Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Selv om Antaeus for altid vil stikke til mig for det med det sande og hellige, og det er okay ;-)

Præcis, især når man tænker tilbage på hvor det kom fra og tråden herom.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 13. jul 2023, 01:22 Den samlede pulje er hvad der er tilgængeligt på et sprog, du forstår. Jeg kan læse fransk, men kun på skoleniveau. Så det tæller jeg ikke med i den samlede pulje. Den samlede pulje for mig ville være dansk, engelsk, norsk, og til nød svensk. Dog har jeg også nogle mesterværker på fransk, da jeg ved, de ikke har en jordisk chance på dansk, bl.a. af Tillieux og Jijé. Tror faktisk ikke, jeg har noget på svensk, så kan jeg lige så godt læse fransk.

Du burde da vide, at hvis "Jerry Spring" havde været udgivet på engelsk, ville jeg ALDRIG have brugt 12 år af mit liv på at få den ud på dansk. Og kostet yderligere på et rettet bind 3.
Jeg er ærlig talt overrasket over, at Jerry Spring ikke findes på engelsk. Jeg troede bare, at du død og pine måtte have serien på dansk. :wink:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 13. jul 2023, 01:54
Mogens skrev: 12. jul 2023, 23:17Jeg kan provokere (på den gode måde) og spørge, hvad søren vi skal bruge flere udgaver af Asterix, Lucky Luke, Tintin, Splint & Co. og Blueberry til, når vi allerede har fået disse serier i rigelige mængder?
A) "Vi" er ikke lig med "dem" eller "alle". Det er serier med et bredt publikum, som langtfra har dem i rigelige mængder, som "vi"/"I" har.
B) Det er serier der aldrig før (i op mod 50 år!) er blevet udgivet i den sande og hellige udgave. Det bliver de nu, fordi de (og I og alle andre) fortjener det. Selv om Antaeus for altid vil stikke til mig for det med det sande og hellige, og det er okay ;-)
C) Det er fremragende og eviggrønne tegneserier, som holder. Nye og yngre læsere skal også have mulighed for at opleve dem. "Vi"/"I" skal ikke have lov til at have eneret på den fornøjelse.
Mit udsagn var rent hypotetisk og blot ment som en kærlig spøg, så du havde såmænd ikke behøvet at forklare dig, for jeg har intet som helst problem med, at de nævnte serier bliver genudgivet for hr. og fru Danmark, uanset hvordan de skal tituleres (vi, os, dem, alle, I, mig)! :D

Og det er i øvrigt i orden at stikke til hinanden (så længe det bliver gjort i en god tone og er kærligt ment). :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 14. jul 2023, 21:34Mit udsagn var rent hypotetisk og blot ment som en kærlig spøg, så du havde såmænd ikke behøvet at forklare dig, for jeg har intet som helst problem med, at de nævnte serier bliver genudgivet for hr. og fru Danmark, uanset hvordan de skal tituleres (vi, os, dem, alle, I, mig)! :D

Og det er i øvrigt i orden at stikke til hinanden (så længe det bliver gjort i en god tone og er kærligt ment). :wink:
Jeg forstod også den underliggende ironi, og at du ikke selv anser det som noget problem :-)

Men det gav så en god anledning til endnu en gang at pege på, at der faktisk er gode grunde til, at de største klassikere genudgives igen (eller igen igen). Og at hvis de ikke blev det, ville det ikke nødvendigvis betyde, at andre og mindre kendte (eller helt ukendte) ville blive udgivet i stedet. Tværtimod, sandsynligvis.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 14. jul 2023, 23:22 Men det gav så en god anledning til endnu en gang at pege på, at der faktisk er gode grunde til, at de største klassikere genudgives igen (eller igen igen). Og at hvis de ikke blev det, ville det ikke nødvendigvis betyde, at andre og mindre kendte (eller helt ukendte) ville blive udgivet i stedet. Tværtimod, sandsynligvis.
En vigtig pointe, for så er vi jo lige vidt og så kan vi ligeså godt få de populære serier én gang til, f.eks. som intégraler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

