Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Publicér dine webcomics i dette forum og lad andre læse med
Besvar
Brugeravatar
Henkogt Hverdag
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. sep 2014, 16:43
Kontakt:

Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Henkogt Hverdag »

- Alligevel er jeg lidt nysgerrig efter at høre, hvad I herinde syntes om min tegne-blog/webcomic.
Min målgruppe er primært mødre, der ikke nødvendigvis tegner selv - men det kunne da være sjovt at få nogle andre øjne på.
http://henkogthverdag.dk
- Og hvis det bliver for blog-agtigt, forsøger jeg mig her med den mere 'rene' tegneserie:
http://henkogthverdag.dk/mandagsstreger-2/
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Christian Aarestrup »

Personligt tror jeg, at alle kan blive gode til at tegne. Det er ikke en medfødt kunnen. Alle børn tegner omtrent lige grimt, men nogle få af dem synes, det er så sjovt (eller også har de bare ikke nogen venner), at de bli'r ved.

Men det er måske også mindre vigtigt i forbindelse med blogs og webcomics, der jo har deres berettigelse i indholdet og primært indhold af slagsen "han/hun beskriver også min hverdag, sætter ord på mine oplevelser og følelser". Jeg forstår, hvad der sker på dine tegninger, hvilket humør personerne er i, hvad pointen. Og det kan være et problem med andre, måske teknisk dygtigere tegnere.

En ting, jeg dog tænkte flere gange undervejs, var, om læseretningen ikke med fordel kunne være enten spejlvendt eller taleboblerne justeret lidt. Fx læser jeg manden i sengens replik før begge kvinden ved siden af dens, fordi hans taleboble er længst til venstre. Selv om hendes første ditto er højere oppe, er det ikke højt nok til at få mig til at starte med den. Tilsvarende med andre tegninger i forhold til, hvilke elementer du gerne vil ha' læseren til at bemærke først for at opnå størst effekt.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Det er da i min optik LANGT vigtigere at det man laver er sjovt end at det er "pænt"...og at man får det gjort.

Jeg syntes dine alm. blogindlæg hvor du reflekterer over din hverdag er sjovere end de ting der er mere vits-agtige. Ting bliver simpelthen sjovere hvis de har en ægte klangbund.

Og man kan sige at jo sjovere man er jo mindre betyder det om man kan tegne (Var der nogen der sagde Maren Uthaug?)

Så altså - ja - det er ikke verdens kønneste tegninger - men de fungerer fint som bærer af de budskaber du har og det er det vigtigste. Og hvis du har lyst kan du jo bare prøve at rykke dig et lille stykke hver gang - fokuser på ét område - fx figurenes silhouetter - prøv at arbejde med at gøre dem knap så udflydende fx. Og når du så syntes at det er blevet lidt bedre kan du begynde at arbejde lidt andre dele - så man i løbet af nogle år stille og roligt forbedre sig. Ser du en anden blogger der tegner - stinestregen.dk - så prøv at sammenligne hendes tidligste tegninger med de nuværende - så kan man tydeligt se hvor meget hu har udviklet sig i årenes løb...

Eller også så vær fint tilfreds med som det er. Én mindre pæn tegning man får færdig og ud er mere værd end 100 flotte tegninger man aldrig får tegnet...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Henkogt Hverdag
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. sep 2014, 16:43
Kontakt:

Re: Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Henkogt Hverdag »

Mange tak for jeres svar.
He he, det var nok ikke en helt velvalgt overskrift - for jeg har nu fundet fred med, at jeg aldrig bliver en dygtig tegner - Egentlig syntes jeg at 'de grimme streger' passer meget godt til min blog :)
Dog arbejder jeg lidt med det uden om - syntes godt det kan være vigtigt at perspektivet i tegningerne f.eks. er rigtigt ... hvilket jeg nu heller ikke altid er god til.
Jeg må indrømme at jeg nok mest prøver at arbejde med handlingen.

- Og så vil jeg helt sikkert også begynde at tænke mere over taleboblernes placering! Det er jo ofte ret vigtigt hvilken der læses først!
Så mange tak for det gode råd Christian.

Men det er jo en udvikling, som du skriver Dan - og ja, der er en tydelig forskel på Stinestregens tidlige og nuværende tegninger.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Faktisk er det Christian skriver RIGTIGT vigtigt...meget vigtigere end pæne streger. Nemlig at man ikke er i tvivl om hvad det er der bliver fortalt. Jeg kan anbefale Scott McClouds bøger der kommer rigtigt godt rundt om det at få tegneserien til at fungere som kommunikation. Ikke så meget han "Understanding Comics" - men hans Making Comics: Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels (2006, ISBN 0-06-078094-0)
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Henkogt Hverdag
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. sep 2014, 16:43
Kontakt:

Re: Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Henkogt Hverdag »

Fedt! Tak, dem vil jeg læse :)
Jeg er allerede glad for at have meldt mig ind her - med alle de gode indput I giver.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Det er det vi er her for ;)
Vedhæftede filer
SEVM.png
SEVM.png (8.1 KiB) Vist 6278 gange
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 5393
Tilmeldt: 4. apr 2005, 20:30
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Christian Aarestrup »

Jeg ved, hvordan det er at slås med tegningerne og perspektivet og at få taleboblerne til at være der og eventuelt hægtet sammen, så meget at man netop kommer til at glemme det vigtigste, hvordan afkodes det enkelte billede, sammenhængen, af en læser. Og når man først har siddet og bakset med noget i længere tid, er det umuligt at se det med "nye" øjne, dvs. som det ses for første gang.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Jeg lærer nok aldrig at tegne pænt

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Hov - jeg glemte da helt Peter Madsen og Capazzones "Tegn og Fortæl" - den kan måske være overvældende detaljeret - men man kan jo nøjes med at fordybe sig i de fortælletekniske afsnit i første omgang...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Besvar