Nordenfjords.nu

Publicér dine webcomics i dette forum og lad andre læse med
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Hendes farver er superfede - men fx ligner alle hendes personer hinanden - jeg er sådan set også ligeglad med hvordan hun er kommet frem til resultatet - den slags er bare trælst...og det er netop den slags der sker når man tracer og så ellers kører en underspillet streg - så ligner de fleste mennesker hinanden....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Kim Larsen »

Dan R. Knudsen skrev:men fx ligner alle hendes personer hinanden
Mnahh... det er jeg nu ikke særlig enig i. Næsten tværtimod. I det de er bygget på rigtige mennesker kommer deres individuelle kropsbygning/ -holdning jo også frem - noget man ikke ser så ofte i ikke-tracet ting. :wink:

Men under alle omstændigheder, så er det med at "alle figurerne ligner hinanden" jo et problem der er relevant i størstedelen af tegneserier, hvor der bruges en forholdsvist forsimplet karakterer. Alle (uden undtagelse, næsten) manga-figurer er jo kun genkendelige pga deres hår. Og det er såmænd ikke specielt anderledes i f.eks. euroklassikerne...
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Christian Aarestrup »

Man ser ofte genbrug af en enkelt eller par indlærte kroppe i ikke-traced. Men traced bli'r nu også nemt ret ens, fordi udøveren holder sig til oplægget uden at overdrive forskelle. I nordenfjords er det ikke noget problem, da de tre figurer er så markant forskellige. Men tracing er ikke lige så godt som pushing til at fremhæve distinkte karaktertræk.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Thomas S »

Problemerne opstår vel ved alle teknikker, når man kan se tegnerens uformåenhed. Nordenfjords oser af tracing, men det er intet problem, fordi det virker hele vejen igennem. Rutu Modan har flere steder hvor perspektivet ikke understøttes af den simple tracing og så fejler det (er et par hundrede km fra min udgave, så kan ikke luge underbygge med eksempel).
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Thomas S »

Så finder man bare noget på nettet. Dog ikke fra Wounds men det er lige meget. Tjek mændenes højrearme på siderne her http://www.pastemagazine.com/articles/2 ... modan.html

De bevæger sig flere steder fra gigantoarme til smålemmer. Værst er det for manden i sort trøje nederst - han er først thalidomidbarn og så vokser hans hånd til Andre the Giant-størrelse i næste billede.

Er der noget mærkeligt i at størrelsen på armene vokser? Nej, for de har bevæget sig fra baggrunden til forgrunden af billedet. Men Modan rammer dels ikke der hvor proportioner sidder lige i skabet (hans arme ser små ud på billedet, hvor han står i dørkarmen, selv når man aktivt sidder og tager højde for perspektivet), dels er tegningerne blottet for små skygger og linjer, der hjælper en til at forstå, hvordan lemmerne vender.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Nemlig Thomas...

Et andet eksempel er herren i den allerførste rude...hans venstrearm ser fuldstændigt sær ud - af den enkle grund at Modan har tracet helt uden at skelne til hvad det EGENTligt er der foregår - så den perspektiviske forkortelse bare ender med en underlig gang rodsammen...

Det er derfor at tracing kan være et problem. Ofte skal man som tegner ikke tegne virkeligheden som den ser ud - men sådan som læseren forventer at den ser ud...ellers ser virkeligheden ikke virkelig ud - som netop på det her eksempel....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Kim Larsen »

Jeg synes der er en form for dobbeltmoral i jeres argumenter. På den ene side sige I at det er et problem at Rutu Modan tracer, fordi hun slavisk og med for stor hensyn til referrencematerialet bare tracer det der nu tilfældigvis er på billedet, og derved får "virkeligheden" frem (som vi læsere åbenbart ikke vil se) - men samtidigt får hun på puklen for at forsimple tegningen (ikke lave nok skygger og streger) og laver sit eget kunstneriske udtryk, så I åbenbart ikke kan "forstå en arm."

Damned if you do, damned if you dont...
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Kim Larsen »

Dan R. Knudsen skrev:Nemlig Thomas...
Vrøvl. :lol:
Dan R. Knudsen skrev:Ofte skal man som tegner ikke tegne virkeligheden som den ser ud - men sådan som læseren forventer at den ser ud...ellers ser virkeligheden ikke virkelig ud - som netop på det her eksempel....
Det er så dét der gør, at tegneserieanatomi altid ser ene ud. Kropsholdninger, gestikulation, mimik osv er de samme om det er den ene eller anden tegneserie man læser. Tegnerne finder én måde at lave tingene på, og så masseproduceres det gang på gang. Og det bliver sååå drønkedeligt!!! Og hvis der endelig ér nogen form for variation, så er det helt ude i ekstremerne.

Noget af det jeg synes der ér så facinerende ved tracer-tegneserier, er at det rent faktisk ligner virkeligheden (klart nok), med alle de tusindvis af forskellige små nuancer den har.
Eller: tracer-tegneserier er nuancerede, ikke-tracer-tegneserier er skabeloner. :wink:
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Christian Aarestrup »

Jeg har ikke læst Exit Wounds eller noget andet af Modan, og det kan da godt være, at man glemmer det undervejs, men umiddelbart får jeg det altså lidt øv af de der sider, Thomas henviser til. Jeg kan godt se effekten, også en vis charme, men der er lige lovlig mange ting, der ser forkerte eller bare mærkelige ud, og det må de da også gerne, men på en måde, som det ikke virker til, at tegneren har helt kontrol over. En del af det, du kalder "små nuancer", Kim, ville jeg nok kalde "streger, tegneren har sat uden helt at vide hvorfor". (Og der er altså ikke særlig mange af de der sorte streger ude i virkeligheden.)