Af et lille land at være, synes jeg, at vi kan være glade for og stolte af, at der bliver udgivet så mange forskellige tegneserier. Jeg er fuld bevidst om, at vi dermed ikke kan få alt, hvad vi peger på, og at der også er personlige favoritter, jeg selv går glip af, bl.a. Largo Winch, men det har jeg for længst lært at leve med. Som Googa skrev et andet sted, så må man fylde på med andre sprog, hvis man vakler på sammenbrudets rand. :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 15. jul 2023, 19:35 Af et lille land at være, synes jeg, at vi kan være glade for og stolte af, at der bliver udgivet så mange forskellige tegneserier. Jeg er fuld bevidst om, at vi dermed ikke kan få alt, hvad vi peger på, og at der også er personlige favoritter, jeg selv går glip af, bl.a. Largo Winch, men det har jeg for længst lært at leve med. Som Googa skrev et andet sted, så må man fylde på med andre sprog, hvis man vakler på sammenbrudets rand. :wink:
Man kan vel også hygge sig lidt ved den pointe, at lige netop som dansker (lidt ligesom nordmænd, svenskere og hollændere), er man faktisk begunstiget på den måde, at de små sprogområder foranlediger læring i fremmedsprog, at film og tv ikke er dubbet, men har undertekster - som jo er en dejlig tvang- og lektiefri og underholdende måde at lære sprog på - og at interskandinaviske sprog faktisk kan læses, hvis man anstrenger sig en smule.

Ikke mange pletter på jordkloden, hvis nogen overhovedet, er begunstiget af lignende sublime vilkår. Og det kommer så oven i det enorme antal oversatte tegneserier, der faktisk udgives på de skandinaviske modersmål i forhold til befolkningernes størrelse.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1844
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

Ja, enig med Carsten. Som tegneserielæser og -samler har det aldrig set bedre ud i Danmark. Der udkommer rigtig meget, og rigtig meget godt. Der er en bredde i udgivelserne, som vi ikke har set tidligere. Klassikerne kommer i nye optimale udgaver. Store nye serier kommer der også. Den tekniske kvalitet af udgivelserne er højere end nogensinde, med godt tryk, hardcover, gerne i overstørrelse og med ekstramateriale. Der er årlige tegneseriefestivaller. - Det ser så lyst ud, at jeg må tage solbriller på :D
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Efter at Cobolt har ligget i dvale i det meste af juli måned, må det være på tide at samle op på de sidste par måneders udgivelser, her hvor august måned har skudt efterårssæsonen i gang.

Radiant 3
https://cobolt.dk/shop/radiant-3-838p.html
Den unge troldmand Seths jagt på nemesiser har ført ham til Rumble Town. Sammen med Doc og Mélie fra Artemis­instituttet forsøger han at forhindre, at Konrad af Marburg og hans soldater jævner den østre forstad med jorden. Samtidig planlægger den mystiske fløjtespillerpige Hameline en frygtelig hævnaktion, og nogle timers rejse derfra samler general Torque sine taumaturger for at genoptage sin søgen efter Seth.
Som altid med Tony Valentes forunderlige bonussider! Og Tony Valente himself kan man møde på Art Bubble 16.-17. september, hvor han er officiel gæst!
https://scontent-cph2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=64D005E9
Er udkommet

Garfield: Rigtige venner
https://cobolt.dk/shop/garfield-rigtige ... -831p.html
Så lykkedes det at få gang i den fortsatte udgivelse af Garfield. Albummene har ikke længere numre, men for inkarnerede samlere kan det understreges, at den kronologiske udgivelse af dagstriber og søndagssider fortsætter punktligt efter album 64.
Er udkommet

