Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:16/9-2004 sendte DR2 en temalørdag om Tintin (bl.a. "Tintin et moi").
Tak, den bør nævnes.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af umpff »

benadikt skrev:Men er den ikke tilgængelig på et eller andet bibliotek?
CBS Fredriksberg har den. Den kan bestilles her: https://bibliotek.dk/da/search/work?sea ... ge#content.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 446
Tilmeldt: 14. dec 2005, 23:35
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Peder Riis »

Hvad med Folkebevægelsen For At Max Bjævermose Bliver Ved Med At Hedde Max Bjævermose, ledet af Henrik Rehr, i 2005?
Age of Peder -Eller kaos!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

umpff skrev:
benadikt skrev:Men er den ikke tilgængelig på et eller andet bibliotek?
CBS Fredriksberg har den. Den kan bestilles her: https://bibliotek.dk/da/search/work?sea ... ge#content.
Smukt!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Peder Riis skrev:Hvad med Folkebevægelsen For At Max Bjævermose Bliver Ved Med At Hedde Max Bjævermose, ledet af Henrik Rehr, i 2005?
Den er nævnt i forbindelse med kapitlet om den nye danske oversættelse og de nye danske udgaver i 2005. Folkebevægelsen er naturligvis en bemærkelsesværdig begivenhed i Tintins danmarkshistorie :-)
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Jakobsen »

Marts 1983 Tintin udstilling på Århus kunstmuseum
SMT
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 416
Tilmeldt: 1. apr 2015, 13:22
Geografisk sted: Hvor kragerne vender vest for Holstebro

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af SMT »

Jakobsen skrev:Marts 1983 Tintin udstilling på Århus kunstmuseum
Ja, den skal vel også med, men der var jo også en på nationalmuseet :)
Vedhæftede filer
Tintin.jpg
Søren Maarbjerg Thomsen.


Intet er nogen sinde blevet gjort så systematisk, som ingenting bliver gjort i dag.
Woodrow Wilson.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af tohan »

Tintintangel.jpg
Dette begrænsede udvalg er hvad Bladkontoret kan byde byde ind med, når det kommer til billeder og evt. oplysninger om Tintin-memorabilia. Selve spillepladen til Tintin skattejagt er vist og beskrevet på hjemmesiden.
Billede

Ideen med tegninger til farvelægning er jo gennemprøvet med skoleskemaerne fra SDS. Måske er Herges tegning fra Hornbæk et godt emne denne gang. Jeg fik ihvertfald lyst til at forsøge mig lidt med elektroniske farvekridter, da billedet blev vist på FB for nogen tid siden.
tegneseriemarked 2018.jpg
Jeg ser jo også for mig et kræmmermarked for alle med spændende tegneserier, tegninger og relateret merch., nyt som brugt. Sådan lissom på Tegneseriemekka i Ballerup i fordums tid og senest på Art Bubble, Dokken. Odense ligger jo lige midt i :)

Jeg har talt med flere fans og kun hørt: Til forår afsted til Odense det gå!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

SMT skrev:
Jakobsen skrev:Marts 1983 Tintin udstilling på Århus kunstmuseum
Ja, den skal vel også med, men der var jo også en på nationalmuseet :)
Udstillingen har som det fremgår af den foreløbige kapitelliste sit eget afsnit. Det var den samme udstilling, der var i Aarhus og København.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:
Tintintangel.jpg
Dette begrænsede udvalg er hvad Bladkontoret kan byde byde ind med, når det kommer til billeder og evt. oplysninger om Tintin-memorabilia. Selve spillepladen til Tintin skattejagt er vist og beskrevet på hjemmesiden.
Ja, det er bestemt en god og udførlig beskrivelse af skattekortet - inklusive et årstal! Tak for den!

Og ganske rigtigt må det anses for tvivlsomt, om Studios Hergé har udarbejdet elementerne i kampagnen. Det ligner mere noget, der er bestilt hos et dansk reklamebureau. Jeg vil tage fat i Rynkeby og se, om ikke de kan grave i deres arkiver fra den tid.
tohan skrev:Jeg ser jo også for mig et kræmmermarked for alle med spændende tegneserier, tegninger og relateret merch., nyt som brugt. Sådan lissom på Tegneseriemekka i Ballerup i fordums tid og senest på Art Bubble, Dokken. Odense ligger jo lige midt i :)

Jeg har talt med flere fans og kun hørt: Til forår afsted til Odense det gå!
Ha ha, du skal nok ikke regne med et kræmmermarked på Brandts. Faraos leverer merchandise og Cobolt bøger til museets shop, men brugte ting bliver der ikke tale om i den sammenhæng.
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. maj 2017, 11:26

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Geoff »

1987 - De første Tintin-album på færøsk (oversat fra dansk)
1990 - Den Danske Tintinklub
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af tohan »

Tintin skattejagt: Det ville være meget spændende, hvis der dukkede ny info op vedr. tegningerne.

Jeg har to helsides-ugebladsannoncer, begge fra sidste halvdel af 1970. Nærmere bestemt fra uge 44 og uge 46 (Hjemmet/Fam.Journal), så kampagnen har sikker toppet sidst på året.