Jeg er helt enig i, at det er resultatet, slutproduktet, der tæller. Og tracing er helt fint (med mindre det selvfølgelig omfatter tyveri) som et middel, en måde at opnå noget bestemt i slutproduktet, men omvendt heller ikke nogen undskyldning for noget, der ikke virker i slutproduktet.

Jeg er også helt enig i, at mange tegneserier, både mainstream og mere kunstneriske, benytter sig af nogle skabelonformer, der nemt og især for figurernes vedkommende (ikke så slemt at ha' en hurtig skabelon for "mobiltelefon") slår over i dovenskab og kedsommelighed. Men - påstand - man opnår ikke per automatik det modsatte bare ved at trace. Nuancerne, mangfoldighed, er noget, der nødvendigvis skal opfattes af udøveren for (måske) at kunne videreformidles til mig. Det er der ikke nogen teknik eller metode, der kan erstatte, eller få til at ske af sig selv.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Christian Aarestrup »

Dan R. Knudsen skrev:Ofte skal man som tegner ikke tegne virkeligheden som den ser ud - men sådan som læseren forventer at den ser ud...ellers ser virkeligheden ikke virkelig ud - som netop på det her eksempel....
Jeg forstår godt, hvad du mener, Dan, men må alligevel protestere (lidt) mod det der kundeperspektiv, der også ligger i "som læseren forventer ..." Det kan man vælge at gøre, når det bedst tjener formålet, afstedkommer den ønskede effekt, men man kan da lige så vel lade være. Problemet opstår, hvis noget ser "forkert" ud, fordi tegneren ikke kan finde ud af at få det til at se rigtigt ud.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Thomas S »

Kim Lyng Larsen skrev:Jeg synes der er en form for dobbeltmoral i jeres argumenter. På den ene side sige I at det er et problem at Rutu Modan tracer, fordi hun slavisk og med for stor hensyn til referrencematerialet bare tracer det der nu tilfældigvis er på billedet, og derved får "virkeligheden" frem (som vi læsere åbenbart ikke vil se) - men samtidigt får hun på puklen for at forsimple tegningen (ikke lave nok skygger og streger) og laver sit eget kunstneriske udtryk, så I åbenbart ikke kan "forstå en arm."

Damned if you do, damned if you dont...
Nej, problemet består i, at Rutu Modan ikke har sans for, hvornår fx 'knækket' i albuen skal traces og hvornår konturen af armen er nok, så nogle gange bliver der valgt forkert, og så ser armen forkert ud. Du er derimod tydeligvis langt bedre til at foretage det valg, sikkert fordi du mestrer evnen til selv at opbygge en arm af streger. Det gør ikke den enes tracing mere slavisk en den anden - også når man tracer foretager man et valg om hvor mange streger ens tegning skal bestå af.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Christian Aarestrup skrev:
Dan R. Knudsen skrev:Ofte skal man som tegner ikke tegne virkeligheden som den ser ud - men sådan som læseren forventer at den ser ud...ellers ser virkeligheden ikke virkelig ud - som netop på det her eksempel....
Jeg forstår godt, hvad du mener, Dan, men må alligevel protestere (lidt) mod det der kundeperspektiv, der også ligger i "som læseren forventer ..." Det kan man vælge at gøre, når det bedst tjener formålet, afstedkommer den ønskede effekt, men man kan da lige så vel lade være. Problemet opstår, hvis noget ser "forkert" ud, fordi tegneren ikke kan finde ud af at få det til at se rigtigt ud.
Du misforstår mig - eller også formulerede jeg mig dårligt. Det er ikke sådan en "giv folk en mellemblød, mellemgrå vare for så gør det ikke ondt nogen steder"-betragtning...det betød bare, at fordi man tracer slavisk, betyder det ikke nødvendigvis at tegningen umiddelbart kan aflæses som det det er tegneres intention at den skal forestille...

Netop den omtalte hånd af Modan ser så deform ud at jeg som læser lige stopper op og spekulerer over om det har en betydning...og det er jo tydeligvis ikke hensigten i og med at hånden jo senere viser sig åbenbart at være normal...
Og det er PRÆCIS dér at tracing bliver et problem. Når tegneren mister kontrollen over det billederne fortæller...
Som vist også er præcis det du og Thomas S siger....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Kim Larsen »

Dan R. Knudsen skrev:Og det er PRÆCIS dér at tracing bliver et problem. Når tegneren mister kontrollen over det billederne fortæller...
Er det ikke mere et generelt håndværksproblem? Det er jo altså ikke kun tracere der laver en uheldig løsning på en hånd her og der...
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Personligt tracer jeg for ikke at skulle bruge tid på proportioner og perspektiv og den slags - netop for at kunne bruge mere tid på stregarbejdet...

For mig giver det ikke særlig megen mening at trace OG lave dårligt tegnehåndværk...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nordenfjords.nu

Indlæg af Christian Aarestrup »

Dan R. Knudsen skrev:Du misforstår mig - eller også formulerede jeg mig dårligt. Det er ikke sådan en "giv folk en mellemblød, mellemgrå vare for så gør det ikke ondt nogen steder"-betragtning...det betød bare, at fordi man tracer slavisk, betyder det ikke nødvendigvis at tegningen umiddelbart kan aflæses som det det er tegneres intention at den skal forestille...
Det formulerede det såmænd fint no, og som skrevet forstod jeg det også godt. Men jeg synes også, det er bedre at tale om tegnerens intention end læserens forventning - selv om førstnævnte selvfølgelig er underlagt nogle begrænsninger i form af, hvordan vi læsere almindeligvis ser og opfatter tingene.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Besvar