Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Thomas S skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Og for at det ikke bliver en ren Splint-tråd, er der guf for Thorgal-fans. Er på gaden nu.

Billede

http://www.cobolt.dk/COBOLT.html
Hvor mange penge skal du ha' for at fjerne den fryyyyygtelige kontur på bogstaverne fremover?
Okay - hvis der ikke er større problemer i verden, går det nok alt sammen :D

Jeg går ud fra, du mener den sorte kontur omkring de hvide bogstaver i "Kriss af Valnor". Konturen stammer fra bind 1, hvor teksten ikke kunne stå uden. Valget var derfor, om der skulle være homogenitet mellem de to bind eller ej. Og det blev der så. I øvrigt har jeg lidt svært ved at se, hvori det gyselige består?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

john difool skrev:Hvad er problemet med Le journal d'un ingénu, hvis man må spørge?

Kender den ikke, så jeg spørger af ren nysgerrighed.
"Problemet" er ikke, at det ikke er et fremragende album. Problemet er, at det ser ret forskelligt ud fra de fleste gængse Splint-ting. Det har måske ikke den store betydning for nærværende forums trofaste Splint-klub, men der er jo altså andre derude, som også gerne skulle have lyst til at anskaffe det, for at det giver mening.

Der er næppe tvivl om, at det kommer på et tidspunkt. For Cobolt har det handlet om at forsøge at løbe Splint i gang igen, og så forekom Le journal dun ingénu bare ikke at være det oplagte at starte med.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Thomas S »

Carsten Søndergaard skrev: Jeg går ud fra, du mener den sorte kontur omkring de hvide bogstaver i "Kriss af Valnor". Konturen stammer fra bind 1, hvor teksten ikke kunne stå uden. Valget var derfor, om der skulle være homogenitet mellem de to bind eller ej. Og det blev der så. I øvrigt har jeg lidt svært ved at se, hvori det gyselige består?

Den skaber et fremmedelement på siden, som ødelægger resten illustrationen. Hele forsiden består jo af 'håndlavede' elementer, dvs. en malet/tegnet forside med en top, der efterligner træsnittede ornamenteringer. Bogstaverne Thorgals verden er vist ikke håndtegnede, men farveholdningen får dem til at passe fint ind. InDesign-konturen gør til gengæld det stik modsatte, den får bogstaverne til at skære hul i forsiden. Principielt kunne man sige det samme om Cobolt-logoet i bunden, men det er netop respektfuldt bokset nde, mens Kriss af Valnor-bogstaverne layoutmæssigt forholder sig til de øvrige elementer, og dermed agerer med dem, selv om det altså alt for tydeligt er ud af en anden verden. Resultatet er lige så flot, som hvis du satte blåt gummi på hjørnerne af et egetræsplankebord.
john difool
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 81
Tilmeldt: 12. feb 2011, 23:43

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af john difool »

Carsten Søndergaard skrev:
john difool skrev:Hvad er problemet med Le journal d'un ingénu, hvis man må spørge?

Kender den ikke, så jeg spørger af ren nysgerrighed.
"Problemet" er ikke, at det ikke er et fremragende album. Problemet er, at det ser ret forskelligt ud fra de fleste gængse Splint-ting. Det har måske ikke den store betydning for nærværende forums trofaste Splint-klub, men der er jo altså andre derude, som også gerne skulle have lyst til at anskaffe det, for at det giver mening.

Der er næppe tvivl om, at det kommer på et tidspunkt. For Cobolt har det handlet om at forsøge at løbe Splint i gang igen, og så forekom Le journal dun ingénu bare ikke at være det oplagte at starte med.
Ok det kan jeg godt følge men nu har vi fået Panik på Atlanterhavet... så kan der måske også blive plads til Le journal d'un ingénu :)

Er ikke selv fast køber af Splint og Co men lige netop Le journal d'un ingénu synes jeg ser meget spændende nu. Af de ekstraordinært eventyr har jeg endnu kun købt Operation Flagermus.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Thomas S skrev:
Carsten Søndergaard skrev: Jeg går ud fra, du mener den sorte kontur omkring de hvide bogstaver i "Kriss af Valnor". Konturen stammer fra bind 1, hvor teksten ikke kunne stå uden. Valget var derfor, om der skulle være homogenitet mellem de to bind eller ej. Og det blev der så. I øvrigt har jeg lidt svært ved at se, hvori det gyselige består?

