En ægte Franquin?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Gaston
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 374
Tilmeldt: 17. maj 2006, 23:51

En ægte Franquin?

Indlæg af Gaston »

Den her lille krusedulle er lige blevet slået op på en salgsside, på facebook, som værende en ægte Franquin. Sælger påstår den er blevet tegnet i 78 til tegneseriefestival. Men enten så har Franquin haft en MEGET dårlig dag, eller... :twisted:
IMG_0261.JPG
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Nøhr »

Det må da vidst være en vits.
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Noname »

Hvordan er det hans autograf ser ud....?? Prøv at sammenligne med denne (til højre på siden) : https://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Franquin
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Rudi »

Ah ja. Godt jeg ikke er den eneste der tvivler på Camp.
Jeg kommenterede signaturens udseende, men han kører let indover.
Men tegningen i sig selv ser også underlig ud.
Senest rettet af Rudi 6. jul 2015, 11:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Thomas S »

Den ligner mere den her:
http://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/i ... n_4238.jpg

På nær at der er en ekstra streg til sidst i den, der er til salg, er de lavet på samme måde.
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Noname »

Det ser dog lidt underligt ud at det tekst der er skrevet nederst til højre er skrevet med den samme pen der er brugt til at tegne tegningen med, imens hilsenen fra Franquin er skrevet med en tyndere pen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23017
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af GoogaMooga »

debilt
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8453
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Frank Madsen »

Gaston skrev:Den her lille krusedulle er lige blevet slået op på en salgsside, på facebook, som værende en ægte Franquin. Sælger påstår den er blevet tegnet i 78 til tegneseriefestival. Men enten så har Franquin haft en MEGET dårlig dag, eller... :twisted:
IMG_0261.JPG
Det er ud som om, at hilsenen er skrevet først, hvorefter tegningen er kommet til senere. Det er muligt, at hilsenen er ægte nok, men tegningen er i hvert fald noget af det mest ubehjælpsomme, jeg har set, og så vidt jeg husker, var Franquin stadig i stand til at holde på en pen, da han besøgte Domus Technica i København i 1978. Måske har en behjertet sjæl givet Franquins hilsen en "opfriskning" ved selv at tegne spirillen, men det er næppe interessant for en samler. Så den ville jeg styre udenom.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 560
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af morlyk1 »

Jeg ville personligt være lidt på vagt. Sælger har tidligere bl.a. forsøgt at sælge 'egne' eksemplarer af superhelteblade fra 50'erne og 60'erne ved brug af Faraos Cigarers billeder, som diskuteret i denne her tråd (flere links er vist desværre ikke aktive længere):

http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... =4&t=17370
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af lolsen »

Er der nogen herinde der egentligt kender ham og ikke blot kender til ham?

For jeg har efterhånden dannet mig to forskellige indtryk af manden.

1: Han fejler et eller andet mentalt, alle hans fantastiske planer, der kommer i lind strøm kan umuligt udspringe fra et synderligt rationelt sind?

2: Han fremturer med den ene plan efter den anden, har oprettet salgs gruppen osv. for at virke som lidt af en myndighed på området, hvilket han anvender til at franarre folk deres penge med falske autioner.

Men hvem af de to, hvis overhovedet nogen af dem, som han er, se det undrer mig?
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 560
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af morlyk1 »

Min eneste personlige kontakt med manden er, at han for et par år siden vandt en af mine auktioner på QXL og trods flere henvendelser aldrig betalte. Jeg blacklistede ham derefter på QXL, tjekkede hans brugernavn og konstaterede, at han også havde undladt at betale en anden sælger. Hans qxl-konto blev herefter lukket ned - jeg ved ikke, om han selv gjorde det eller om QXL automatisk gør dette efter udelukkende at have modtaget negative karakterer.

Senere dukkede han op på Facebook som administrator af egen salgsside med adskillige ambitiøse planer og mere eller mindre besynderlige auktioner, hvoraf flere ved nærmere eftersyn viste sig at betjene sig flittigt af Faraos' billedgalleri.

Han præsenterede også på et tidspunkt sin egen personlige Superman-samling fra 50'erne og lagde billeder ud af samlingen på Facebook. Tjekkede man billederne efter, opdagede man dog hurtigt, at de også var taget fra Faraos Cigarer (jeg tror stadig de pågældende links er aktive og kan tjekkes i den føromtalte tråd).

