bryder ud, eller at der er nogen, der producerer soylent green, kan du jo bare lade tegneserien være tekst-specifik, og så lade tegningerne fokusere på andre detaljer som viceværtens moustache, en tåre, en flue, spildt kaffe, skævere vinkler osv.
Skal der derimod være mere noir/horror, er en alt for tilstedeværende og alvidende fortæller måske ikke den bedste vej at gå.
"You can't spray Cheese Whiz™ on the body of Christ!!"
http://www.mmaegaard.dk
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Anaemia

Indlæg af Tor Brandt »

Dan: Ja, den ville være grim at have siddende på sig :wink:
Men fedt at du synes det er bedre!

Kasper: Tak! Du har måske ret i at det er bedst at holde farverne væk. Det må vise sig...

Svend: Tak! Du har ret i at fortælleren er problematisk. Den har vi også spekuleret lidt over. Sagen er den, at historien oprindeligt er skrevet som novelle, så vi har allerede hugget en kæmpe del væk. Men den kan helt sikkert stadig strammes op, og det kan ganske rigtigt også sagtens være, at fortælleren helt kan undværes for størstedelen, hvis billederne bliver lidt mere præcise - eller måske også bare med billederne som de er nu. Det må vi tænke videre over.

Mmaegaard: På en måde har jeg måske også selv et problem med den meget specifikke fortæller, men på en anden måde synes jeg også det er en meget sjov reference til den stil, som mange tidlige tegneserier har, hvor det nærmest kan minde om en billedbog snarere end en decideret tegneserie. Men stilen skal helt klart være gennemført for at det fungerer.
Selve historien er mest horror/noir, men det bliver aldrig vild action. Jeg må prøve at arbejde med det.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Anaemia

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Alternativt skal du bevidst læne dig op ad Blake og Mortimer-stilen og føre den helt igennem med detaljerede beskrivelser om alting. Det giver en betydelig ændring af læsetempoet, skal man lige have for øje.
Og måske skulle I fortælle i nutid!

Hold op, hvor er vi fuld af gode ideer, hva'? :wink:
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Anaemia

Indlæg af Tor Brandt »

Jamen det er fantastisk, jeg suger det til mig :wink:

Jeg fik også den ide, at det egentlig ville være helt oplagt at gøre hovedpersonen til fortæller i stedet for 3. personen som det er nu. Det vil også følge noir-stilen godt.
Tor Brandt
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 62
Tilmeldt: 8. feb 2013, 13:37
Geografisk sted: Randers

Re: Anaemia

Indlæg af Tor Brandt »

Jeg har nu forsøgt med en ændring af fortælleren. Jeg synes selv det fungerer meget bedre sådan. Hvad mener I?

Som I kan se, har jeg helt undladt fortælleren på side 1 og 2, for billederne taler i bund og grund for sig selv. Og selvom læseren selvfølgelig ikke får ligeså konkrete oplysninger som før, så virker det måske egentlig stærkere, at droppe ordene her.

På side 3 og 4 har jeg så gjort hovedpersonen til fortæller i stedet, hvilket jeg også selv synes er en klar forbedring.
Side 4 mangler naturligvis det sidste panel endnu, men jeg medtog den alligevel for at give en bedre fornemmelse af flowet.

Jeg glæder mig til at høre jeres meninger!
Vedhæftede filer
Side 1
Side 1
Side 2
Side 2
Side 3
Side 3
Side 4
Side 4
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Anaemia

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Meget bedre på alle fronter!
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Anaemia

Indlæg af Kasper Hviid »

Underligt nok kunne jeg egentlig bedst lide den originale version.
Jeg har svært ved at 'læse' en side med kun illustrationer, så jeg er lidt lost på de første sider.
Jeg syntes 1ste person rammer er lidt slidt, det har været skamredet siden Millers Batman, men det kan gøre fortællingen mere personlig, hvorimod 3die person nok er bedre til mere distanceret, gotisk horror. Jeg foretrækker personligt 3die person, syntes 1ste person er lidt for anmassende. Men om fortælleren skal være 1ste person eller 3die person af historien. Du ved selv bedst.
Brugeravatar
mmaegaard
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18. maj 2012, 22:11
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

Re: Anaemia

Indlæg af mmaegaard »

Noget rigtig slidt og klassisk var, hvis du lod ham snakke i første person som parallel tale ind over billederne på de to første sider. For lige at præsentere historien. Det behøver ikke være meget, bare så vi ved i hvilket univers, vi befinder os, og hvem, der er hovedpersonen.
"You can't spray Cheese Whiz™ on the body of Christ!!"
http://www.mmaegaard.dk
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Anaemia

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg synes det er klart bedre.
Besvar