Fremtidens araber 6: En barndom i Mellemøsten (1994-2011)
https://cobolt.dk/shop/fremtidens-araber-6-828p.html
Sjette og sidste bind i Sattoufs gigantiske værk, og denne gang følger vi ham fra teenageårene og ind i voksenalderen – med andre ord til den tid, hvor han for alvor begyndte at lave og udgive tegneserier. Derfor er dette afsluttende bund også fyldt med talrige stemningsbilleder fra det franske tegneseriemiljø, han (og dermed vi) møder kendte tegneserieskabere, forlæggere og tager os med, så vi kan opleve stemningen på franske tegneseriefestivaler.
"Denne tegneserie er en milepæl. Og en vanvittigt vittig nøgle til at forstå nogle af de største konflikter i vores tid", skrev Politiken.
“Fortællingen er uovertruffen … Adslutningen er en triumf … Fremtidens araber står som et monumentalt værk i tegneseriekunsten", skrev Weekendavisen.

Er udkommet

Solo Leveling 2: De tre bud
https://cobolt.dk/shop/solo-leveling-2-829p.html
Jinwoo og de andre jægere er fanget i en dæmonisk grotte, hvor alle regler er sat ud af spil. For at slippe ud må de først tolke de tre bud, der findes på en stentavle i midten af grotten
Er udkommet

Sagaen om Atlas og Axis 3
https://cobolt.dk/shop/atlas-axis-3-822p.html
Atlas og Axis er havnet i noget af en kattepine. Fnug havde ret i sine bange anelser, og de to venner befinder sig nu på et krigsskib med kurs mod Escapula iført soldateruniformer. Tredje del af fire. Og fjerde bind udkommer her i august.
Er udkommet

Caroline Damsgaard Christensen og Ida Rørholm Davidsen: Drengen og draq’en
https://cobolt.dk/shop/drengen-og-dragen-824p.html
Okay, det er ikke en rigtig tegneserie, men en meget rigt illustreret bog. Illustreret af den mageløse Ida Rørholm Davidsen, der i 2019 for “Lonely Journey” vandt Pingprisen for Bedste børne/ungdomstegneserie, var nomineret for samme til Deleuranprisen 2018 for Bedste danske debut og til Blixenprisen for Bedste tegneserie for børn og unge. "Lonely Journey” er siden udkommet på engelsk, polsk og tjekkisk.
Når bibliotekernes lektører skriver lektørudtalelser, er det et krav, at de ud over felterne "Kort om bogen", "Beskrivelse" og "Vurdering" skal udfylder feltet "Andre bøger om samme emne". Det plejer aldrig at været et problem, men det var det her, for som lektøren blot lakonisk skrev: "På trods af emnets aktualitet er der endnu ikke udgivet tilsvarende bøger."
Er udkommet

Blueberry: Den bitre apache – Et ekstraordinært eventyr
https://cobolt.dk/shop/blueberry-den-bi ... -827p.html
Mere end tyve år efter sidste bind i hovedserien er Mike Blueberry tilbage. Tilsyneladende mere mistrøstig end nogen sinde. Endnu lidt uklart, hvornår anden del kan forventes, men formentlig i 2024.
Er udkommet

Liv Strömquist: Lille spejl på væggen der
https://cobolt.dk/shop/lillr-spejl-paa- ... -826p.html
"Udseendet har aldrig været vigtigere end i dag, især for kvinder. Underholdende og dybsindig tegneserie forklarer hvorfor", skrev Weekendavisen.
"Tankevækkende, morsom og aktuel graphic novel ... Liv Strömquist er i absolut topform.", skrev Litteratursiden.

Er udkommet
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (79.61 KiB) Vist 2254 gange
image.jpeg
image.jpeg (67.58 KiB) Vist 2254 gange
image.jpeg
image.jpeg (79.57 KiB) Vist 2254 gange
image.jpeg
image.jpeg (103.37 KiB) Vist 2254 gange
image.jpeg
image.jpeg (128.21 KiB) Vist 2254 gange
image.jpeg
image.jpeg (90.35 KiB) Vist 2254 gange
image.jpeg
image.jpeg (68.31 KiB) Vist 2254 gange
image.jpeg
image.jpeg (64.33 KiB) Vist 2254 gange
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af umpff »

Næste udgivelse fra Forlaget Umpff er På bunden af koppen af Nicolai Hvidberg.