Det er bemærkelsesværdigt at tre selvstændige mosterier er sammen om projektet. Så vidt jeg husker blev æblemost anset for at være sundere end cola o.a. sodavand.

De fleste fans af Tintin skattejagt husker det nok som et spil, men det var også ment som en plakat: "Lige til at hænge op på væggen som en pragtfuld dekoration. Og så kan det bruges som spil", hedder det i annoncerne.

Selv husker jeg at der var noget nyt over et gameplay, der foregik over hele landskabet (ligesom i Afrikas stjerne) i modsætning til andre brædtspil som Matador og Ludo, som ellers var de foretrukne hos os. I det hav af indlagte terningsspil, der tidligere fandtes i ugeblade og tegneserier fulgte slagets gang jo en forudbestemt bane. (Som f.eks. alle Frederik Brammings spektakulære spil bag på 'Julegaven' som jeg har fokus på lige her og nu :)

Tegneseriemarked: dutter jo ikke rigtig i dette regi så.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Robin »

Skal det her med:

Tintin: Enhjørningens hemmelighed er en amerikansk animeret film som havde dansk premiere den 27. oktober 2011. I den forbindelse var der Tintin konkurrence på Matilde cacaomælk Classic og vist nok også på Light udgaven. Det sidste ved jeg ikke med sikkerhed.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:Tintin skattejagt: Det ville være meget spændende, hvis der dukkede ny info op vedr. tegningerne.

Jeg har to helsides-ugebladsannoncer, begge fra sidste halvdel af 1970. Nærmere bestemt fra uge 44 og uge 46 (Hjemmet/Fam.Journal), så kampagnen har sikker toppet sidst på året.

Det er bemærkelsesværdigt at tre selvstændige mosterier er sammen om projektet. Så vidt jeg husker blev æblemost anset for at være sundere end cola o.a. sodavand.

De fleste fans af Tintin skattejagt husker det nok som et spil, men det var også ment som en plakat: "Lige til at hænge op på væggen som en pragtfuld dekoration. Og så kan det bruges som spil", hedder det i annoncerne.

Selv husker jeg at der var noget nyt over et gameplay, der foregik over hele landskabet (ligesom i Afrikas stjerne) i modsætning til andre brædtspil som Matador og Ludo, som ellers var de foretrukne hos os. I det hav af indlagte terningsspil, der tidligere fandtes i ugeblade og tegneserier fulgte slagets gang jo en forudbestemt bane. (Som f.eks. alle Frederik Brammings spektakulære spil bag på 'Julegaven' som jeg har fokus på lige her og nu :)

Tegneseriemarked: dutter jo ikke rigtig i dette regi så.
Tak for gode supplerende bemærkninger, Tohan! Ikke mindst tidsfæstelsen af skattejagten, det kan give muligheder for mere detaljeret efterforskning.

Og æblemost ... tja, det ER vel stadig i vore dage i hvert fald lidt sundere end sodavand? :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Geoff skrev:1987 - De første Tintin-album på færøsk (oversat fra dansk)
1990 - Den Danske Tintinklub
Rigtigt, de færøske udgaver bør faktisk nævnes, tak for at minde mig om dem i denne sammenhæng.

Den Danske Tintinklub skal helt afgjort også nævnes og have sit eget afsnit. Mit problem lige nu er, at jeg vist nok har udlånt min samling af medlemsbladet ... jeg skal lige have rede på, hvor de er blevet af. For de indeholder faktisk en del virkelig kuriøst materiale med særdeles dansk reference. Hm, jeg kan huske tre mennesker, som har haft lånt dem, men hvem var den sidste? ;-)

Jeg tror ikke, at medlemstallet i "Den Danske Tintinklub" nogen sinde oversteg 50. Så oplaget på medlemsbladet har nok været i samme størrelsesorden. De er helt sikkert ubehageligt sjældne.

Forresten var stifteren af klubben og bladets redaktør, Søren S. Schultz, som også havde det lille forlag Facet (der i øvrigt i 1993 udgav "Herge fra Totor til Alfabetkunsten"), far til Bjørn Clasen, som i 1995 oversatte og udgav (på sin mors forlag, "Lise Clasen") bogen "Er du tintinolog? - 1100 spørgsmål og svar". Det interessante er også, at denne officielle quizbog kun er udgivet på fransk, engelsk og dansk, så vidt jeg ved. Den danske udgave står år efter år på Castermans stand på internationale bogmesser som et eksotisk islæt. Den engelske udgave indeholder kun 1050 spørgsmål, fordi Tintin i Congo blev udeladt.

I den sammenhæng kunne man også nævne Erik Helgers "Quiz om Europas kendteste tegneserie : 200 spørgsmål i Hergé's Tintin-bøger" fra 1992, udgivet af Husets Forlag i Aarhus. Så vidt jeg husker, forsøgte han at få tilladelse til at illustrere den, hvilket naturligvis ikke lykkedes. Ingen turde på den tid sige ja eller nej til noget som helst. Og siden sagde man jo under alle omstændigheder altid nej.
Besvar