Den skaber et fremmedelement på siden, som ødelægger resten illustrationen. Hele forsiden består jo af 'håndlavede' elementer, dvs. en malet/tegnet forside med en top, der efterligner træsnittede ornamenteringer. Bogstaverne Thorgals verden er vist ikke håndtegnede, men farveholdningen får dem til at passe fint ind. InDesign-konturen gør til gengæld det stik modsatte, den får bogstaverne til at skære hul i forsiden. Principielt kunne man sige det samme om Cobolt-logoet i bunden, men det er netop respektfuldt bokset nde, mens Kriss af Valnor-bogstaverne layoutmæssigt forholder sig til de øvrige elementer, og dermed agerer med dem, selv om det altså alt for tydeligt er ud af en anden verden. Resultatet er lige så flot, som hvis du satte blåt gummi på hjørnerne af et egetræsplankebord.
Tak for analysen, den værdsættes! Efter min opfattelse er der alt for lidt fokus på, hvordan mange udgivelser tager sig ud rent designmæssigt og hvad angår for eksempel brug af skrifter i boblerne, placering af tekster og lydord osv. Så jeg er altid lydhør over for kritik af den slags.

Overordnet set er jeg ikke helt uenig med dig i det her tilfælde. Men der er to væsentlige grunde til, at jeg har valgt løsningen med den kraftigt fremtrædende hvide titel, oven i købet med kontur - der som sagt ikke var strengt nødvendig på bind 2, men var det på bind 1.

For det første er der rasende mange elementer, der skal med: "Thorgals", "Verden", "Kriss av Valnor", "Anden del", "Valkyriernes dom", "De Vita" og "Sente" - og dertil alle de bånd og gesvejsninger og skygger, der ligger under teksterne, foruden de traditionelle udskårne hoveder i hver side. Det fordeler sig alt sammen lettere og mere naturligt på fransk, fordi "Thorgals Verden" er "Les Monde de Thorgal" . På fransk kan "Les Mondes de" stå pænt oven over den sædvanlige Thorgal-logo, ligesom der ikke er mokket et S ind i logoen. "Verden" kan ikke på dansk på samme måde stå pænt under logoen, først og fremmest fordi ordet er for kort. Derfor kan "Kriss af Valnor" heller ikke stå i det sorte bånd, som den gør på fransk. En løsning, hvor nogle af teksterne står ved siden af hinanden forekom derfor nødvendigt, og derfor kunne alt ikke stå i sort. Og altså heller ikke i hvid uden kontur på bind 1, hvor baggrunden var lysere.

For det andet er det samlede udtryk på fransk mest af alt, at det her blot et endnu et Thorgal-album. "Les Mondes de" og "Kriss de Valnor" er langt mindre iøjnefaldende på fransk end på dansk. Det kan lade sig gøre, fordi Thorgal er et så stort varemærke i Frankrig og Belgien, at det ingen betydning har - læserne sluger det hele. Min vurdering var så, at det ikke var helt nok i Danmark, og at det var nødvendigt at fokusere tydeligt på, at det her er en afledt serie, og at Kriss af Valnor - som er en populær og spændende figur i serien - var i fokus. Min vurdering behøver selvfølgelig ikke at være rigtig.

Valkyriernes dom er lige nu et af de mest solgte album i Frankrig, hos nogle boghandlerkæder det allermest solgte. Og for dem her i forummet, der gerne vil have publikums- og læserpriser, har Thorgal 33: Sabelskibet, der udkom i november, netop vundet det franske dagblad Le Parisiens årlige læserafstemning om årets tegneseriealbum 2011. Så stærk er serien dernede.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man kan se flere sjove ting og rekorder på Giulio De Vitas svimlende hjemmeside:
http://giuliodevita.blogspot.com/view/mosaic

Blandt andet også den danske og den polske udgave - den polske er næsten identisk med den franske.

