Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 01:19 Ja, det gør ondt, men når alt kommer til alt, har jeg jo stadig de andre bøger.
De andre bøker? Mener du andre faktabøker om Tintin?

Uansett virker det ikke som du har det travelt med å selge den. ;) Forståelig nok, fra mitt perspektiv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 3. jun 2022, 01:21
GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 01:19 Ja, det gør ondt, men når alt kommer til alt, har jeg jo stadig de andre bøger.
De andre bøker? Mener du andre faktabøker om Tintin?

Uansett virker det ikke som du har det travelt med å selge den. ;) Forståelig nok, fra mitt perspektiv.
Ja, faktabøger. Jeg har også Numa Sadoul's bog på fransk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 3. jun 2022, 00:36Går det forresten an å spørre hvordan det rent praktisk ble gjort av bokbinderen i Oslo? Jeg har nemlig (som deg, da du hørte om det) lurt litt selv på hvordan det er mulig å lime inn et nytt ark så presist at endringen nesten ikke er synlig engang.
Det foregår ganske enkelt med håndkraft. Som Benadikt har iagttaget, sidder der ca. 5 mm af det oprindelige blad, resten skæres af (jeg ved ikke nærmere hvordan, næppe med en saks, men en form for knivskabelon som kan stikkes ind og hakke arket af det rigtige sted). Et løst ark trykkes med de relevante sider på hver sin side af arket, i dette tilfælde side 145 og 146. Det er på forhånd skåret til i bogblokkens præcise format, og bogbinderen limer det så fast på de 5 mm af det oprindelige ark (bogbinderen skærer det selv til i bredden, så det passer med de 5 mm plus formentlig 1-2 mm mere, som er skjult i ryggen). Som bogbinderen sagde til mig: "Det eneste problem kan være, at et industrielt bogbinderi ikke altid skærer bogblokken fuldstændig præcist til, så alle eksemplarer af bøgerne er måske ikke 100 % ens. Så er jeg lidt på spanden, men det går nok."
Mesterius skrev: 3. jun 2022, 00:36Det vil altså si frakt frem og tilbake hos en eventuell bokbinder i København som kan gjøre jobben Egmont fikk gjort i Oslo?
Nemlig. Et mindre antal eksemplarer nåede at gå ud til boghandlerne, og de skal så tilbagekaldes, og det koster at tage dem retur og få lagt dem ind på lageret hos distributøren igen. Derefter skal oplaget sendes til bogbinderen med fragtmand fra Køge til København, og efter reparationen skal det fragtes tilbage igen. Det koster noget, og der er også et gebyr hos distributøren for at få pallerne frem og stille dem på plads igen efterfølgende. Dertil kommer, at et mindre antal eksemplarer, som allerede er solgt, nok senere skal ombyttes og makuleres, det koster også alt sammen. Samt al den tid, forlaget bruger på kommunikation med en masse læsere, kunder, boghandlere, trykkerier, bogbindere osv. osv. Løsningen med et løst indstiksark vil anslået koste omkring 5.000 kr. Løsningen med et indlimet ark vil koste mellem 15.000 og 20.000 kr. Hvilket dog trods alt kun er en tredjedel af det, det koster at trykke hele bogen på ny. At trykke hele bogen om ville også betyde, at der nemt ville gå 2-3 måneder, før den blev tilgængelig igen. Løsningen med det indklæbede ark kræver formentlig kun få uger.
Mesterius skrev: 3. jun 2022, 00:36Det blir interessant å høre hva dere kommer frem til, hvordan det nå enn går.
Alt peger nu på løsningen med et indklæbet erstatningsblad. Den bedste løsning for læserne og for forlaget. Og for mig. Kun Googa står vist uden for den kreds - eller hvad, Googa? :)