Seneste kapitel er så den såkaldte Franquin-tegning, hvor jeg undrer mig over, at han på den ene side farer i flint over betragtninger fra folk som Peter Hartung, Thierry Capezzone, Henrik Rehr og Frank Madsen, der grundet eget store kendskab til Franquins streg undrer sig over den sandt at sige noget aparte og ubehjælpsomme tegning, fordi han jo - med egne ord - selv stod lige ved siden af Franquin, da han tegnede og signerede den. Alligevel skriver han undervejs den lange diskussion på Facebook et sted følgende med henvisning til den label, der er påklistret tegningen:

"så ved jeg gudhjælpemig ikke hvor den seddel stammer fra. Måske en eller anden der har haft en stand på festivalen? Solgt albummet med en eller anden form for "garanti" for at Franquin signerede det. Who knows."

Men hvordan kan han selv have overværet Franquin tegne og signere den hvis han blot har købt den på en stand af en anden sælger? Dette underminerer jo fuldstændig hans kraftige indignation over Hartungs og andres indvendinger mod tegningens ægthed.

Ja, jeg ved ikke, hvilke konklusioner man skal drage af ovenstående...
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Hvorvidt bemeldte person lyver eller ej, er i denne sammenhæng uinteressant. Det er dog helt i hegnet at påstå, at det er Franquin, der står bag. Se fx en anden Franquin-signering fra samme dato i samme FB-tråd. Der er en hurtig skitse af spirillen, og metoden er helt anderledes end dette makværk. Den svømmende spiril er tegnet lynhurtigt, men grundformerne er skitseret først og detaljer tegnet til siden. Den "falske" bærer præg af at være tegnet felt for felt, hvorfor former og proportioner sejler fuldstændigt.
spiril78.JPG
spiril78.JPG (22.43 KiB) Vist 6669 gange
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Thomas S »

morlyk1 skrev:Min eneste personlige kontakt med manden er, at han for et par år siden vandt en af mine auktioner på QXL og trods flere henvendelser aldrig betalte. Jeg blacklistede ham derefter på QXL, tjekkede hans brugernavn og konstaterede, at han også havde undladt at betale en anden sælger. Hans qxl-konto blev herefter lukket ned - jeg ved ikke, om han selv gjorde det eller om QXL automatisk gør dette efter udelukkende at have modtaget negative karakterer.

Senere dukkede han op på Facebook som administrator af egen salgsside med adskillige ambitiøse planer og mere eller mindre besynderlige auktioner, hvoraf flere ved nærmere eftersyn viste sig at betjene sig flittigt af Faraos' billedgalleri.

Han præsenterede også på et tidspunkt sin egen personlige Superman-samling fra 50'erne og lagde billeder ud af samlingen på Facebook. Tjekkede man billederne efter, opdagede man dog hurtigt, at de også var taget fra Faraos Cigarer (jeg tror stadig de pågældende links er aktive og kan tjekkes i den føromtalte tråd).

Seneste kapitel er så den såkaldte Franquin-tegning, hvor jeg undrer mig over, at han på den ene side farer i flint over betragtninger fra folk som Peter Hartung, Thierry Capezzone, Henrik Rehr og Frank Madsen, der grundet eget store kendskab til Franquins streg undrer sig over den sandt at sige noget aparte og ubehjælpsomme tegning, fordi han jo - med egne ord - selv stod lige ved siden af Franquin, da han tegnede og signerede den. Alligevel skriver han undervejs den lange diskussion på Facebook et sted følgende med henvisning til den label, der er påklistret tegningen:

"så ved jeg gudhjælpemig ikke hvor den seddel stammer fra. Måske en eller anden der har haft en stand på festivalen? Solgt albummet med en eller anden form for "garanti" for at Franquin signerede det. Who knows."

Men hvordan kan han selv have overværet Franquin tegne og signere den hvis han blot har købt den på en stand af en anden sælger? Dette underminerer jo fuldstændig hans kraftige indignation over Hartungs og andres indvendinger mod tegningens ægthed.

Ja, jeg ved ikke, hvilke konklusioner man skal drage af ovenstående...
Der er åbenbart flere diskussioner om denne. I hvert fald er hverken Hartung eller ovenstående citatbtil stede i den debattråd jeg har læst (i gruppen Tegneserier til slag) - hvor finder jeg den anden diskussion?
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af Karl-E. »

Hver gang Camp dukker op med nye projekter og/eller skråsikre kommentarer i diverse FB grupper ruller jeg med øjnene og ryster på hovedet.

Jeg tvivler dog på at han er en "bevidst svindler", jeg tror såmænd, at han selv tror på det han skriver hver gang han sætter nye skibe i søen.

- og så virker han nærmest desperat efter at få anerkendelse som en kapacitet inden for tegneseriemiljøet. Egentligt er det lidt sørgeligt :(
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 560
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: En ægte Franquin?

Indlæg af morlyk1 »

Citatet er taget fra diskussionen under Facebook-gruppen Interpresses venner. En tredje diskussion fandt sted under den anden Tegneserier til salg-gruppe (som ikke administreres af Camp).
Besvar