Billede
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Carsten, når den har vundet en så fornem pris så skulle man sætte et fint mærke (måske integreret) på albumet, lige som man gør med vin eller fx brætspil. Sådan en pris er for mig langt mere værd end fx Ping prisen.
Det får i hvert fald undertegnede til at købe eller overveje vinen eller brætspilet, hvis den har fået en pris. På den måde gør albumet opmærksom på sig selv og flytter måske lige det sidste hos folk der overvejer albumet (hvis klistermærke skal det dog kunne fjernes).

Nu er det selvfølgelig for sent på selve albumet da prisen blev givet efter albumet kom ud i Danmark. Men måske Faraos og andre kunne gøre visuelt opmærksom på det i deres butikker - og måske endda også nethandlerne.

Har Cobolt sendt en pressemeddelse ud til dem som forhandler albumet? på den måde får de i hvert fald viden om det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Jakob »

Antaeus skrev:Carsten, når den har vundet en så fornem pris så skulle man sætte et fint mærke (måske integreret) på albumet, lige som man gør med vin eller fx brætspil. Sådan en pris er for mig langt mere værd end fx Ping prisen.
Det får i hvert fald undertegnede til at købe eller overveje vinen eller brætspilet, hvis den har fået en pris. På den måde gør albumet opmærksom på sig selv og flytter måske lige det sidste hos folk der overvejer albumet (hvis klistermærke skal det dog kunne fjernes).

Nu er det selvfølgelig for sent på selve albumet da prisen blev givet efter albumet kom ud i Danmark. Men måske Faraos og andre kunne gøre visuelt opmærksom på det i deres butikker - og måske endda også nethandlerne.

Har Cobolt sendt en pressemeddelse ud til dem som forhandler albumet? på den måde får de i hvert fald viden om det.
Det med (de rette) priser (altså noget, der er vundet) får også mig til at købe brædtspil. Og vel også vin, hvis det ikke er en eller anden lokal pris.....
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der er trods alt ikke rigtig basis for sådan noget, dels er det stjernedyrt at fremstille og klæbe aftagelige mærkater på bøger, dels er der trods alt et begrænset grundlag for det her - det er altså bare en læserafstemning hos et parisisk dagblad, den slags er der mange af i Frankrig. Og som du selv er inde på, er det under alle omstændigheder allerede for sent, fordi albummet er udkommet - og det vil det jo altid være med den slags.

Det var mest for at forklare forskellen på udseendet af den franske og danske udgave af Kriss af Valnor, at jeg nævnte den generelle røre og opmærksomhed, der er om Thorgal i Frankrig. Det er der jo sådan set også i Danmark, bare på vores lille niveau - tænk blot på, at serien rent faktisk stadig udkommer på dansk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

To hotte nye Smølferne-album.

Der kommer endnu et til september, og samtidig udkommer det tolvte Benny Bomstærk-album endelig på dansk (og det trettende i ... 2013!). Medmindre redaktøren bliver forkølet :wink:

Billede

Billede
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Jakob »

Nye Smølfer ? Ja, så skal jeg til København igen og shoppe :-)
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Maximum »

Kobte dem online igar hos Faraos Cigar, samt Linda og Valentines samlede eventyr 4, Jerry Spring Komplet 1: 1954-1955, og nogle Disney :-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Gode tider for euroklassikerne, Jerry Spring, og nu gøres Benny Bomstærk færdig! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
HenningP
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. maj 2009, 15:34

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af HenningP »

Hvem udgiver de sidste af Benny bomstærk?
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 284
Tilmeldt: 24. aug 2005, 21:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af JAlbertsen »

HenningP skrev:Hvem udgiver de sidste af Benny bomstærk?
Carsten nævner dem blandt Smølfe-udgivelserne 5 poster oppe.
Besvar