Tilsyneladende er det ikke en usædvanlig måde at reparere sådan en fejl på, har jeg erfaret i de sidste par dage. Det sker jævnligt, selv ekslusive kunstbøger får indlagt en indstiksside eller indklæbet et erstatningsark. Der findes stort set ingen industribogbindere i Danmark længere (de af Cobolts udgivelser som faktisk trykkes i Danmark køres for eksempel over grænsen til Tyskland for at blive indbundet), og selv om man ved, at der findes deciderede håndbogbindere, som restaurerer enkelteksemplarer af værdifulde eller antikvariske bøger, findes der også bogbindere, som kan håndtere en semi-manuel restaurering af et større oplag som i dette tilfælde. Man lærer hele tiden, og man må forsøge at holde sit netværk opdateret. Og det består i mit tilfælde både af jer her i tråden og folk ude i den virkelige verden, for eksempel den hjælpsomme produktionschef hos Egmont i Norge, men også min gode kollega Torben Hansen fra forlaget Forlæns, som ved alt om sære indbindinger, formater, udførelser, specialtrykkerier og specialbogbindere, og som også har været en vigtig og hjælpsom rådgivende "ingeniør" i dette tilfælde. Han har forresten de mest fantastiske stande på bogmesser og tegneseriemesser og udgiver nogle af Danmarks mest veltilrettelagte bøger og tegneserier, tjek dem selv ud her!
https://forlaens.dk
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 3. jun 2022, 01:14
Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 01:01
Mesterius skrev: 2. jun 2022, 04:37I det norske albumet heter Miraculix' venn Shenkefobudine
Har dette navn en eller anden spøjs betydning på norsk? Jeg kan ikke afkode ordet.
Øh... det må nok være et ordspill på "skjenkeforbud". Finnes ikke dette ordet på dansk?
Ah, selvfølgelig. Det er da lidt sjovt :-) Selv om det måske ikke lyder særlig østeuropæisk/russisk.

På dansk ville det være "udskænkningsforbud".
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 01:43 Alt peger nu på løsningen med et indklæbet erstatningsblad. Den bedste løsning for læserne og for forlaget. Og for mig. Kun Googa står vist uden for den kreds - eller hvad, Googa? :)
Jeg synes, det er godt, at folk stadig bakker op om intégralen, og den indklæbede side er sikkert et fornuftigt kompromis for normalt tænkende fans. Jeg kan så forstå, at der er tale om en differens på 40.000 kr. Jeg ville nok have bekostet et omtryk, da der jo er tale om et prestigeprojekt, kronen på dit livsværk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 01:14 Jeg kan ikke forstå, hvorfor jeg skal have skudt i skoene, at jeg ikke har respekt for Carsten's arbejde. Det er primært pga ham, at jeg har holdt ud til 17 års shitstorme og fnidder på Serieland. Jeg kommer aldrig til at støtte udgivelser med løsside, det er ikke noget personligt.
Det er okay, Googa. Og det er pænt sagt af dig. Du vil altid være en frænde for mig. Du kæmper for dine ting, ligesom jeg gør for mine ting. Vi gør det lidt fra forskellige positioner, men egentlig med samme mål. Nogle gange er det de samme ting, men grundlæggende er det, at tingene er i orden på bedst mulige vis. Det lykkes ikke altid, hverken for dig eller mig. Men vi kæmper videre. Du gør det for din egen skyld, og det gør jeg også. Andre må dømme os, som de vil.

Jeg er sikker på, at der er mange niveauer i det her tilfælde ("sikker på" = jeg ved det jo ikke, det er noget, jeg tror ... bare så Berti ikke beskylder mig for at være bedrevidende igen):

1. Folk som dig, der vil have den perfekte, 100 % fejlfri udgave og afviser alt, der ikke er det. Det er meget få, når alternativet er ingenting.
2. Andre, som vil være irriterede eller direkte højtråbende og udskældende.
3. Folk som vil tænke, nå, der er nok en side, som er gået galt, men her er jo et indstiksark. Der er nok nogen på forlaget, der har røde ører, ha ha!
4. Folk som vil tænke, okay, det indstik skal altså erstatte den forkerte side, så læser jeg bare den og læser videre.

Det sjove (eller mærkelige?) er så, at jeg egentlig er mest med på punkt 1, hvad angår de ting, jeg selv står for. Men i de fleste andre tilfælde er jeg egentlig fuldt tilfreds med at være under punkt 4 eller 3.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 01:58Jeg ville nok have bekostet et omtryk, da der jo er tale om et prestigeprojekt, kronen på dit livsværk.
Ahr, der er både kroner og ører, og jeg går ikke op i livsværk, jeg forsøger bare at gøre mit bedste, og allermest for min egen skyld, må jeg indrømme ... men i den tro, at det også kommer andre til gode. Men hvis du vil bekoste omtrykket, tager Cobolt Mobile Pay, eller kontanter ved møde i København :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Tak, Carsten. Jeg er glad for, at du ikke tager det personligt. :) Jeg har jo fulgt dit arbejde med stor interesse siden Serie-Magasinet i gamle dage. Jeg er dog også lidt af en bogfetichist, og det er nok ikke rationelt. Andetsteds er jeg blevet fortalt, at Cobolt muligvis har tegnet forsikring mod sådan noget. Hvis det er tilfældet, vil tabet blive mindre, ja, måske ligefrem break-even? Så gør det mindre, hvis vi skulle vente tre måneder til. Bare ikke 10-15 år, for så er jeg her nok ikke mere. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 02:21 Men hvis du vil bekoste omtrykket, tager Cobolt Mobile Pay, eller kontanter ved møde i København :lol:
Tak, men jeg vil nu hellere bruge mine sparepenge på et omtryk af Jerry 3. :wink:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 02:22Andetsteds er jeg blevet fortalt, at Cobolt muligvis har tegnet forsikring mod sådan noget. Hvis det er tilfældet, vil tabet blive mindre, ja, måske ligefrem break-even?
Nogen foreslog det på Facebook, men en sådan forsikring findes desværre ikke. Hvis der gjorde, ville forsikringspræmien uden tvivl være utrolig høj.
Senest rettet af Carsten Søndergaard 3. jun 2022, 02:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 02:34
GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 02:22Andetsteds er jeg blevet fortalt, at Cobolt muligvis har tegnet forsikring mod sådan noget. Hvis det er tilfældet, vil tabet blive mindre, ja, måske ligefrem break-even?
Nogen foreslog det på Facebook, men en sådan forsikring findes desværre ikke.
Det var ærgerligt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 01:43Der findes stort set ingen industribogbindere i Danmark længere
Men de findes - og jeg kan anbefale Weber & Poulsens i Svendborg. De har gjort et fint stykke arbejde med mine Prins Valiant, der ikke i længden kunne tåle at blive læst så mange gange, som mine børn krævede. Eller med den roman af Sophus Claussen, jeg skrev speciale om. Og så går min gamle far og hobbyhygger sig med at binde nogle af sine utallige bøger ind derude.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 00:17
Mogens skrev: 2. jun 2022, 22:16
Det er op til den enkelte at afgøre, om han/hun fortsat støtter udgivelserne - og jeg kan godt forstå, hvis man ærgrer sig - men når alt kommer til alt, så er det stadig en fantastisk serie, som jeg under ingen omstændigheder kunne finde på at betegne som syg eller værdiløs. Undskyld mit franske, men jeg vil næsten påstå, at det er mangel på respekt for de folk, som hver dag går på arbejde og gør deres bedste for vores skyld. Personligt, ville jeg blive mega skuffet, hvis nogen udtrykte sig på den måde om mit virke. :oops:
Hvor er det tarveligt, lavt, og gement at skyde mig det i skoene. :x
Jeg beklager, hvis jeg sårede dig, Googa, men du brugte udtryk som "syg" og "værdiløs" om et produkt, som andre folk har arbejdet ihærdigt på at gøre så godt som muligt. Hvis nogen havde betegnet mit arbejde på den måde, så havde jeg taget det personligt og var gået tudende i seng. Det kan godt være, at du ikke har ment det, som jeg læste det, men jeg fandt det respektløst, da ordene fandt vej til mine øjne. Jeg respekterer, at du ikke vil støtte op om udgivelsen (eller udgivelserne), men jeg er stadig af den mening, at du kunne have valgt at udtrykke dig på en anden måde.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 3. jun 2022, 08:27
GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 00:17
Mogens skrev: 2. jun 2022, 22:16
Det er op til den enkelte at afgøre, om han/hun fortsat støtter udgivelserne - og jeg kan godt forstå, hvis man ærgrer sig - men når alt kommer til alt, så er det stadig en fantastisk serie, som jeg under ingen omstændigheder kunne finde på at betegne som syg eller værdiløs. Undskyld mit franske, men jeg vil næsten påstå, at det er mangel på respekt for de folk, som hver dag går på arbejde og gør deres bedste for vores skyld. Personligt, ville jeg blive mega skuffet, hvis nogen udtrykte sig på den måde om mit virke. :oops:
Hvor er det tarveligt, lavt, og gement at skyde mig det i skoene. :x
Jeg beklager, hvis jeg sårede dig, Googa, men du brugte udtryk som "syg" og "værdiløs" om et produkt, som andre folk har arbejdet ihærdigt på at gøre så godt som muligt. Hvis nogen havde betegnet mit arbejde på den måde, så havde jeg taget det personligt og var gået tudende i seng. Det kan godt være, at du ikke har ment det, som jeg læste det, men jeg fandt det respektløst, da ordene fandt vej til mine øjne. Jeg respekterer, at du ikke vil støtte op om udgivelsen (eller udgivelserne), men jeg er stadig af den mening, at du kunne have valgt at udtrykke dig på en anden måde.
Den er jo ikke objektivt syg og værdiløs, kun for mig. Ikke alle andre. Jeg skulle have specificeret det. Men jeg synes stadig, det er møgtarveligt af dig. :(
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

Det beklager jeg, Googa, og det er taget til efterretning. Jeg håber, at vi stadig kan diskutere herinde, uden at ryge i totterne på hinanden.
Besvar