Udkommer 18.8., og fejres med reception hos Comicgarden i Kbh. samme dag kl 16. Mere info om det https://www.facebook.com/events/809862193966022

Billede
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

15. september, lige i tid til Art Bubble festivalen i DOKK1 i Aarhus, udkommer Sussi Bechs AIDA NUR i en ny, omtegnet og nyfarvelagt udgave, som blev bragt i det tyske Zack Magazin i 2021/22. Sussi har udvidet efterordet med to sider, hvor hun fortæller om arbejdet med den nye udgave:

"Derfor fik vi travlt med at klargøre serien til tryk: Forlaget Eudor indscannede alle 96 originalsider og samtlige farvelægninger påny, hvorefter hele serien blev computertekstet. Nu stod streg og farver knivskarpt, og jeg skulle bare retouchere den sorte streg og rette lidt i farverne, hvis jeg følte behov derfor, sagde min forlægger. Men da jeg sad med serien på skærmen, besluttede jeg at tegne mange billeder om og ændre på handlingen hist og her."

Sussi har i anledningen skabt en ny forside til den samlede udgave, der stadig indgår som bind 2 i Sussi Bechs Samlede Værker, men altså nu i den hellige og sande 2023-udgave. :-)

Den nye udgave kan forudbestilles frem til udgivelsesdagen i signeret udgave for 325,00 DKK ved at sende en email til post@eudor.dk

Aida-Nur-2023-COVER.jpg
Aida-Nur-NY-2023-udgave-CONTENTS-126-127.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 3. aug 2023, 16:13"jeg skulle bare retouchere den sorte streg og rette lidt i farverne, hvis jeg følte behov derfor, sagde min forlægger."
Man kender godt de forlæggere, der hylder devisen "det skal ikke være kunst, det skal være færdigt!" :lol:
Frank Madsen skrev: 3. aug 2023, 16:13"Men da jeg sad med serien på skærmen, besluttede jeg at tegne mange billeder om og ændre på handlingen hist og her."
Sussi har formentlig overhørt forlæggeren ymte noget om, at det her skulle blive "den hellige og sande udgave", og SÅ skulle der da skrues på alle parametre :lol:

Nå, men det er jo alt sammen velfortjent og fantastisk. Aida Nur er det nærmeste, verden kommen en kvindelig Tintin.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 4. aug 2023, 00:24Man kender godt de forlæggere, der hylder devisen "det skal ikke være kunst, det skal være færdigt!" :lol:
Forlæggeren mente bare, at 1991-udgaven var kunst allerede.
Carsten Søndergaard skrev: 4. aug 2023, 00:24Nå, men det er jo alt sammen velfortjent og fantastisk. Aida Nur er det nærmeste, verden kommen en kvindelig Tintin.
Faktisk så langt fra: Aida Nur er jo voksen, har en kæreste, et kønsliv, en familie, et rigtigt arbejde og ansigtstræk. Og så rejser hun jo aldrig længere væk fra Kairo end til Luxor - og der dør 10 personer og en hund i historien.

Skal man pege på en kvindelig Tintin, må det nok blive Béccasine fra "La Semaine de Suzette". :-)

61kDn1aR5bL[1].jpg
61kDn1aR5bL[1].jpg (64 KiB) Vist 2071 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

Det er ikke for at starte en shitstorm midt i det herlige sommervejr, men jeg kan se, at det nye samlebind med Blueberry er frit tilgængeligt i de kulørte butikker. En vågen bruger på Facebook har dog opdaget, at det skiller sig lidt ud fra de øvrige bind. Det afholder mig dog ikke fra at investere i dette pragtværk, selvom hesten ser ud til at være lettere 'højrøvet'! :lol:

Det vil dog interessere mig, om samtlige samlebind 7 har fået 5-6 mm vokseværk eller om der blot er tale om et enkelt sort får?!

Blueberry 7 opslag.JPG
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

Jeg lagde mærke til, at Den bitre apache er ½ cm højere end de første 6 Blueberry-bøger.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar