En ægte Franquin?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Johan F. Krarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 413
Tilmeldt: 25. okt 2006, 13:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Johan F. Krarup »

Der er vel en vis sandsynslighed for, at andre har stået i den signeringskø i 1978. Kunne være sjovt at se andre tegninger af Franquin lavet samme dag - bare for at få et lille hint til forfalskning eller ej...
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Henrik Rehr »

Steffen Maarup postede faktisk en Franquin skitse (tilhørende Søren Håkanson) i den oprindelige tråd på facebook. Skitsen var lavet til samme festival, som Thomas Campi påstår hans egen tegning var. Forskellen var himmeltråbende iøjenfaldende.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Erling Søby »

Den skitse, som Henrik omtaler, er med i Svend Amstrups indlæg længere oppe i denne tråd (se under d. 8. juli) - og forskellen er ret markant, sådan mildt sagt ...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Noname »

Hvad med det her:
Noname skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Thomas Camp har hele sit liv haft storslåede planer.

På hans blog kan man læse om hans forsøg på at udgive Marvel allerede i 1980'erne.
http://thomascampdk.blogspot.dk/
"In 1985-1986 I lived in Stockholm/Sweden for 2 years, and worked at my dads company doing graphic work for his costumers. At the time, Marvel was not represented in Denmark, and I was negotiating with Marvel, to publish Spider-man, FF and Daredevil. Unfortunately the project was cancelled, due to lack of financial support."

Der var da massevis af Marvel hæfter på de danske hylder på det tidspunkt...
som er taget fra den her tråd: http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... 3&start=15

I 1985 udkom der 62 Marvel udgivelser i Danmark og i 1986 udkom der 31. Og selv om han skulle huske et par år forkert udkom der stadigvæk masser af hæfter 1980-1984 og 1987-2010

???
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af BjaAAArne »

Sagaen fortsætter på Facebook: Thomas Camp er blevet smidt ud af Hartungs gruppe 'Tegneseriefans', og har selv startet sin egen konkurrerende pendant 'SerieForum'.
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Altså - om Camp er i god tro eller ej skal jeg ikke kunne sige.

Men som grafologer kan bevidne - så er håndskrift en meget personlig ting (http://www.information.dk/295981) - og en tegning kan man jo godt kalde en udvidet underskrift. Ens streg er en ekstremt genkendelig og personlig ting. Selv folk der er skide fulde, bruger venstre hånd og har bind for øjnene vil stadigvæk lave en rimeligt karakteristisk streg. Nu tror jeg ikke Franquin har gjort noget af ovenstående mellem den tegning Svend A postede og så Camps tegning.

Så jeg vil godt tage et sagsanlæg på at det ikke er en Franquin. Den eneste mulige forklaring er derfor at enten har Camp ikke set den blive tegnet af Franquin eller også er han blevet snydt af en der har udgivet sig for Franquin...det er vist den eneste plausible forklaring.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Noname »

BjaAAArne skrev:Sagaen fortsætter på Facebook: Thomas Camp er blevet smidt ud af Hartungs gruppe 'Tegneseriefans', og har selv startet sin egen konkurrerende pendant 'SerieForum'.
Angående facebook så tillad mig at citere mig selv fra en anden tråd:
Karl-E. skrev:
Noname skrev:Jeg bruger ikke facebook, jeg har en gammel profil som jeg ikke længere kan komme ind på...og er også ret ligeglad, men kan dog komme på fra en firma profil som jeg engang imellem kigger på sider fra.

Jeg skal ikke deltage i noget som helst derinde! Faktisk er der nogle danske tegneseriesider som umiddelbart ser fine ud, men hvad sker der lige for de administratorer ??? De må have et meget kedeligt liv, fordi der går kun ganske få minutter fra noget er blevet postet derinde til de er inde og læse det, og så bliver folks indlæg ellers slettet fra en side af og de får advarsler og trusler om at blive smidt ud af gruppen og jeg ved ikke hvad - og de indlæg er ikke anderledes end hvad der uden problemer ville kunne blive postet her i forum.

Jeg gider ikke spilde min tid på at debattere på sider, hvor hver anden kommentar er en eller anden latterlig henstilling, fra en der tror han er Gud.

Det her forum er rigeligt for mig, her er der ingen Gud der sletter alle indlægene eller vil pådutte folk andre holdninger, og det er også som om det er her de mere seriøse tegneseriefans er, på facebook siderne er det bare alle mulige og umulige der er tilmeldt.
Jeg kan godt følge dig et stykke af vejen Noname, derfor foretrækker jeg også denne side, uden "guder" og hvor debatten altid er rimeligt civiliseret, og hvor man, vel at mærke, altid kan finde tilbage til trådene. - Men, det er et meget begrænset antal brugere der deltager aktivt her. I modsætning til f.eks. "tegneseriefans" på Facebook. Så finder jeg mig gerne i de oppustede egoer der følger med (hvilket også har en vis underholdningsværdi :lol: )
Det er sgu for barnligt, det der foregår derinde. Godt vi har dette forum, som jeg betragter som stedet, hvor de seriøse tegneserieentusiaster holder til!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af GoogaMooga »

Noname skrev:Godt vi har dette forum, som jeg betragter som stedet, hvor de seriøse tegneserieentusiaster holder til!
Hørt! Dette forum er som en oase. 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Andrebyboer »

Dan R. Knudsen skrev:Ens streg er en ekstremt genkendelig og personlig ting. Selv folk der er skide fulde, bruger venstre hånd og har bind for øjnene vil stadigvæk lave en rimeligt karakteristisk streg.
Jo, men samtidig er det ikke altid lige let at fastlægge, som i dette eksempel.

Hvad siges om disse?

Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Henrik Rehr »

Mit bud er 1 og 2 af Franquin, 3 og 4 måske, men mulige og 5, 6 og 7 nej.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af umpff »

Jeg tror at nr 2 er ægte, og at 3 & 6 muligvis er/kan være det.

Ufatteligt at Camps usandsynligt grimme (og uægte) tegning kan afføde så meget debat.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Andrebyboer »

1.
Billede

Til salgs her.
Diskuteret her.

I mine øjne er hverken stregen eller designet på monsteret karakteristisk Franquinsk. Det er også et ukendt motiv, tegnet med megen møje: for hvilket formål? "Eksperterne" (jeg kender ikke deres kvalifikationer) mener det er en efterligning, og jeg er enig.

2.
Billede

Til salgs her.
Diskuteret her.

Motivet er helt klart af Franquin, men er dette originalet, eller en dygtig forfalskning? (En dårligere forfalskning finnes her.) "Eksperterne" peger på de mørke flækker, som de siger er fra at papiret er blevet kunstigt ældet. Jeg er usikker.

3.
Billede

Til salgs her.
Diskuteret her

Ansigtsformen er en smule "ekstrem", men i mine øjne kan denne godt være ægte. "Eksperterne" siger dog at den er falsk.

4.
Billede

Fundet her.

Stregen er usikker, og hovedformen fejl. Herkomsten ("købt i Spa i 2001") er også svag. Jeg holder en knap på at denne er falsk.

5.
Billede

Fundet her.

Tegningen ser utypisk ud, men den er solgt genom Artcurial, et respektabelt auktionshus for tegneseriekunst, og jeg går ud fra at de har autentificeret den. Ægte(!)

6.
Billede

Diskuteret her.

For mig ser den plausibel nok ud, men den viser sig at være lavet af en kendt og politianmeldt falskner.

7.
Billede

Fundet her.

Åbenbart ikke Franquin, tegnet på spøg af "Buzzzz"
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Når man ser på pegefingren på hhv 1 og 7 er det tydeligt at det ikke er Franquin.

Men Camps Spiril er jo ikke i nærheden af nogen af de her eksempler...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Andrebyboer skrev:7.
Billede

Fundet her.

Åbenbart ikke Franquin, tegnet på spøg af "Buzzzz"
Den er da sjov. "Jeg er skidetræt af alle de forfalskere ..."
Besvar